Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?  (gelezen 3588 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Gepost op: 12-01-2005, 17:25 »
De tragische dood van Dakarlegendes Sainct en Meoni binnen enkele maanden zijn slecht nieuws voor de Dakar en het rally-raid gebeuren. Er moet iets gebeuren, om een toekomst te garanderen. KTM houdt het misschien wel voor gezien, gezien alle negatieve publiciteit. (van media die zich anders nooit met de Dakar bezighouden).
Ik ben benieuwd wat jullie mening is, en wat er zou moeten gebeuren om de Dakar veiliger te maken, zonder dat het grote avontuur en afzien meteen verdwijnt natuurlijk . Meer nadruk op navigeren, allemaal op 400's gaan rijden? Geef hier je mening zou ik zeggen!
_________________

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2005, 18:08 »
Ik moet zeggen dat ik dit jaar de Dakar ook met een beetje dubbele gevoelens zit te bekijken.
Een auto die over iemands rug rijdt.
Beelden van een auto die een motor zo krap passeert, dat ie omvalt.
Meoni dood (waarvan ik de oorzaak nog niet weet), Perez dood. Sainct is natuurlijk niet tijdens Le Dakar overleden, maar wel een groot verlies voor Dakar.

Ik denk dat er qua deelnemers wel nieuwe helden kunnen komen.
Maar de veiligheid is toch wel behoorlijk ter sprake gekomen.
We hadden het er al over dat er misschien verschillende routes door Auto's en motoren gereden moet worden om het veiliger te maken. Maar of dat nu het antwoord is?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2005, 19:47 »
Hi Mars,

Het overlijden van iconen als zeker Meoni en Perez vind ik zeer tragisch. Alle deelnemers zijn volgens mij voldoende op de hoogte van de risico's, het leed is er echter niet minder om. Had Arjan Brouwer het er ook al niet over tijdens het travelmaniacs treffen? "Jonges we moeten ffe praten, als iemand komt te overlijden dan ga ik door!"'

Incidenten zullen er altijd zijn, dat iedereen dezelfde route rijd bied ook een soort van veiligheid. Dat de motoren eerder starten dan anderen is ook een poging om de verschillende deelnemers uit elkaar te strekken.

Allemaal op 400's rijden lijkt mij geen goed plan, dat klinkt gewoon NIET  ;D Niets zo VET als een 660!

Maar het accent op navigeren (Meoni territory) en afzien (duin etappe's, stenen) en minder op puur snelheid is een stap in de goede richting.

Je kunt ook de GPS waypoints wegdoen, geef die gasten maar een kompas en een roadbook zoals 10 jaar geleden........

'didn't u say u wanted adventure'?


Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2005, 19:47 »
Dat de zwaardere motoren niet meer mee mogen  doen vind ik al zonde (een @ kan het makkelijk aan, maar bewijzen mogen we niet meer :P).

De deelnemers aan een Dakar of vergelijkbare rallyraid weten dondersgoed waar ze aan beginnen. Dat weten wij ook als we een offroad rit gaan rijden, een ongeluk zit in een klein hoekje (slootje).

Het feit dat je weet waar je aan begint en het daadwerkelijk doorzet is toch echt je eigen beslissing.
Dit vind ik meer gelden voor de amateurs dan de broodrijders. Die hebben vaak hun verplichtingen richting de werkgever en die verwacht dat ze op het podium terecht komen. Daar moet je dus flink voor doorrijden, tot op de limiet, want de concurrent staat ook op de tree om het podium te beklimmen.
Nu hebben deze jongens vaak wel meer ervaring, maar er rust toch een heel andere druk op hun schouders dan bij de amateurs die tegen de klok rijden om voor sluitingstijd in het bivak te komen.
Dus mijn mening is dat de motgorrijders gewoon door moeten met de Dakar, nu en in de toekomst, want het is toch de rally der rally's.......

Wat dan om het gevaar terug te dringen?
Snelheidsbegrenzer?
Als je de snelheid op zeg een 120 km/hr afgrenst krijg je zeker een ander podium. Een 660 krijgt het dan heel moeilijk tegen een yamaha 450, dus die KTM's zullen dan niet meer worden ingezet, want ze komen niet op het podium terecht. Maar voor de amateurs? Who cares dat je niet met de top mee kan rijden, je levert toch een gevecht met je zelf en tegen de elementen..... Dus dan maar een betrouwbare motor waar je mee lezen en schrijven kunt. Kijk en dan maakt het dus ook niet meer uit hoe zwaar dat dieng is en kunnen wij ook weer een gokje gaan wagen met de @.
Dus een snelheidsbegrenzing zou ik wel zien zitten.

Het andere punt wat Marcel aankaart (die verrekte auto's) is in mijn ogen iets puur organisatorisch. Afrika is groot, en er leiden vele wegen naar Dakar. Er zijn punten waar men nu al niet meer dan 1,5 km van de route (in de breedte) mag afwijken omdat ze dan buiten het vastgestelde pad komen.
Waarom dan geen aparte route voor de motoren en één voor de auto's en truck's? Gewoon wel dezelfde bivaks gebruiken, logistiek gezien haast wel noodzakelijk met al die vliegtuigen die er worden ingezet.
En de back-up onderweg? Tja, dat kost misschien wat meer mankracht en helikopters, maar de deelnemers betalen genoeg om daar aan te kunnen voldoen! Daarentegen hoeven de beide routes niet ver van elkaar te liggen.
De motoren verliezen op deze manier alleen wel de steun van de deelnemers in de auto's en vrachtwagens, maar dan vraag ik mij af of er wel zoveel support door die mensen wordt verleend.

En de assistentie-auto's en vrachtwagens voor de motoren? Ehhhh, tja....... motor met aanhanger dan maar!


Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2005, 21:32 »
Zo lezende kom ik tot de conclusie dat inderdaad een eigen parcours voor de veiligheid van de deelnemers niet veel slechter is dan overreden worden door een auto/truck op een duin. Dan behoef men ook geen limiet meer te stellen aan het vermogen en de max snelheid. En dus misschien meer opnames van de deelnemers en af en toe een "le Mans start".

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2005, 11:16 »
Met een maximum snelheid voor motoren kun je veel doen:

- je zou voor bepaalde stukken in een etappe de maximum snelheid kunnen verlagen/verhogen afhankelijk van het terrein; zoiets als bij snelwegen, B-wegen en bebouwde kom
- die snelheid kun je controleren via GPS
- het motortype en vermogen wordt weer vrij en Ferd kan op zijn @ naar Dakar ;)

Verder een apparte piste voor motoren lijkt me zinvol. Je zou ook de motoren een dag eerder kunnen laten vertrekken maar dat is misschien logistiek niet handig ???.

De uitdaging kun je inderdaad zoeken door meer op navigatie en minder op snelheid te "belonen". Hoe beter je de route weet te vinden/volgen hoe meer punten, de mooiste GPS-track wint. De Raid de l'amitee werkt ook een beetje zo en de laatste Allroad Tour geloof ik ook. Misschien verschillende navigatie punten/routes per deelnemer door loting toe gewezen. Je weet niet waar de ander heen moet dus elkaar volgen heeft geen zin. De vraag is of de beelden dan wel zo spannend, want daar gaat het tenslotte om.

Qua crash bescherming kun je misschien nog iets doen. In de F1 wereld wordt er veel in geinvesteerd, een dodelijk ongeluk geeft hele slechte publiciteit. Na de dood van Senna is er ook veel veranderd. Maar ja wat dan? Er zijn tegenwoordig jacks met air-bags. Maar ja, da's ook niet handig als je van je fiets stuitert, dan als Michelin mannetje weer overeind moet zien te komen, je jack laten leeglopen, air-bags opvouwen en nieuwe patronen erin zetten. En dat een paar keer per dag. Eventueel een nek kraag dan? :P

Maar ja, ongelukken zullen altijd geburen. Alpinisten gaan toch ook de K2 op hoewel ze weten dat de kans erg groot is dat ze niet levend terugkomen. In gevaar loert toch een uitdaging. Neem je het gevaar weg, dan verdwijnt de uitdaging. :-\

Maarten

Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2005, 12:02 »
een beetje analyse van wat voor ongevallen er gebeuren en welke uiteindelijk dodelijk zijn of blijvende invaliditeit tot gevolg hebben zou natuurlijk vooraf wel op zijn plaats zijn.

Mijn INDRUK is/was dat het toch vooral de high-speed ongevallen zijn die dodelijke afloop hebben. 10 jaar geleden was dat voor de auto's en vrachtauto's ook. Dat lijkt nu enigsinds verbeterd: Met de maximale snelheid en het maximale vermogen lijken de passive veiligheidsaspecten goed genoeg te zijn om dat te voorkomen (tot het tegendeel bewezen wordt natuurlijk, maar dat zie je in iedere sport).
heeft iemand gegevens over de ongevallen? Vroeger ging er nog wel eens iemand dood omdat ie niet terug werd gevonden in de woestijn, dat soort dingen zijn nu wel uitgesloten!

voor de impact is 180 2x zo hard als 130... dus ik denk wel dat dat echt wat doet. Bij enduro's in nederland gaat ook wel eens iemand echt hard over de kop toch zijn de risico's op dodelijke afloop aanzienlijk kleiner! (en gelukkig maar). snelheidskwestie?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #7 Gepost op: 13-01-2005, 21:44 »
Ze praten toch een jaar over alleen 450's in de PD vanaf 2006?
Of heb ik het fout.
Het zal er nu wel van komen denk ik.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2005, 21:35 »
Als het goed is gaan we overstappen op de 450, en komt er een open klassement voor de 660's. Net zo goed als in het verleden er een open klasse was voor de 1000 cc BMW's. Helemaal zeker is het nog niet, want volgens KTM moet dat eerst door de FIA voorgesteld worden, en duurt het dan 2 jaar voor het ingevoerd mag worden. (Mogelijk dat er in de Dakar andere regels gelden) In de OPTIC van dit jaar is de belangrijkste klasse de 450 cc, met een open klasse zoals eerder genoemd. Later dit jaar zal het wel duidelijk worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #9 Gepost op: 17-01-2005, 09:44 »
...FIA ...

Die gaan toch alleen over de auto's???
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #10 Gepost op: 17-01-2005, 19:17 »
Ik zeg: niet zo zeiken: Motorrijden kan gevaarlijk zijn, en soms doet het zeer, en soms meer dan dat. Iedereen die meedoet weet dat, en als ze het niet weten zijn ze niet wijs, dan is er dus heel wat anders aan de hand. Moet je nou als organisatie de deelnemers nog meer tegen zichzelf in bescherming nemen dan ze nu al doen? Ik zeg driewerf NEE, hou eens op met al die kloteregeltjes en laat het avontuur eens de boel regeren!!

Zo, ik heb gezegd!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #11 Gepost op: 18-01-2005, 10:10 »
Corné je hebt gelijk.Wat mij wel verbaast is dat er nergens gerept wordt over een meisje dat doodgereden schijn te zijn. Weet iemand daar meer over?
Als dat zo is is dat in feite veel erger dan een deelnemer die zich vrijwillig aan de gevaren bloodstelt en overlijdt.
JP

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #12 Gepost op: 18-01-2005, 11:29 »
Geruchten die ik gehoord heb zijn dat er inderdaad iemand is doodgereden door een servicetruck die uit de race was op weg naar huis. Ook nog gehoord dat er 2 toeschouwers in spanje om het leven zijn gekomen (Belgen), maar het precieze weet ik er ook niet van. Ja, zo kom ik ook aan mijn doden. Lijkt een beetje een hetze te zijn...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1378
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #13 Gepost op: 18-01-2005, 15:16 »
Wat een gezanik allemaal!

Als je de geschiedenis van de Dakar bekijkt dan zijn er altijd wel een of twee verongelukt PER EDITIE! En nu het de afgelopen paar jaar zo "goed" is gegaan staat iedereen op z'n kop als er weer wat gebeurd.
Begrijp me niet verkeer, ik was ECHT ondersteboven van Meoni, maar iedereen weet waar ie aan begint!

Als je de snelheid gaat verlagen krijg je een grotere overlap tussen de aankomst van de auto's en de motoren en dus MEER kans op aanrijdingen! Of je moet dat ook bij de auto's doen.
Een appart parcours voor de motoren is ook leuk hoor! dan kunnen de helft van de autos ook wel thuis blijven want die rijden mee als service en/of krijgen daar geld voor van motorrijders, budget niet rond = niet meedoen.
GPS eruit en navigeren moeilijker maken is ook nix want dan zitten de motorrijders NOG langer op het roadbook te kijken en DAT is een van de grote boosdoeners!

Dus het lijkt me duidelijk:
Asfalteren die hap! van Parijs tot Dakar,
verkeerslichten bij de dorpen,
alleen maar rechtuit, geen bochten,
400 flitskasten langs de weg,
geluidsschermen bij de mooie stukken (kijkers!),
onoppvallende auto's van de organisatie voor tijdstraf bij inhalen.
Hee.. kan je net zo goed in NL blijven!

Laat de Dakar alstjeblieft een avontuur blijven!

was getekend
de enige echte OEN,
JerOEN
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Hoe nu verder in de toekomst met de Dakar?
« Reactie #14 Gepost op: 24-01-2005, 22:58 »
ik heb mijn oplossing aan Erik Veght gegeven. Doe er je voordeel mee.