Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: track 60C  (gelezen 2059 keer)

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
track 60C
« Gepost op: 29-03-2007, 21:56 »
Twee vragen;

1- kan je de interval tussen de trackpoints vergroten?

2- hoe kan ik de hele reis van ongeveen 24.000 km opslaan door elke keer een volle track te "safe'n".

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: track 60C
« Reactie #1 Gepost op: 30-03-2007, 00:36 »
Hoi Ad,

Interval is op de C waarschijnlijk aan te passen in het track menu en dan bij instellingen. Daar heb je de optie per afstand (meters), per tijdseenheid (secondes) of smart ( een soort combinatie) een trackpunt aan te maken. Kies dan voor een groot interval per afstand.

Opslaan is een apart verhaal: als je een track opslaat sla je in feite de tracklog op. De maximale lengte van een tracklog in (meen ik) 10.000 punten. Da's heel wat. Maar.... als de tracklog als track wordt opgeslagen wordt ie terug gebracht tot 500 punten.  De C (en Cx) kunnen maximaal 20 track van 500 punten opslaan. En dan moet je een rekensom gaan maken:

- 24.000 km /20 = 1.200 km  per  opgeslagen tracklog
- 1.200 / 10.000 punten = 120 meter / punt; dit dus instellen als interval
- bij 1.200 km zal je tracklog dus vol zijn en moet je hem snel opslaan; anders wordt de tracklog afhankelijk van je instellingen overschreven of niet meer geregistreerd
- als je de tracklog van 1.200 km opslaat als track worden die 10.000 dus tot 500 teruggebracht en verandert de interval van 120 meter / punt naar 2.4 km / punt

Alternatief (A) is een laptop/PDA meenemen, interval lekker kort houden, vaker tussentijds je tracklog opslaan als track t.b.v de nauwkeurigheid en na 20 tracks alles opslaan op je laptop/PDA ::)
Alternatief (B) is een Cx kopen 8), daar heb je bijna onbeperkte tracklog opslag
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: track 60C
« Reactie #2 Gepost op: 30-03-2007, 11:32 »
met 1 correctie:
de CX en CsX kunen de track op de geheugenkaar opslaan en gewoon iedere rit een nieuwe aanmaken, oneindig veel punten! (max 10.000 per rit)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: track 60C
« Reactie #3 Gepost op: 30-03-2007, 12:57 »
met 1 correctie:
de CX en CsX kunen de track op de geheugenkaar opslaan en gewoon iedere rit een nieuwe aanmaken, oneindig veel punten! (max 10.000 per rit)

Yep, klopt. Probeerde ik te verwoorden in alternatief (b) maar het was al laat ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: track 60C
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2007, 08:42 »
Hartelijk dank voor het antwoord. Super.
Ik heb er nog over nagedacht om een Cx te kopen maar aangezien het beleid in rusland mbt gps'sen niet te vertrouwen is toch maar de oude C mee. Ik ga de instellingen veranderen.

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: track 60C
« Reactie #5 Gepost op: 02-04-2007, 17:22 »
Kan zo'n 60C ook nog een simpele seriele verbinding met een PC aan? Zo ja, dan zijn er zat programmaatjes te vinden waarmee je de tracks en waypoints kunt downloaden van de GPS. Die ook nog eens op de meest oude rammelbak draaien die je vinden kunt.

In dat geval zou ik een datakabel meenemen en de software op flop/usbstick en eventueel ergens online. Je kunt dan, als je toch een keer op een plek met computer bent om je foto's veilig te stellen, de tracks downloaden en ergens online opslaan (voor mijn part jezelf mailen ofzo met de tracks als attachment).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: track 60C
« Reactie #6 Gepost op: 02-04-2007, 18:37 »
De meeste internet cafee PC's onderweg zullen toch wel USB hebben. Probleem is vaak dat je er niets op mag/kan zetten dus ook geen drivers en progjes.
Tegenwoordig zijn er wel speciale USB sticks (weet even niet hoe ze heten, eh, Rogier... ;)) van waar je hele applicaties kunt laten draaien zonder dat ze maar iets op de hosting PC zetten.

Daar kunnen je in ieder geval MapSource opzetten, met die drivers kan het wel eens moeilijker worden... :confused:
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: track 60C
« Reactie #7 Gepost op: 02-04-2007, 19:17 »
De meeste internet cafee PC's onderweg zullen toch wel USB hebben. Probleem is vaak dat je er niets op mag/kan zetten dus ook geen drivers en progjes.

En da's nou precies de reden dat ik vroeg of die 60C nog een seriele link heeft. Daarvoor hoef je geen drivers of programma's te installeren.
Als ik hier kijk, dan zeggen ze Fast map transfer, with support for both USB and serial port interfaces

Hier staat een hoop software die met Garmin kan praten.

GPSBabel werkt met de 60C, en hoeft niet geinstalleerd te worden, maar kan gewoon meegenomen worden op floppy, USB stick, of online.

Voor de grap heb ik het eens geprobeerd. Ik heb de GPS 12XL op COM1 aangesloten en de communicatie op GRMN/GRMN gezet.
Vervolgens het volgende commando uitgevoerd:

gpsbabel -t -i garmin -f com1: -o kml -F track.kml

Dat werkt:


(geen idee hoe lang gpsvisualiser die link laat staan)


Moet met een 60C ook kunnen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: track 60C
« Reactie #8 Gepost op: 02-04-2007, 21:27 »
Tegenwoordig zijn er wel speciale USB sticks (weet even niet hoe ze heten, eh, Rogier... ;)) van waar je hele applicaties kunt laten draaien zonder dat ze maar iets op de hosting PC zetten.

Daar kunnen je in ieder geval MapSource opzetten, met die drivers kan het wel eens moeilijker worden... :confused:

Klopt, hoe wist jij dat ik weet waar jij het over hebt?

Je bedoelt vast U3 http://www.u3.com/. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar dacht gehoord te hebben dat de applicatie daar toch wel op maat voor geschreven moet worden. Maar proberen kan natuurlijk nooit kwaad. Toch maar eens een keer werk van maken...  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: track 60C
« Reactie #9 Gepost op: 02-04-2007, 21:49 »
Klopt, hoe wist jij dat ik weet waar jij het over hebt?


Weet je, omdat ik weet dat jij alles weet... 8)

Bij mijn laatste werk liepen alle ingeleende consultants ermee rond. Ze kregen een locale laptop zodat ze op het netwerk/systeem konden en met behulp van die U3 stick hadden ze dan hun eigen app's bij de hand om mee te ontwikkelen, uren te registreren, enz. Ingeleende consultants kregen geen installatie rechten, dus was dit een logische oplossing. En thuis ging die stick weer in hun eigen PC.

Ik denk dat er best toekomst in de U3 sticks zit. Want in principe kun je overal werken met je eigen app's en data. Dus ook op een motorreis rond de wereld in een I-cafee. Eigenlijk zou die U3 stick ook nog een eigen USB poort moeten hebben, een soort U3 hubje :D, zodat  je hierop ook  je eigen USB gadgets kunt aansluiten en ook niet tegen USB driver problemen aanloopt.

Totdat U3 ook geweigerd worden door systeembeheer :confused:
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...