Nou ben ik geen journalist of een begaafde schrijver en ik kan wel iets smeuig vertellen maar dit is mijn eerste poging iets op papier te zetten van me eerste rally uitstapje. Ik heb al door dat ik de volgende keer wat aantekeningen moet maken.
UAE Challenge 2007.
Voorbereiding :
Tja je besluit op een gegeven moment om mee te doen aan een rally, voor mij was de keuze welke rally heel eenvoudig. Ik woon in Dubai en heb diverse vrienden die de rally hier (The UAE Desert Challenge) wel eens gereden hebben dus een FIM Rally met alle toeters en bellen.
Nou ben ik iemand die nog nooit een Nederlandse enduro heeft uitgereden, en het bourgondische vermaak altijd een belangrijke rol speelt dus beginnen aan een lange rally zou wat voorbereidingen kosten. De eerste stap is zelfkennis, ja ja eerlijk zijn tegenover jezelf, waar kom je tekort, wat zijn je zwakte punten en het allerbelangrijkste : wat zijn je verwachtingen.. Je moet een analyse maken van wat je nodig heb om mee te kunnen komen. Ik kan niet aan een wedstrijd meedoen van dit soort kaliber en tevreden zijn met de laatste plek hoewel eindigen waar dan ook belangrijk is. Het spreekt mekaar een beetje tegen maar later daarover meer. Mijn doel was meedoen en toch voormezelf presteren. Tegen een goede vriend had ik gezegd, top 20. Die lachte wat en zei doe normaal en finish nou gewoon.
Nadat ik een aantal mensen gesproken heb, een paar boeken gelezen, heb ik voor mezelf de volgende punten gevonden die van essentieel belang zijn om met goed gevolg mee te kunnen doen.
Mentalegesteldheid (kun je alleen opereren in de woestijn , paniek vreet namelijk energie, ) kun je doorbijten als het zwaar wordt. (Geloof me daar twijfelde ik aan).
Rijervaring : Ik ben een middelmatige rijder met nagenoeg nihil motorcross ervaring maar ik rijd schijnbaar technisch verzorgd. Vrienden hebben me verzekered dat ik rijd technisch mee kan komen. Onze doordeweekse ritjes met onze groep waarvan enkele ook de Challenge hebben gereden hebben gewerkt als graadmeter. Ik kan meekomen dus het technisch gedeelte zit wel goed. Ik heb waarschijnlijk meer woestijn ervaring dan de gemiddelde rally rijder. (Afgevinkt)
Je moet fit zijn !!!! damn, dat betekend trainen. Dat betekend sportschool dat betekend afzien, dat betekend pijn.
En je heb een rally fiets nodig.
Ik had :
Geen ruggegraat (nou ja, volgens zeggen)
Een 2005 Honda 450x
Woestijn ervaring (1,5 jaar, 2x in de week)
Geen roadboek ervaring
Beetje gps kennis
Geen conditie
Een grote bek
Lang verhaal kort gemaakt, ik ging naar de sport school (met vriendin) ja dat werkte , verrek, het is nog leuk ook vooral RPM (spinnen) mooie kontjes voor in de klas dan wil je wel fietsen. (2 tot 3 keer in de week) Ik heb een keer een achtelijke klas geprobeerd, the hour of power with Ali, een soort body pump met house muziek en twee kleine gewichten in je handen en maar huppelen. Omdat mijn vriendin erbij was dacht ik niet te flauw, dan maar iets grotere gewichten dan haar. Dat ene les heeft me 2 weken revalidatie gekost, onstoken pezen, aaaaaaarghhh.
Maar al met al ging mijn conditie vooruit.
Chapter 2.
Motor, nou is een Honda een best goede motor. Ik heb leren rijden een jaar of acht terug door een college die een Husky reed. Dat was stoer, maar ik wilde nooit aan zo een viertakt want dat was pas klote starten dus ik kocht een WR360 tweetakt (destijds 32 jaar oud en eerste motor sinds 20 jaar een 360 whahaha alle dank aan JST motoren. Toen ik verhuisde van Den Bosch naar Dubai kocht ik dus deze Honda. Trouw als ik ben vertrouwde ik de rally preparatie toe aan diezelfde motorzaak in Dubai....... Goede plannen, KTM kuip van Adventure erop en gaan. Helaas drama na drama, speaker draden, afgebroken bodemplaten, versnellingsbak problemen.... dus na rijk beraad en een nieuwe evaluatie van middelen verhuisd naar Gecko Motorcycles. Gecko is opgericht door ene Sean Linton (8 algemeen UAE Challenge 2006), deze schot heeft meer achter zijn naam staan en is test rijder voorBMW geweest, goede connecties met alles wat ruikt naar rally en die zou mijn fiets dus afmaken, nou ja, stripppen en opnieuw beginnen.
De lijst is lang maar goed, men neme een standaard Honda en koopt het volgende erbij
Talon naven en excel velgen (volgende keer de Haan, die zijn sterker)
25 liter acerbis tank
pro-taper stuur
scotts stuur verhogers
ohlins stuurdemper
HGS rally pijp
Verhoogde zadel met suede
Fatsoenlijke vering
Dunlops 753 (hele stapel)
Touratech roadboak (liever MD)
Touratech GPS bracket
Sentinel bracket
Antennes (GPS, Iritrack, ERTF)
WR 450 koelvloeistof flesje
Deugdelijke bodemplaat (met ventilatie gaten)
Achterlichten extra LED
Diverse beugels (laat dit door een prof. doen)
Roadbook besturing incl ICO besturing
Uren monteur
En hoepla, je hebt een Rally fiets (zo zijn er 8 nagenoeg identiek gebouwd) Simon Pavey (jaja ook een Aussie) reed e rook op. Bekend van de Long Way Round en Charley Borman Race to Dakar.
Maar ja, ik moest dus ook een nieuwe versnellingsbak, dan maar tegelijk krukas, zuiger, en kleppen.
5 dagen voor de rally was ie klaar.
Proloog :
Je praat met je vrienden en wat is je tactiek, ervoor gaan in de proloog en vooraan starten de eerste etappe of langzaam rijden en achteraan beginnen en steeds een rijder eraf pikken. Al met al kan ik geen smoesjes hier verkopen maar ik ging ervoor. ....startplek. Wel een vreemde gevoel tussen die bekende fietsen te rijden die je alleen maar kent vanuit de tijdschriften. Nog een paar bekenden komen zwaaien, gigantisch leuk, meer kan ik er niet van maken. Ik weet nog wel te herinneren dat ik dacht (laat ik niet op de proloog op me bek gaan).
Maandag eerste etappe :
Eerst nog met de auto en aanhangers van Dubai naar Abu Dhabi want er werd gestart voor de 6 sterren hotel ”Emirates Palace” de Abu Dhabische tegenhanger van de Burj al Arab. Hmmm roadboek, bolletje pijlte, CAP, HP, hmmmm gelukkig is het een aardig lange laison naar de start van de proef, dus na 60km wist ik hoe het werkte ongeveer. Ik had ook nog nooit met een jas gereden in deze temperaturen en zag daar tegenop maar onnodig want je creert je eigen micro milieu in de jas, zweet en ventilatie, veeeeeel beter dan alleen een crossshirt. De weg naar de bivouac is lang, veel lange paden, grind, maar ook zandpaden niet veel duinen maar veel volgas werk. Ik was erg blij dat ik het haalde. Ik dacht nog als dit een rally is hoeft het van mij niet zo. Klassering (kan mij geen reet schelen). Aangekomen in de bivouac begint de heisa pas. Nieuwe roadboek, 3 kantjes met wijzigingen, kleuren pennen erbij. Sommige mensen hebben hele schema’s roze voor linkse bocht, groene voor rechts, geel voor gevaar etc etc. Ik highline de cautions (!!!) want daar ben ik bang voor. Wedstrijd rijders vertrouwen blind op hun road boek, als er geen waarschuwing staat dan blijft het gas open. (gestoord of gewoon goed). Mijn maatje (Axel) die blijft tegen me zeuren dat ik moet drinken, water water water en 1 liter ISOSTAR. Totdat ik constant met het gevoel loop dat ik moet zeiken. Ga ik zeiken vraagt ie nog ”en wat voor kleur?” Cristal clear. Goed zo je bent gehydrateerd, nog een litertje voor je gaat slapen.
Dinsdag tweede etappe :
Gewoon dag voor dag denken, niet aan finishen en helemaal niet aan een klassering denken, ”me eerste rally, gewoon rustig aan en dan zien we verder wel. De route is erg wisselend, van duintjes 2m tot 30m tot grote zoutvlaktes (vol 5, 135-140 max dan is het op met deze gearing 14-50) dan grote duinen 30m+ en grootvader duinen 150m en meer en hele grote zandsnelwegen. Een tijdje opgereden met een maatje die vorig jaar de finish niet haalde (P. Bergh) nee geen nederlander maar een Zuid Africaan die hier zijn brood verdient met valken vliegen. Een tijdje gevolgd door een heli, en ja hoor publieksgeil, wheelies etc en bijna op me bek ook. !!! Triple Cautions Helicopters en Fotografen, als die opduiken is het link want anders waren ze er niet. De dag gefinisht in een sort waas, ik kan me e rook niet zoveel van herinneren behalve dat ik me nog vers voelde toen ik aankwam. Goed voor het zelfvertrouwen, morgen moet er maar geracet worden.
Ik werk nog aan Dag 3, Dag 4 en 5 en de feest . Laat maar even weten of ik er mee door moet gaan, want enig motivatie kan ik wel gebruiken.