Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 4x4 zoekertje  (gelezen 13838 keer)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #15 Gepost op: 01-05-2011, 20:31 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #16 Gepost op: 02-05-2011, 10:42 »
leuk ding,maar wat loopt zoiets op topsnelheid?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 92
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #17 Gepost op: 02-05-2011, 11:13 »
 ;D  Hoezo topsnelheid ? Op zijn "top" heb je nog geen snelheid..... ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #18 Gepost op: 02-05-2011, 12:39 »
al gevonden(+-110 km/uur)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #19 Gepost op: 02-05-2011, 12:41 »
Da's knap, die 110...... dat haal ik met de 303 net aan (denk ik, de teller gaat niet zo ver.) Die 202 heeft maar een klein motortje, en die dingen schijnen nog al makkelijk om te vallen. Je mist hier bij deze trouwens ook de portaalassen, dus de bodemvrijheid is ook heel beperkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #20 Gepost op: 02-05-2011, 12:54 »
Da's knap, die 110...... dat haal ik met de 303 net aan (denk ik, de teller gaat niet zo ver.) Die 202 heeft maar een klein motortje, en die dingen schijnen nog al makkelijk om te vallen. Je mist hier bij deze trouwens ook de portaalassen, dus de bodemvrijheid is ook heel beperkt.
dat heb ik gevonden bij de specificaties van de c 202

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 92
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #21 Gepost op: 06-05-2011, 23:40 »
Bucher Duro is ook wel iets moois..

Post Merge: 06-05-2011, 23:40
of een SCAM of Bremach...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #22 Gepost op: 06-05-2011, 23:44 »
Oef wat een vaag spul allemaal. Wel retegaaf maar.. denk ook aan je onderdelenvoorziening :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #23 Gepost op: 07-05-2011, 07:43 »
Ook Landcruisers gaan na zoveel jaren dienst verrotten, echt wel! Ik zou nooit zo'n oude auto kopen, zeker niet als deze een beetje in de modder heeft geploeterd 25 jaar geleden en de rest van z.n leven. Dan kan je er zeker van zijn dat het chassis en carrosserie gaan scheuren wanneer je > 2 dagen op een hobbel pad bent.
Gewoon een werkpaard kopen van een jaar of 5-10 oud en schorsen wanneer je er niet mee rijdt. Je no claim bouw je dan op via de auto van de zaak is de verzekering nog goed te betalen.
 
Begin niet aan zo'n oud ding wanneer je er echt mee wil reizen. De onderdelen worden namelijk schaars, ook in Afrika!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 294
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #24 Gepost op: 07-05-2011, 09:08 »
Onderdelen voor een oude Landcruiser of landrover heb ik nooit problemen mee gehad. Overal te krijgen en juist wanneer je een oude versie hebt lekker simple qua techniek ook. Overal te repareren. Ken mensen die weken stil hebben gestaan met een electrische storing van hun prachtige nieuwe geprepareerde landcruiser. Auto koste een fortuin en idem de reparatie. Plus de weken dat ze stil hebben gestaan. Doe mij mijn eigen omgebouwde Range Rover Classic maar (200 tdi), met daktent of de landcruiser 60 series 4L diesel. Die we in Australie reden. Niet kapot te krijgen.
Voordeel ook van een auto die je goedkoop (belastingvrij) dagelijks gebruikt, is dat je er vertrouwd mee raakt en er zelf naar ervaring, de nodige aanpassingen aan kan doen.  Dus voor mij (hoe verleidelijk ook) geen exotische auto waar moeilijk onderdelen voor te krijgen zijn of die niet door de test der tijd zijn gekomen.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #25 Gepost op: 07-05-2011, 10:41 »
Zo zie ik het ook met de Volvo, simpele techniek zonder elektronica. Alles wat elektronisch is heb ik er zelf ingezet, en kan dus ook goed zonder. Alleen zitten er in de Volvo een aantal mechanische dingen die een beetje buiten standaard zijn, maar die zijn dan weer militair uitgerust en zullen dus niet zo snel kapot gaan.
En inderdaad, regelmatig gebruiken buiten je vakanties brengt onvolkomenheden aan het licht die je op je gemak kan aanpakken zonder dat er tijdsdruk op staat. Doe mij die ouwe goedkope zooi maar  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #26 Gepost op: 07-05-2011, 21:40 »
Je moet ook niet op pad gaan met een auto waar je de ballen verstand van hebt.
Ik ben net met een Landcruiser door een woestijn geweest en dat was een diesel 4L van '83 en inderdaad torretje blijft wel draaien. Moet je wel je diesel filter zo nu en dan vervangen want anders stopt ie er echt wel mee!
Maar ik heb zo'n drie dagen reparatie gehad aan carrosserie, uitlaat, ophanging, schokbreker en chassis. En zo veel van deze auto's zie je toch echt niet meer rijden als modernere auto's.
Komt ook bij dat de ongeblazen versie niet vooruit te branden is. Je kan daarom ook niet in cadans komen op wasbord, trekt ie gewoon niet.
 
Ideal zou zijn een LaRo 110 zijn met 300tdi en dan zonder wegenbelasting. Kom je al snel op 25 mille. Donor auto, oude auto en alles overzetten.
 
Of natuurlijk een Landcruiser 80....
 
Zou zelf niet voor een busje gaan omdat je dan boven het voorwiel komt te zitten en dat rijdt minder lekker heb ik me laten vertellen.
 
 
 
Onderdelen voor een oude Landcruiser of landrover heb ik nooit problemen mee gehad. Overal te krijgen en juist wanneer je een oude versie hebt lekker simple qua techniek ook. Overal te repareren. Ken mensen die weken stil hebben gestaan met een electrische storing van hun prachtige nieuwe geprepareerde landcruiser. Auto koste een fortuin en idem de reparatie. Plus de weken dat ze stil hebben gestaan. Doe mij mijn eigen omgebouwde Range Rover Classic maar (200 tdi), met daktent of de landcruiser 60 series 4L diesel. Die we in Australie reden. Niet kapot te krijgen.
Voordeel ook van een auto die je goedkoop (belastingvrij) dagelijks gebruikt, is dat je er vertrouwd mee raakt en er zelf naar ervaring, de nodige aanpassingen aan kan doen.  Dus voor mij (hoe verleidelijk ook) geen exotische auto waar moeilijk onderdelen voor te krijgen zijn of die niet door de test der tijd zijn gekomen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #27 Gepost op: 07-05-2011, 21:59 »
Wasbord is ook wel de dood voor je voertuig :-)

De schade die je hebt kan ook komen door je veersysteem - dat moet de klappen een beetje opvangen. En als dat tekort schiet voor je rijstijl dan heb je al snel dergelijke schades.

Overigens is gewicht ook een factor, als je zonder 'amenities' kunt hoeft je auto ook minder klappen op te vangen. Lichter is beter, zeg maar.

Verder ben ik een absoluut fan van rijstkokers. Een landrover is wel heel tof - goed veersysteem, concept klopt. Maar de afwerking is teh suck, je moet echt kijk hebben op voertuigtechniek voordat je daarmee zo'n reis aangaat.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 92
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #28 Gepost op: 09-05-2011, 10:28 »
"exotische "autoos als SCAM en Bremach zijn toch simpel qua techniek, bijna allemaal Iveco onderdelen. Veel automerken gebruiken onderdelen van toeleveranciers, zoals de versnellingsbakken van Warner , ZF en dergelijke. Als je bekend bent met de gebruikte onderdelen dan zijn ze overal op te scharrelen.Bijv de tussenbak van Iveco 4x4 zit ook onder de Ford explorer en F-250 , en deze kom je op elke straathoek tegen  ;D .Bucher Duro bevat ook veel "standaard" onderdelen, je moet alleen weten welke.Bremach heeft via Allrad-Christ ook een wereldwijde onderdelen voorziening, beter dan die via de officiele Iveco dealers.Punt is natuurlijk dat bovengenoemd spul niet het goedkoopste is.

Post Merge: 09-05-2011, 10:31
Als ik mijn eigen bijdragen lees dan hoop ik toch altijd nog op dat ene staatlotje dat genoeg is voor deze verslaving....

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #29 Gepost op: 09-05-2011, 12:39 »
Als dat staatlot valt, dan wordt het zoiets:  8)
 
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)