Een track is eigenlijk niks anders dan roadbook rijden. Off piste.
Van trackpoint tot trackpoint ofwel van roadbookpoint naar roadbookpoint, bij off-piste is dat een rechte lijn.
Maar wat als de weg met een overdraaiende bocht het offpiste gedeelte in gaat, voor de bocht zet je een roadbookpoint, daar verwacht je de melding, tulip, hier een trackpointmelding, spraak.
Roadbooktulip bocht is getekend. In openstreetmap wordt een bocht met meerdere nodes getekend (met allemaal rechte stukjes er tussen) Zou je een roadbookprogramma de richting laten bepalen, graden, CAP, dan neemt hij van het roadbookpoint het eerste lijntje de bocht in tot eerste trackpoint, CAP, degrees. maar eigenlijk moet hij pas 4 of 6 trackpoint verder (einde bocht) de CAP bepalen en dan met rechte lijn verder, dat moet altijd handmatig gecorrigeerd worden.
Op basis van de roadbook tulip zie je dat er nog andere wegen zijn en kom je tot de beslissing, de richting te volgen.
De tracklijn (gpx) heeft deze informatie niet en beslist op basis van de hoek bij elke trackpoint of er "mogelijk" een bocht is.
Nu met zo'n doordraaiende bocht is dat lastig je komt dan niet boven de 45 graden uit.
Nu zou een spraakmethode voor track naar de onderliggende kaart kunnen kijken of er in de buurt van een trackpoint een kruising is van wegen en daarop de aanwijzing baseren. Visualiseren als tulip.
Net zoals bij garmin (instelling) het opnemen van een track gekoppeld was aan de kaart, zo kon je aan de ene kant van het kanaal rijden en de gpx lijn lag aan de andere kant op de weg.
Bij roadbook programma's krijg je wel al de te volgen lijn in de tulip ingetekend pijltje (graden), waarbij je zelf moet corrigeren bij doordraaiende bocht, maar niet alle ander wegen van de kruising.
Alles bepalend is hoe de kruising in Openstreetmap getekend is, bochten worden zo vloeiend mogelijk getekend op basis van middenlijn van de weg.
Dan zijn er nog van die verspringende kruisingen waar de aansluitende wegen net even 5 meter verspringen daardoor krijg je andere hoeken tot het eerste trackpoint op de afslaande weg.
Gebruik je een gpx track van een ander is het wel de vraag hoe deze tot stand is gekomen.
1. Je kan de wegen overnemen van Openstreetmap, dan ligt de kruising van lijnen op dezelfde punt als op ondergrondkaart als deze uit de openstreetmapdatabase komt.
2. Er kan ook een track uitgetekend zijn over een kaart, nauwkeurigheid is dan bepalend.
3. Het gebruik van een opgenomen track, bepalend zijn de instelling van de gps en de kwaliteit van de gps. Dit kan zo 15 meter verschillen.
Bij deze laatste twee kan een spraak trackprogramma moeilijker de kruising vinden. En de onderliggende wegen vinden waar je je op bevindt.
Temeer op het moment dat je rijdt je gps ook al een afwijking heeft.
Dan zijn er nog de niet ingetekende langs de sloot paden, waarbij aan de ander kant van de sloot wel de onverharde weg is ingetekend.
10 meter verschil.
Lastig.