Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?  (gelezen 5736 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Gepost op: 24-03-2021, 16:21 »
Tijdje geleden dat ik hier nog heb rondgehangen. Vanwege ongelukje kan ik niet meer allroadrijden. Klussen wel dus ben op zoek naar een draaibank. Mijn oog is gevallen op AI Hembrug DR1 of DR133. bedlengte 500-750mm. min 2000rpm en langs en dwarsvoeding.


Iemand die iets weet te staan in nette staat of tps voor andere opties?


gr Vincent

Post Merge: 24-03-2021, 16:22
oh jas en draadsnijden met norton kast bij voorkeur

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #1 Gepost op: 24-03-2021, 19:56 »
Waarom een Hembrug?
Ik denk dat je voor minder geld een iets grotere machine koopt.
Op een grote machine kan je wel klein werk doen, op een kleine geen groot werk.
En om mooi werk te maken met widia beitels heb je een beetje power nodig.


Let op een grote as- doorlaat.
Beetje gangbare spil-opname, Camlock is het meest gangbaar.
Bestaat de fabrikant nog? handig als je onderden nodig hebt.
Brillen,vast en mee-lopend[size=78%]
[/size]Snelwissel systeem, Multifix heeft de grootste herhalings nauwkeurigheid.[size=78%]
[/size]Een drie-klauw met losse bekken, zachte bekken.[size=78%]
[/size]Een vierklauw.[size=78%]
[/size]Digtale uitlezing (kan je er naderhand zelf op bouwen)[size=78%]
[/size]Koel inrichting.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #2 Gepost op: 25-03-2021, 09:26 »
Blijven leuke apparaten, die AI Hembrug dingetjes. Maar ze hebben 'de naam' en zijn daardoor wel aan de prijs. Overigens houden ze die ook, en als je redeneert kostprijs=inkoop-verkoop dan kom je met die dingen best goed uit.
Mondiale Celtic 12/14 zijn ook leuk, Harrison M250 is ook leuk. Maar er zijn er wel meer.


Mijn grootste probleem met de 'oudjes' is het vaak beperkte spindeltoerental. Wisselplaatjes zijn praktisch, maar ze hebben wat snijsnelheid en voorzet nodig om hun werk goed te doen. Snijgereedschap is net een baby; als je het niet te vreten geeft gaat het janken.
Mijn Emcootje (Compact 8) doet maximaal 2700rpm (wat al 1000 meer is dan origineel) en dat vind ik nog maar redelijk krap aan. Verder is het altijd goed opletten bij machines zonder gehard bed; da's niet zelden zo krom als een banaan vlak bij de spil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2021, 13:46 »
thnx mannen. Ik heb er niet heel veel ruimte voor over, gebruik het niet heel veel. deze bankjes zijn 1.65m lang en 60 diep.


Degene die ik op het oog heb is volledig uit elkaar geweest en weer opgebouwd door vakman. Doet dit al 20 jaar. bed is nieuw geslepen, nieuwe motor erin 2,5pk met 2000rpm. Kan draadsnijden via nortonkast. camlock opname, Heeft DRO opgebouwd en ziet er weer heel netjes uit. Oude schoolbank geweest.


Beste man helpt hem plaatsen en installeren (best een uitdaging met 950kg)


Het wordt mijn eerste machine, dus ik verwacht niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Er is heel veel spul van in omloop en een maatje van me heeft dezelfde bank dus ik kan nog eens iets lenen en vragen.


Ik denk dat de verkoopwaarde van zo,n bankje een beetje gelijk blijft dus echt een heel grote buil zal ik me er niet aan vallen mocht het toch te klein blijken of om een andere reden niet wat ik nodig ben achteraf.


En ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje verliefd ben op de looks van zo'n DR1. Doet me aan een oldtimer denken (wat het qua leeftijd ook is) en met de mantel der liefde kun je nog eens wat bedekken wat eigenlijk gewoon een minpunt is. Zo kocht ik ook altijd mijn motoren.


Mijn rationele aankopen waren altijd vlot weer weg ;D

Post Merge: 25-03-2021, 14:35


Post Merge: 25-03-2021, 14:36
Ik zal mn met RVS, staal en alu werken. Dan heb je het over snijsnelheden van 15-25m/min en bij alu over 150m/min. tenminste als je met HSS werkt. dan heb je onderstaand de toerentallen waar je ongeveer mee werkt toch?





Post Merge: 25-03-2021, 14:40
met HSS beitels in alu kan ik dan > 20mm doorsnee draaien. In staal/rvs vanaf ongeveer 5mm. In alu kan ik met 2000rpm geen hardmetaal gebruiken. In staal vanaf 25mm doorsnee ongeveer.


Ik snap dat een 4000 rpm machine dan beter is, maar dan moet je wel een beetje vermogen hebben en ook stabiliteit in je machine. Vermogen lukt nog wel maar een stabiele machine met 4000 rpm in nmette staat voor net geld is lastiger.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2021, 18:03 »
Ik ken de problemen. Ik zou eigenlijk ook wel een maatje degelijker willen dan de Emco Compact 8, maar ik krijg het ook niet makkelijk passend. Verder heb ik een bed, slede en een degelijke vaste en losse kop nodig, de rest kan me gestolen worden want ik bouw toch om naar CNC. Al gebruik ik op de draaibank de 'CNC' in 99% van de gevallen alleen voor repetetieve taken. De kabouter 'draai over een lengte van 20mm tot einddiameter 10.00 af in stapjes van 2mm en doe er gelijk een afschuiningkje aan' of 'maak er een M16x1,5 draad van' kunnen vertellen is wel heerlijk, en als ik een RAM-knobbel nodig heb dan heb ik die een kwartier nadat ik vond dat ik er eentje nodig had. En de handwieltjes heb ik nog steeds, ze zijn alleen elektronisch.
En dan word het helemaal lastig; er hebben wel een paar leuke bankjes mijn pad gekruisd, maar ik kon ze telkens niet kwijt of ze moesten echt de goudprijs opleveren. Ik denk dat ik tezijnertijd maar weer eens zelf aan de pruts ga; voor 1000 euro heb je een hele leuke spindelcartridge bij onze Chinese vrienden en die spindel is het lastigste deel. Servo's/kogelomloopspindels/lineairgeleiding heb ik voor een deel wel liggen en machineframes construeren uit epoxybeton en staal heb ik ook al vaker gedaan. Machines bouwen is leuk tijdverdrijf verder en een draaibank is in de basis een simpel apparaat. Maar eerst maar eens een wat capabelere computergestuurde plasticpoeper ontwerpen en bouwen.

Maar zo'n Hembrug is geen verkeerde aankoop en ze houden hun waarde. Het is met draaibanken wel precies hetzelfde als met 2e hands enduro's; ze hebben allemaal toevallig net een revisie achter de rug... En soms klopt dat ::)

Kwa snijsnelheden: met VHM snijplaten hou ik bij de zachtere materialen zoals normaal staal en aluminium op 100-250m/min, anders word het risico op vogelnesten mij te groot en de oppervlaktekwaliteit te laag. Afsteken gaat een stuk gezapiger. De hardere gereedschapsstalen zoals Toolox44 gaan ook wat gezapiger anders begint de Emco door de schuur te wandelen. En met HSS doe ik ook zoetjes aan, dan klopt die 25m/min in staal wel redelijk. HSS gebruik ik eigenlijk alleen voor 'speciaaltjes'; makkelijk spul om precies het beiteltje te slijpen wat de klus nodig heeft.
Maar langzamer gaat ook; het is niet zo dat je dingen niet kunt omdat je niet boven de 2000rpm kunt komen.

Kwa vermogen: ik heb een 1kW servomotor als aandrijving van de hoofdspil. Als ik het spul voluit laat galopperen en daadwerkelijk 1kW spindelvermogen gebruik dan kom jij niet vrijwillig binnen een straal van 2 meter van die draaibank... Tot zover 'we moeten veel vermogen hebben'.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #5 Gepost op: 25-03-2021, 18:59 »
Het is met draaibanken wel precies hetzelfde als met 2e hands enduro's; ze hebben allemaal toevallig net een revisie achter de rug... En soms klopt dat ::)


Herkenbaar. Bij deze klopt het, stond ernaast terwijl hij bezig was. wat er precies allemaal vervangen is weet ik dan weer niet. Je hebt revisie en revisie maar de lagers ed zijn niet het duurst. Bed is geslepen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #6 Gepost op: 25-03-2021, 19:53 »
Ligt er aan hoe compleet een AI is.
En dat kan héél compleet zijn soms zitten er véél o.e.m accesoires bij, o.e.m. spantang set ga je missen als je die niet hebt.


Bed slijpen betekend ook alles modificeren, niets past namelijk meer na het slijpen van het bed.
Idem wat op het dwars support staat.


Het inschrapen van het bed is kostbaarder als het slijpen, zonder dat is het slijpen zinloos.


Revisie is vaak bling bling poetswerk schilderbeurtje en já het bed camoufleren met scotch brite.
Een deskundige verkoper zet er even een waterpas voor je op van 0,01mm per meter en dan weet je of het bed recht is als je het support van L naar R laat lopen.


Een geslepen niet gestelde machine is net zo krom als een versleten.


Ik heb hier een TOS, zo krom als een banaan echter er is alles op te maken en de vakman maakt het verschil.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #7 Gepost op: 25-03-2021, 19:58 »
Als je je gewenste toerental niet haalt, kan je dat dmv een freqwentie regelaar verhogen....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #8 Gepost op: 25-03-2021, 20:02 »
spantangset zit erbij, gaat om deze:


https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/draaibanken/m1678588761-ai-hembrug-dr1-precisie-metaaldraaibank-met-digitaal-50-cm.html?previousPage=lr

Post Merge: 25-03-2021, 20:24
als je met HSS beitels werkt moet je dan koelmiddel gebruiken? met plaatjes kom je wel weg zonder vaak. Koelen geeft veel gesmeer bij af en toe gebruik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #9 Gepost op: 25-03-2021, 22:47 »
Koelen is altijd beter, je moet ook koelen bij het boren.
Je werkstuk lekker koel houden.
Afsteken zonder koeling/smering is altijd een drama...

Post Merge: 26-03-2021, 00:31
Ik ken de problemen. Ik zou eigenlijk ook wel een maatje degelijker willen dan de Emco Compact 8, maar ik krijg het ook niet makkelijk passend. Verder heb ik een bed, slede en een degelijke vaste en losse kop nodig, de rest kan me gestolen worden want ik bouw toch om naar CNC. Al gebruik ik op de draaibank de 'CNC' in 99% van de gevallen alleen voor repetetieve taken. De kabouter 'draai over een lengte van 20mm tot einddiameter 10.00 af in stapjes van 2mm en doe er gelijk een afschuiningkje aan' of 'maak er een M16x1,5 draad van' kunnen vertellen is wel heerlijk, en als ik een RAM-knobbel nodig heb dan heb ik die een kwartier nadat ik vond dat ik er eentje nodig had. En de handwieltjes heb ik nog steeds, ze zijn alleen elektronisch.
En dan word het helemaal lastig; er hebben wel een paar leuke bankjes mijn pad gekruisd, maar ik kon ze telkens niet kwijt of ze moesten echt de goudprijs opleveren. Ik denk dat ik tezijnertijd maar weer eens zelf aan de pruts ga; voor 1000 euro heb je een hele leuke spindelcartridge bij onze Chinese vrienden en die spindel is het lastigste deel. Servo's/kogelomloopspindels/lineairgeleiding heb ik voor een deel wel liggen en machineframes construeren uit epoxybeton en staal heb ik ook al vaker gedaan. Machines bouwen is leuk tijdverdrijf verder en een draaibank is in de basis een simpel apparaat. Maar eerst maar eens een wat capabelere computergestuurde plasticpoeper ontwerpen en bouwen.

Maar zo'n Hembrug is geen verkeerde aankoop en ze houden hun waarde. Het is met draaibanken wel precies hetzelfde als met 2e hands enduro's; ze hebben allemaal toevallig net een revisie achter de rug... En soms klopt dat ::)

Kwa snijsnelheden: met VHM snijplaten hou ik bij de zachtere materialen zoals normaal staal en aluminium op 100-250m/min, anders word het risico op vogelnesten mij te groot en de oppervlaktekwaliteit te laag. Afsteken gaat een stuk gezapiger. De hardere gereedschapsstalen zoals Toolox44 gaan ook wat gezapiger anders begint de Emco door de schuur te wandelen. En met HSS doe ik ook zoetjes aan, dan klopt die 25m/min in staal wel redelijk. HSS gebruik ik eigenlijk alleen voor 'speciaaltjes'; makkelijk spul om precies het beiteltje te slijpen wat de klus nodig heeft.
Maar langzamer gaat ook; het is niet zo dat je dingen niet kunt omdat je niet boven de 2000rpm kunt komen.

Kwa vermogen: ik heb een 1kW servomotor als aandrijving van de hoofdspil. Als ik het spul voluit laat galopperen en daadwerkelijk 1kW spindelvermogen gebruik dan kom jij niet vrijwillig binnen een straal van 2 meter van die draaibank... Tot zover 'we moeten veel vermogen hebben'.


Is dat de praktijk?


Voorbeeld; er komt iemand bij mij om een insert te draaien voor een circuit uitlaat van een Truimph race motor.
op een stukje papier wordt het idee, onder het genot van een bakkie koffie uitgewerkt/besproken.
Met de schuifmaat/voetjes passer zet ik de boel op tekening, in platte autocad.....
Print alles uit op dik A3 papier.
Pak een bonk rond 80, RVS, zaag af....
Dikke boor erdoor (38 mm)
Draai alle diameters/binnen en buiten, incl de tapse gedeeltes.
Hoe ik m'n kruis support moet zetten lees ik af op de tekening.
schuur met een tolletje alle overgangen aal glad.
Steek m'n werkstuk af, zuigend pas in de uitlaat demper!
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #10 Gepost op: 26-03-2021, 08:49 »
Zo werkt het hier ook ongeveer, alleen sla ik in zo'n geval de teken-op-computer stap vaak nog over. Potloodkladje is ook goed genoeg.

Ik kan alleen boor 38 niet op een Compact8, en zeker niet in RVS. Wil ik eigenlijk ook niet; gereedschap van die afmetingen begint serieus geld te kosten. Maar het is o ok geen ramp; dan boor ik een gat van 16, zet ik het schuitje met de binnendraaibeitel erop, mep ik hier de nummertjes in, en druk ik op de groene knop:



Dan is het ook zo voor elkaar. Het herhaaldelijk een laagje afpellen doet de kabouter dan voor me. Als het kunststof is kan ik er ook nog voor kiezen om regelmatig even de beitel terug te trekken om de spaan te breken.
En als ik maar 1 of 2 gangen hoef dan zijn de handwieltjes net zo praktisch. Die heb ik er ook twee, ze zitten alleen niet direct aan de spindels.

Het was de kosten van de 2 stappenmotortjes, 2 elektronische handwieltjes, een oude PC en wat losse meuk wel waard. Voor het geld kon ik bij Trabiss/HBM/etc. geen DRO kopen. En het maakt dat ik met dat kwalitatief laagwaardige bankje (Emco heeft de naam, maar als je ziet hoe het ding af-fabriek in elkaar zit dan springen de tranen je in de ogen. Verf op de glijvlakken van de slede, spindels gelagerd door ze op zamac af te laten steunen, veel en veel te weinig gietijzer, enzovoorts) best ver kan komen.

Kwa smering wel/niet: hier is het verschil duidelijk te zien:



Dat doe ik voornamelijk met een kwastje. Ik had ooit een mistkoeler gemonteerd, maar een kluwen lintspanen pakte dat ding en maakte daar een einde aan. Sindsdien is het al eeuwen 'dat moet ik toch echt binnenkort weer eens....'. Maar opzich werkt het kleine kwastje met wat snijolie voor aluminium of een wat grotere platte kwast met water+Koolmist voor staal of titanium ook wel prima.
Dit is overigens een van de weinige werkstukjes die wel uit CAM kwam; de hele contour kon in 1 gang met een CCGT plaatje en zelfs de siergroefjes doen door die plaat iets naar binnen te drukken ging prima en leverde wel een mooi net-anders-dan-normaal siergroefje op. Handig dat het in 1 gang ging; ik moest er wel een paar doen.

Al met al is het leuk speelgoed, zo'n draaibank. Ik speel er graag mee  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #11 Gepost op: 27-03-2021, 10:41 »
Nieuw Bison klauwplaatje erop dat loopt binnen 0,03 rond, das wel erg fijn.
Antiek klauwplaatje is altijd wel zo gaar als een klontje idem de bekken weinig fris.


HSS gewoon kwastje met koelmiddel dat leerde elke MTSer ooit.
Ijzer met 30mtr en met 15mtr zit je lekker veilig.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #12 Gepost op: 27-03-2021, 13:59 »
thnx mannen. Ik heb hem gekocht. Je moet ergens beginnen, bevalt het niet zie ik dat maar als leergeld. zal fototje posten als hij er staat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #13 Gepost op: 27-03-2021, 18:09 »
Gefeliciteerd!!! Daar ga je veel plezier van krijgen, weet ik zeker.


Er is geen enkele draaibank helemaal volmaakt.
M'n eerste was een klein Emco achtige machine.
Veel mooie dingen mee gemaakt. Maar had niet veel geld en was pas 17 jaar oud.
Toen m'n huidige draaibank aangeschaft, een Störebro Orn Maskin.
Multifix snelwissel systeem erop gezet, Mitutoyo IP67 uitlezing, diverse klauwplaten, waaronder een Rohm keil-spie klauwplaat.
Zodat je iets echt goed vast kan zetten!!
Nog wel eens andere draaibanken erbij gekocht, maar daar kreeg ik geen klick mee, weer verkocht dus...
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #14 Gepost op: 27-03-2021, 21:19 »
Gefeliciteerd! Ga je veel lol aan beleven!