Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?  (gelezen 5736 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #15 Gepost op: 29-03-2021, 08:42 »
Kijk, de knoop doorgehakt. Top. En nu dat ging installeren, leren kennen en oefenen, oefenen, oefenen.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #16 Gepost op: 13-04-2021, 21:26 »
zo, ik heb de eerste spullen binnen en wil wat gaan draaien. Materiaal rond 45 RVS303. MTS boekje erbij.


Toerental kom ik wel uit. Materiaal is RVS303. Rm 500-700 https://www.werktuigbouw.nl/calculators/uts.htm  en lijkt daarmee het meest op C45. Aanbevolen snijsnelheid in HSS is dan 25 m/min ongeveer voor het voordraaien en 34 voor het nadraaien.


Ik start op rond 45 en wil op rond 39 uitkomen. berekende toerental voordraaien is dan 177rpm, nadraaien 278 . mijn AI kan 320, 224rpm of 142 rpm. Dus het wordt 142 rpm voordraaien en 224 rpm nadraaien.


Waar ik echter niet uitkom is welke aanzet en snedediepte je moet aanhouden. Wel theoretisch geleuter over spaanslankheid=spaanbreedte/spaandikte en die moet tussen 5 en 20 liggen. Zijn er tabellen te vinden waar je dit kunt vinden? op beitelplaatjes zie je minimale snedediepte nog wel eens genoemd en de snijsnelheid maar de aanzetsnelheid?


 





Post Merge: 13-04-2021, 21:26
oh ja moet ook nog boren, binnen en buitendraad snijden dus er komen vast meer vragen :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #17 Gepost op: 13-04-2021, 21:31 »
Jeetje je begint meteen met RVS? 

Ik ben geen pro zoals een aantal hier maar ik kijk nooit naar tabellen maar doe alles op gevoel/gehoor/wat ik zie. Is zeker verre van optimaal maar als iets begint te krijsen of te doen dan pas ik het aan, naar boven of naar beneden.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #18 Gepost op: 13-04-2021, 21:38 »
Doe ik met m,n vrouw ook op gevoel en als ze krijst moet je juist niet stoppen.
Ik bedoel met stofzuigen thuis als ik het stof van de kamerplanten wil halen 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #19 Gepost op: 13-04-2021, 21:44 »
Maar jij doet het dus ook op gevoel? Je kijkt ook niet in een tabel als je vrouw loopt te krijsen terwijl jij de vetplanten aan het zuigen bent?
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #20 Gepost op: 13-04-2021, 21:48 »
heb ook wat c45 oefenstukjes maar uiteindelijk moet de vorm in rvs. Een roestende klomp op de voorvork is ook zo wat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #21 Gepost op: 13-04-2021, 22:08 »
RVS draaien lukt me nog wel maar boren gaat altijd mis bij mij vanwege gebrekkige koeling en oppervlakte harding of hoe dat ook heet.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #22 Gepost op: 13-04-2021, 22:39 »
Cobalt boren scheelt alwel maar rvs is echt moeilijk met boren.
Veel snij olie.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #23 Gepost op: 13-04-2021, 22:56 »
RVS draaien lukt me nog wel maar boren gaat altijd mis bij mij vanwege gebrekkige koeling en oppervlakte harding of hoe dat ook heet.


Idd Cobalt boren gebruiken in RVS, daar zijn ook weer kwaliteiten in......
En niet aaien maar spanen, als je snijkant over het materiaal heen loopt, maak je hem bot.
Koelen/smeren met de/het juiste snij- olie of vet.

Post Merge: 13-04-2021, 23:03
zo, ik heb de eerste spullen binnen en wil wat gaan draaien. Materiaal rond 45 RVS303. MTS boekje erbij.


Toerental kom ik wel uit. Materiaal is RVS303. Rm 500-700 https://www.werktuigbouw.nl/calculators/uts.htm  en lijkt daarmee het meest op C45. Aanbevolen snijsnelheid in HSS is dan 25 m/min ongeveer voor het voordraaien en 34 voor het nadraaien.


Ik start op rond 45 en wil op rond 39 uitkomen. berekende toerental voordraaien is dan 177rpm, nadraaien 278 . mijn AI kan 320, 224rpm of 142 rpm. Dus het wordt 142 rpm voordraaien en 224 rpm nadraaien.




Waar ik echter niet uitkom is welke aanzet en snedediepte je moet aanhouden. Wel theoretisch geleuter over spaanslankheid=spaanbreedte/spaandikte en die moet tussen 5 en 20 liggen. Zijn er tabellen te vinden waar je dit kunt vinden? op beitelplaatjes zie je minimale snedediepte nog wel eens genoemd en de snijsnelheid maar de aanzetsnelheid?


 





Post Merge: 13-04-2021, 21:26

oh ja moet ook nog boren, binnen en buitendraad snijden dus er komen vast meer vragen :D




Je bent toch geen productie aan het draaien.....?
Mooi glad draaien, zorgen dat de spaan het bewerkte oppervlak niet beschadigd.
Korte krullen is het mooiste, die lange spanen zijn gevaarlijk en geven een hoop rommel.
Hoe groter de neus radius van het beitel plaatje, hoe groter de voeding.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #24 Gepost op: 14-04-2021, 08:17 »
Verbrand ook cobalt boren.
Vindt het moeilijk om ze weer scherp te slijpen.
Soms lukt het spontaan wel en dan boren ze weer als een malle.
Nu met een kolomboormachine kan je meer druk zetten als met de hand en dat scheelt ook boren.


Wat is het beste snijmiddel voor rvs?
Gebruik snijolie en ook spuitbus van Rigid snijolie.



Post Merge: 14-04-2021, 08:25
Nog een tip van m.n zoon.
Als je gaten niet mooi rond worden maar driehoekig.
Dit zal je wel niet hebben in draaibank.
Stukje poetsdoek of stukje leer ertussen.
Zelf nog niet uitgetest.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #25 Gepost op: 14-04-2021, 08:34 »
RVS303 is een heel ander beestje dan 304/316/PH17-7/bla. Dat 303 freest en draait nog best lekker. Wel zorgen dat het blijft snijden; treuzelen=ellende met RVS.


Ik zou eens beginnen met 0,08-0,12mm per omwenteling. Da's krap-aan genoeg om de spanen te breken.
Snedediepte laat ik afhangen van de hoeveelheid koppel die ik heb (ik betaal de hele wisselplaat, niet alleen het puntje), maar je kunt gewoon op 1mm beginnen ofzo en een keer wat meer en minder doen, kijken hoe het reageert. Uiteindelijk wil je een beetje netjes opdelen om op de maat uit te komen, maar zie eerst maar eens te draaien.


Op YouTube staan een stel videootjes van Crispyn. Die zijn best aardig.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #26 Gepost op: 14-04-2021, 10:56 »
Heb nu alleen nog HSs beitels. Daar had ik de toerentallen ook op berekend.


Geld je snedediepte en aanzet dan nog? 303 zou idd goed te verspanen moeten zijn.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #27 Gepost op: 14-04-2021, 18:03 »
Jawel hoor, die 0,08mm zit zo'n beetje op de rand dat de boel nog snijd. Voor het 'voordraaien' wil je waarschijnlijk wat meer. En hoe diep hangt ook van de dikte van je beitel af; als je 'm uit een stukje 20x20 HSS geslepen hebt dan kun je dieper steken dan met een 6x6mm beiteltje. Maar de diepte is niet zo spannend; iets voorbij de neusradius en het werkt wel. Beitel niet verder uit laten steken dan nodig, en RVS met HSS zou ik wel wat koeling willen gebruiken eigenlijk.


Bekijk ook die videootjes van Crispyn maar eens over het verdelen van de snedes. Zoals gezegd: ze zijn best duidelijk en nuttig.


Gewoon ook even spelen; net zoals motorrijden leer je uit een boekje hooguit net genoeg om niet direct een gevaar voor jezelf te zijn, maar meer ook niet.
Tip van Flip: geen lange haren in de buurt van een draaibank, geen lange mouwen in de buurt van een draaibank, geen handschoenen in de buurt van een draaibank, draag een veiligheidsbril, en ontwikkel een strategie om die klauwplaatsleutel niet per ongeluk in de klauwplaat te laten zitten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #28 Gepost op: 15-04-2021, 00:22 »
Vindt het moeilijk om ze weer scherp te slijpen.
Soms lukt het spontaan wel en dan boren ze weer als een malle.
Nu met een kolomboormachine kan je meer druk zetten als met de hand en dat scheelt ook boren.

Wat is het beste snijmiddel voor rvs?
Gebruik snijolie en ook spuitbus van Rigid snijolie.


Boren slijpen uit de hand is een trucje, als je dat snapt, kan je dat "onderweg" op een haakse slijpmachine.
De volgende keer als je bij mij bent leer ik het je binnen 10 minuten.
Voorbeelden; goed geslepen spiraal boren tot 100 mm heb ik liggen (dan hoef je je leesbril niet op)
Het begint met de juiste slijpsteen, die scherp, vlak en open moet zijn (open geritst)


Smeren/koelen; ik heb tegewoordig snij-vet van Rotec, in een blik, werkt goed en betaalbaar.
Voor speciale gevallen een emmertje vet uit Italiƫ (merk ???) onwijs duur, maar wel goed.
Als je snijolie wil gebruiken; Rocol vind het beste.
De spuitbussen snijolie van Ridgid of Rems vindt ik een beetje schraal.
Ik heb een snij-olie recycle unit van Ridgid, daar gooi je een Yerrycan Ridgid snij-olie in, dat werkt super!

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: AI Hembrug draaibank in overweging, tips?
« Reactie #29 Gepost op: 15-04-2021, 08:04 »
De volgende keer als je bij mij bent leer ik het je binnen 10 minuten.


Geld dat aanbod ook voor andere ARM-ers?  :D
Ik wil mezelf graag voorhouden dat ik dat ook kan, maar stiekum is het 'm eigenlijk net niet. De kleintjes (zeg maar <8mm) heb ik maar helemaal opgegeven.