Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling  (gelezen 13165 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Gepost op: 06-12-2007, 17:59 »
Ik heb een probleem met mijn eerste versnelling, deze wil de ene keer wel en de andere keer niet. Dit merkte ik voor het eerst op toen ik voor een verkeerslicht terugschakelde naar de eerste versnelling. Het voelde aan alsof de as van het versnellingspedaal wel verdraaide, maar er gebeurde niks. De motor bleef in zijn vrij steken. Later met rijden lukte het de ene keer wel terug te schakelen naar zijn 1, en de andere keer niet.

Ik heb zelf zo'n vermoeden dat er een of ander vorkje verbogen is in de versnellingsbak. Kent iemand dit probleem en is hier wat aan te doen zonder het hele blok open te maken??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #1 Gepost op: 06-12-2007, 23:11 »
Hmmm, klinkt niet goed.
Laten we aannemen dat je alles aan de buitenkant al geinspecteerd hebt en dat het schakelpedaal dus gewoon vast zit op de schakelas.

Als je deze as verdraaid dan wordt er een gaffel bewogen die de schakelwals activeert.
Het kan zijn dat deze gaffel niet meer lekker op z'n plek zit omdat je bijvoorbeeld met je schakelpedaal iets stevig geraakt hebt.
Deze gaffel kun je zien door je rechtercarter helft los te halen.
Maar..... als de andere versnellingen het probleem niet hebben, dan moet je de oorzaak waarschijnlijk niet in deze gaffel zoeken.
Hoewel het wel kan als de as krom is.... :-(

Dan is de volgende mogelijke oorzaak dat je een probleem hebt in de schakelwals.
Vuil er in, of er is iets losgekomen in het blok en dat verhindert de schaklewals om vrij te draaien....

Als het dat allemaal niet is, lijkt een schakel vork wel het meest logische.
Zo'n vork raakt niet vanzelf krom dus waarschijnlijk kun je dan de situatie nog wel herinneren dat je 'm krom getrapt hebt ;-)

Zonder het blok open te maken valt er weinig te repareren vrees ik.
Met een beetje mazzel kun je "iets zien door de rechter en/of de linker carter helft te demonteren.
De schakelas is wel te vervangen door alleen de buitenste carterhelften te demonteren (mits de as niet al te krom is).
Rij in geen geval verder met de gedachte dat het vanzelf weer over gaat.
Je kunt echt serieuze schade rijden.

Anders gewoon ff terug naar een cross dealer, die kennen de snelste manier van repareren wel.

Succes,

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #2 Gepost op: 07-12-2007, 01:40 »
schakelpook kan idd los zitten [ of vertanding versleten in de pook, je schakelt sneller ruw naar benden] of verbogen zijn en iets raken waardoor hij z'n slag niet kan maken.. maar neem aan dat je daar al naar gekeken hebt..
Bij m'n BIG zit om de schakelpookas een kap waar achter het schakelmechnisme zit, hoeft de carter er niet af.. maar weet niet hoe dat bij jouw fiets zit..
als je een bezink bakje onder het blok hebt kan je kijken of daar stukjes metaal in ligt, kunnen ook de boel blokkeren.
hoop dat het simpel op te lossen is..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #3 Gepost op: 07-12-2007, 10:44 »
Klinkt als de schakelvork. Daarvoor moet het blok wel open...Misschien dat ktm-dokter Arjen ff een diagnose kan stellen.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #4 Gepost op: 07-12-2007, 10:49 »
Voordat je de boel opengooit zou ik me er van overtuigen dat de basis goed is:
-normale kettingspanning
-pookje spelingsvrij gemonteerd
-voldoende olie van de juiste kwaliteit
-koppeling correct afgesteld

Met name die laatste is erg belangrijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #5 Gepost op: 07-12-2007, 13:05 »
Tja: Iets lulligs kan ook bijv het asje/schakelpedaaltje blokkeren aan de buitenkant, waardoor je gewoon net niet ver genoeg naar beneden kan drukken om hem in de 1 te krijgen.

Dus helemaal mee eens: Controleer iig eerst even of alles aan de buitenkant, en alle standaard condities goed zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #6 Gepost op: 08-12-2007, 14:56 »
Hmm, maar eens even goed de boel bekeken en zo te zien is het pedaal inderdaad naar beneden gedraaid waardoor deze tegen de voetsteun komt met schakelen...hopelijk is dit het probleem.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #7 Gepost op: 08-12-2007, 15:39 »
We horen het wel, of dit het ook werkelijk was.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #8 Gepost op: 08-12-2007, 17:27 »
hoop het voor je, niks beter dan bang zijn voor een grote dure reparatie en er dan achter komen dat het zo opgelost is ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #9 Gepost op: 08-12-2007, 17:31 »
Het zou kunnen zijn dat het lager van de eerste versnellingsbakas (die waar de koppeling op zit) aan de rechterkant kapot is. De drukpen van de koppeling loopt n.l. door deze as. Aan het eind zit een asje welke door de koppelingskabel verdraaid wordt en de pen indrukt. Dit asje heeft een keerring en die is gevoelig voor een hogedrukreiniger. Als je de motor wel eens afspuit kan daar water en zand in komen. En dus ook roest. Dit mengsel zakt dan naar beneden en komt uit in het naaldlager op het eind van de versnellingsbakas. Die gaat vervolgens stuk. Dit lager is relatief laagt belast, dus dat merk je niet meteen. Het eerste wat je merkt is dat ie zwaar gaat schakelen omdat de schakelvorken klem lopen in de groeven van de tandwielen.
Dit kan alleen voorkomen bij modellen zonder hydraulische koppeling. Ik zou de olie aftappen en controleren op slijpsel. Of in ieder geval even op zijn kant legggen en de mangeet eruit draaien. Tevens de speling van de bewuste as controleren en even eruit halen. Je kunt die zo omhoog trekken. Je ziet dan vlug genoeg of er roest en vuiligheid op de as zit. Als dit beide het geval is zou dit de oorzaak kunnen zijn. De as van de schakelvork kan ook uitslijten om dezelfde reden. Door de hogedrukreiniger. Deze as wordt niet echt gesmeerd met motorolie omdat de beide uiteinden gelagerd zijn en een keerring hebben. Hierdoor gaat ie niet echt slechter schakelen maar wel olie lekken. Helaas kun je bij een KTM niet het schakelmechanisme van de vork contoleren zonder het blok te splitsen. Dit ligt namelijk binnen het carter. Ik kan mij ook indenken dat het veertje op het mechanisme stuk zou zijn waardoor de schakelwals niet meegenomen wordt. Hier heb ik echter nog nooit van gehoord.

Succes

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #10 Gepost op: 08-12-2007, 18:43 »
Het zou kunnen zijn dat het lager van de eerste versnellingsbakas (die waar de koppeling op zit) aan de rechterkant kapot is. De drukpen van de koppeling loopt n.l. door deze as. Aan het eind zit een asje welke door de koppelingskabel verdraaid wordt en de pen indrukt. Dit asje heeft een keerring en die is gevoelig voor een hogedrukreiniger. Als je de motor wel eens afspuit kan daar water en zand in komen. En dus ook roest. Dit mengsel zakt dan naar beneden en komt uit in het naaldlager op het eind van de versnellingsbakas. Die gaat vervolgens stuk. Dit lager is relatief laagt belast, dus dat merk je niet meteen. Het eerste wat je merkt is dat ie zwaar gaat schakelen omdat de schakelvorken klem lopen in de groeven van de tandwielen.
Dit kan alleen voorkomen bij modellen zonder hydraulische koppeling. Ik zou de olie aftappen en controleren op slijpsel. Of in ieder geval even op zijn kant legggen en de mangeet eruit draaien. Tevens de speling van de bewuste as controleren en even eruit halen. Je kunt die zo omhoog trekken. Je ziet dan vlug genoeg of er roest en vuiligheid op de as zit. Als dit beide het geval is zou dit de oorzaak kunnen zijn. De as van de schakelvork kan ook uitslijten om dezelfde reden. Door de hogedrukreiniger. Deze as wordt niet echt gesmeerd met motorolie omdat de beide uiteinden gelagerd zijn en een keerring hebben. Hierdoor gaat ie niet echt slechter schakelen maar wel olie lekken. Helaas kun je bij een KTM niet het schakelmechanisme van de vork contoleren zonder het blok te splitsen. Dit ligt namelijk binnen het carter. Ik kan mij ook indenken dat het veertje op het mechanisme stuk zou zijn waardoor de schakelwals niet meegenomen wordt. Hier heb ik echter nog nooit van gehoord.

Succes
Soms is het beter om eerst even het hele topic te lezen ....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #11 Gepost op: 08-12-2007, 19:11 »
Ja, het was weer eenvoudiger als ik dacht. Gelukkig maar. In ieder geval weer even een weetje aan dit forum toegevoegd!

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #12 Gepost op: 08-12-2007, 21:35 »
TS heeft nog niet gereageerd, nog even afwachten. Iets met beer en huid ...
 ;)

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #13 Gepost op: 10-12-2007, 16:51 »
Het zou kunnen zijn dat het lager van de eerste versnellingsbakas (die waar de koppeling op zit) aan de rechterkant kapot is. De drukpen van de koppeling loopt n.l. door deze as. Aan het eind zit een asje welke door de koppelingskabel verdraaid wordt en de pen indrukt. Dit asje heeft een keerring en die is gevoelig voor een hogedrukreiniger. Als je de motor wel eens afspuit kan daar water en zand in komen. En dus ook roest. Dit mengsel zakt dan naar beneden en komt uit in het naaldlager op het eind van de versnellingsbakas. Die gaat vervolgens stuk. Dit lager is relatief laagt belast, dus dat merk je niet meteen. Het eerste wat je merkt is dat ie zwaar gaat schakelen omdat de schakelvorken klem lopen in de groeven van de tandwielen.
Dit kan alleen voorkomen bij modellen zonder hydraulische koppeling. Ik zou de olie aftappen en controleren op slijpsel. Of in ieder geval even op zijn kant legggen en de mangeet eruit draaien. Tevens de speling van de bewuste as controleren en even eruit halen. Je kunt die zo omhoog trekken. Je ziet dan vlug genoeg of er roest en vuiligheid op de as zit. Als dit beide het geval is zou dit de oorzaak kunnen zijn. De as van de schakelvork kan ook uitslijten om dezelfde reden. Door de hogedrukreiniger. Deze as wordt niet echt gesmeerd met motorolie omdat de beide uiteinden gelagerd zijn en een keerring hebben. Hierdoor gaat ie niet echt slechter schakelen maar wel olie lekken. Helaas kun je bij een KTM niet het schakelmechanisme van de vork contoleren zonder het blok te splitsen. Dit ligt namelijk binnen het carter. Ik kan mij ook indenken dat het veertje op het mechanisme stuk zou zijn waardoor de schakelwals niet meegenomen wordt. Hier heb ik echter nog nooit van gehoord.

Succes

Ik wordt altijd een beetje naargeestig van dit soort verhalen... kweenie waarom.
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #14 Gepost op: 12-12-2007, 21:45 »
Ik wordt altijd een beetje naargeestig van dit soort verhalen... kweenie waarom.
Tja, daarom was ik ook een beetje huiverig om naar mijn motor te gaan kijken. (Beetje struisvogel politiek...)
Maar het probleem is verholpen, de pook was over de as verdraaid. Doordat de bout waar het pedaal mee op zijn plaats gehouden wordt in het verleden al een paar keer wat losgetrild was, zit er weinig (zeg maar gerust: niets) meer op om te voorkomen dat de boel ten opzichte van elkaar verdraait. Op het moment dat het probleem zich openbaarde voelde ik inderdaad dat er "iets" verdraaide, dat er iets niet helemaal goed ging. Gelukkig is het dus het voetpedaal welke zodanig verdraaide dat deze tegen mijn voetensteun aan kwam en daardoor niet genoeg naar beneden kon om de versnelling in zijn 1 te krijgen.
Ik had ondertussen via ebay al een reserve tandwielset op de kop kunnen tikken, maar deze kan, in ieder geval voorlopig, in de kast gezet worden zodra deze binnenkomt.

Nogmaals iedereen: bedankt voor het meedenken!