Hmmm, klinkt niet goed.
Laten we aannemen dat je alles aan de buitenkant al geinspecteerd hebt en dat het schakelpedaal dus gewoon vast zit op de schakelas.
Als je deze as verdraaid dan wordt er een gaffel bewogen die de schakelwals activeert.
Het kan zijn dat deze gaffel niet meer lekker op z'n plek zit omdat je bijvoorbeeld met je schakelpedaal iets stevig geraakt hebt.
Deze gaffel kun je zien door je rechtercarter helft los te halen.
Maar..... als de andere versnellingen het probleem niet hebben, dan moet je de oorzaak waarschijnlijk niet in deze gaffel zoeken.
Hoewel het wel kan als de as krom is.... :-(
Dan is de volgende mogelijke oorzaak dat je een probleem hebt in de schakelwals.
Vuil er in, of er is iets losgekomen in het blok en dat verhindert de schaklewals om vrij te draaien....
Als het dat allemaal niet is, lijkt een schakel vork wel het meest logische.
Zo'n vork raakt niet vanzelf krom dus waarschijnlijk kun je dan de situatie nog wel herinneren dat je 'm krom getrapt hebt ;-)
Zonder het blok open te maken valt er weinig te repareren vrees ik.
Met een beetje mazzel kun je "iets zien door de rechter en/of de linker carter helft te demonteren.
De schakelas is wel te vervangen door alleen de buitenste carterhelften te demonteren (mits de as niet al te krom is).
Rij in geen geval verder met de gedachte dat het vanzelf weer over gaat.
Je kunt echt serieuze schade rijden.
Anders gewoon ff terug naar een cross dealer, die kennen de snelste manier van repareren wel.
Succes,
Fr@venture