De pignon en kroon wiel voor de iveco,s
Nu zit er 1/6,14 in ( is orrigineel)
Maar er zou 1/5,22 in moeten kunnen
Onderdeel nummmer 7170858
Heeft iemand hier ervaring mee (wat is mijn winst in snelheid en evt minder sprit gebruik?)
Dit zou ca. 17% moeten schelen dan, maar het schijnt ontzettend duur te zijn. Op het viermalvier.de forum is er nog niemand die het gedaan heeft vanwege de prijs.
Post Merge: 11-09-2013, 20:03
Mijn 40-10 WC heeft volgens mij die andere overbrenging er in zitten. rijdt ongeveer gemiddeld 1:7
Max 115 km per uur zowel op de tachograaf als gps. [size=78%]Dit op 7.5 R 16 banden.[/size]
115 is wel erg hard, dat is op een toerental wat ik niet aandurf! De mijne rijdt bij 3300 toeren 95 km op de GPS. tegen de 100 is nog wel uit te houden. De Iveco motor kan goed tegen hoge toerentallen, dus het zit voornamelijk "tussen de oren" en veel mensen willen het toerental lager vanwege de herrie. Ik rijdt overigens met 255/85R16. Dit brengt het toerental ca. 4,5 % omlaag tov de standaard 7.5R16 (235/85R16) banden. De goedkoopste manier om de snelheid omhoog of het toerental omlaag te brengen is om 255/100R16 banden te monteren. Die zijn echter wel prijzig en je moet er ook de wielkasten voor en achter voor uitslijpen. Dat scheelt 13%) Ik verbruik ca 1:8 gemiddeld en dat is redelijk netjes voor een Iveco. Ik geloof overigens niet dat het verbruik drastisch zal dalen bij een iets lager toerental.
De technisch mooiste oplossing is een overdrive. Daarover wordt druk gesproken hier:
[size=78%]http://www.viermalvier.de/ubb_portal/ubbthreads.php/topics/568481/Overdrive_Nachrustsatze_fur_un.html#Post568481[/size] Iemand heeft ontdekt dat er in amerika kitjes te koop zijn welke op de tussenbak van de Iveco moeten passen. De tussenbak is van Borg Warner en die wordt op veel amerikaanse Ford gemonteerd. Dan heb je dus in een keer tien versnellingen! De overdrive is 22% dus dat schiet op. Je moet dan wel de cardanassen inkorten. De kruiskoppelingen gaan dan onder een grotere hoek draaien wat op zich moet kunnen. De kit kost incl transport ca. 3300 dollar. Uiteraard heb je de overdrive alleen in 2WD, maar dat maakt niet uit. Ik wacht totdat iemand in Duitsland dit eerst eens uitprobeert.... Maar als je aan dit soort oplossingen begint is het eind zoek. Met die overdrive heb je vervolgens weer te kort vermogen om de snelheid te halen die je eigenlijk zou willen (120?) en moet je weer een interkoeler gaan monteren en de brandstofpomp laten afstellen. En zo wordt de bodemloze put steeds dieper..