Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 892154 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4140 Gepost op: 11-11-2019, 17:17 »
Ff andre motors gevraagd.
Als er titanium kleppen inzitten niet slijpen/schuren.
Volgens mij is de 690 nooit met titanium kleppen uitgevoerd.
Net ff de magneet test gedaan.
De inlaat zijn niet magnetisch.
De uitlaat wel magnetisch.
Dan zou in principe de inlaat klep uit titanium kunnen bestaan.
Waarre het niet dat die nieuw maar €60 kost.
Original ktm.
Denk dat je 4x meer kwijt bent voor titanium?

Of weet jij een andere reden Steven?


Post Merge: 11-11-2019, 18:25
Begin nu toch wat lichtjes bleek weg te trekken.
Lees nu dat inlaat kleppen wel in Ti worden uitgevoerd en uitlaat in staal.
Dis lijkt dus  het geval bij de 690.

Wat nu te doen?
Kan 2 nwe inlaatkleppen kopen geen punt.
Maar zouden de klepzetels nu ook vervangen moeten worden?
Welke kosten kom je dan tegen?
Weet niet of ktm die los verkoopt zetels?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4141 Gepost op: 12-11-2019, 09:40 »
Hmm, volgens mij zijn de 690 kleppen metaal hoor. iets andere legering voor de inlaat dan.


Inslijpen doe je niet meer met deze dingen met zulke harde klepzittingen. Ik denk dat je de harding vooral op de klep ermee beschadigd waardoor deze eerder hol gaat inslaan.
Bij montage worden de zittingen geslepen op de juiste hoeken en breedte.


Tenzij je echt erop los bent gegaan zal je vast niet veel materiaal weg hebben kunnen nemen, die delen zijn echt hard bij KTM. Je zou de breedte van het aanslagvlag nog kunnen meten. er is nog ergens een specificatie van te vinden, hier een mooi voorbeeld: https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwikoKWqouTlAhWPZVAKHV1FCMYQjRx6BAgBEAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.austincc.edu%2Fwkibbe%2Fheaddesign&psig=AOvVaw3GaM-MoT_1f9gIys-ZlVYw&ust=1573634192780184


Als je ze vooral 'even' gedraaid heb, en dus meer heb gepolijst zou ik me er niet teveel zorgen om maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4142 Gepost op: 12-11-2019, 18:06 »
Breedte aanslagveld was te ruim.
Zal er eens een klep uithalen en opmeten met schuifmaat.
Niet zuiver maar het geeft een idee.
Mulders ktm ff gebeld.
Moest er niet te zwaar aan tillen.
Bestel denk ik nwe. Kleppen en dan moet het allemaal weer als nieuw zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4143 Gepost op: 15-11-2019, 19:55 »
Zat echt goed vast.
Moest echt schrikken van de hamer.
Hij is los en we kunnen weer verder sleutelen.
Nog wel zien hoe ik tegenhoud gereedschap maak.
Met monteren vliegwiel.





Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4145 Gepost op: 15-11-2019, 20:52 »
Had niet gedacht dat die sterk genoeg zou zijn.
Bedankt hebben we wat te prutsen morgen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4146 Gepost op: 15-11-2019, 22:53 »
Prop meestal wat poetsdoeken tussen wat tandwielen of blokkeer het achterwiel en gebruik een elektrische slagmoer sleutel als het echt vast moet zitten
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4147 Gepost op: 16-11-2019, 01:35 »
Slagmoer sleutel heb ik
Op lucht.
En pas 1tje op accu makita 1050nm.
Die wil je echt niet loslaten op je ktm.
Dat is meer voor de auto.
Maar poetsdoeken ertussen is wel een goeie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4148 Gepost op: 16-11-2019, 07:02 »
Zat echt goed vast.
Moest echt schrikken van de hamer.
Hij is los en we kunnen weer verder sleutelen.
Nog wel zien hoe ik tegenhoud gereedschap maak.
Met monteren vliegwiel.




Tegen-hou-gereedschap?
Je kan aan de zijkant van het blok een boutje erin draaien, zodat de boel geblokkeerd is.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4149 Gepost op: 16-11-2019, 09:50 »
Ja de bout van M8 om motor op BDP te zetten.maar die durf ik niet te gebruiken. Met 100NM waarmee het vliegwiel vast hoort.
Zou het wel kunnen denk je?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4150 Gepost op: 16-11-2019, 10:57 »
Daar is die nou precies voor...
Natuurlijk niet met een gamma 4.8 boutje de boel blokkeren. Gebruik of een punt geslepen harde bout of beter, de originele blokkeer bout.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4151 Gepost op: 16-11-2019, 11:04 »
Ik heb toen ook doeken gebruikt. Zoek naar eens op brokken in olie, staat nog meer handige dingen in.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4152 Gepost op: 16-11-2019, 11:15 »
Meen gelezen te hebben in handleiding.
Blokkeerstift boutje m8 8.8. Eruit met aandraaien vliegwiel.
Ze gebruiken daarvoor een grote lange blokkersleutel die in het vliegwiel grijpt.
Maar ik heb streepjes gezet waar de moer zat voor demontage.
En breng hem daar weer naartoe.
En de groene loctite doet eigenlijk voor 90% de rest schat ik zo in.
Hou jullie op de hoogte.
 In het boek staat ook elke keer cilinderbouten vervangen.
Lijkt me ook zwaar overdreven.
Tis M10 en je zet ze max vast met 60NM
Dus die bout tordeert nog niet misschien met dit moment.

Post Merge: 16-11-2019, 11:17
En die doeken draai je er dan aan koppelingskant tussen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4153 Gepost op: 16-11-2019, 12:03 »
Die blokkeerstift zal wel hetzelfde zijn en werken als bij de 950. Daar zou ik geen 100Nm op los durven laten.
Maar als je genoteerd hebt tot hoe ver die gedraaid zat dan is een rateltje met de luchtsleutel ook zeker zo handig.

Cylinderkopbouten zijn niet zelden rekbouten, daarom ook vaak het voorschrift om ze aan te draaien met 25Nm ofzo en ze dan een hoekverdraaiing te geven. Die dingen zou ik toch niet recyclen als het niet perse nodig is. Geen idee of dit bij de 690 ook zo is overigens.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4154 Gepost op: 16-11-2019, 12:25 »
Bouten 690 in 3 ettappes aandraaien met eindmoment 60nm.
Zal eens ff navragen bij Andre motors.

Ben ik ook bang voor hoor.
Het 8.8 boutje draai je iets af met verjonging aan het eind zodat hij in gaatje krukwang past.
Dus er blijft maar iets van 6mm materiaal staan.
En ik ben bang dat er stuk uit carter zou kunnen breken.
Dan ben je ver van huis.
Ben wel blij met alle input.
Vind het toch altijd weer spannend sleutelen aan een duur stuk materiaal.
Ben timmerman zaag ik een lat een lat te kort.pak ik wel een ander ;D