Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bestelbus voor motor  (gelezen 4094 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #15 Gepost op: 03-02-2021, 13:17 »
Een T5 Transporter bijvoorbeeld, heeft een hoogte van 141cm, maar over "doorrijhoogte" kan ik niets vinden.
Past een enduro/crosser in en door de achterdeuren of achterklep. Met een beetje passen en om-en-om zetten kun je drie stuks meenemen.
Een KTM 790 Adventure R past er ook in en door, mits je het ruitje eraf schroeft (één schroef) en de gps steun (indien gemonteerd) eraf schroeft (twee schroefjes).
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #16 Gepost op: 03-02-2021, 13:57 »
Net als Frenkie trek ik de enduro wat in de vering. Ik gebruik een ratel spanband. De ratel heeft een lus die gaat onder om de vorkpoot. Dan een los stukje spanband over de kroonplaat en dubbel door de ratel.
Bij mij alleen nodig om door de deur te passen, daarna is het weer hoger.


Een klein wiel heb ik ook wel eens geprobeerd, vond ik niet zo handig. Met name het wisselen na een modderrit, het feit dat je motor niet meer op je standaard kan staan met klein voorwiel en dat mijn oprijplank - een soort trap met spijlen - een extra plankje nodig heeft om met zo'n klein wiel overheen te rijden.




Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 82
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #17 Gepost op: 03-02-2021, 16:01 »
Ik heb zelf eerst een Berlingo/Partner type 1 en 2 gehad, hier kreeg ik een enduro diagonaal achterin met het voorwiel er uit en de achterdeur een klein stukje open met een spanbandje dus dit is voor nood te doen maar niet echt een aanrader voor regulier gebruik.
Voordeel is wel dat ze beschikbaar zijn in 1.4 Benzine uitvoering dan kosten ze je particulier bijna niets.
Andere optie was ook voorwiel er uit pakken en dan voorvork op plek van de bijrijders stoel als je deze naar voren klapt, dan zou de achterdeur wel dicht moeten kunnen, ik heb dit zelf nooit geprobeerd maar wel ooit foto's van voorbij zien komen.


VW T4/T5, Opel Vivaro, Renault Master, Citroen Jumpy, Peugeot Expert de modellen van voor 2016 zijn verkrijgbaar als Benzine uitvoering maar wel zeer beperkt aanbod maar maakt het particulier wel een heel stuk gunstiger voor de wegenbelasting en milieu zones in de steden.


Als je wel een Diesel kiest is de compacte bestelwagens met lange wielbasis zoals VW Caddy Maxi of Fiat Doblo Maxi het meest gunstig maar is wel wat behelpen met in de vering trekken, kruiwagenwiel of diagonaal inladen. Link voorbeeld



Ik heb zelf op dit moment net een Peugeot Expert nieuwste model uit 2016 aangeschaft, dit i.v.m. Euro 6 motor dus geen problemen met Milieu zones en ik wil deze zelf ombouwen naar camper met Hefdak en dan een slaapbank op vliegtuigrails op de vloer zodat ik deze er uit kan pakken en dan 2 motoren achterin kwijt kan dan val je onder kwarttarief wat het weer een stuk gunstiger maakt.
Komt wel een trekhaak onder zodat ik voor korte tripjes gewoon de aanhanger kan pakken maar voor de lange afstanden of als er veel Tolweg of een boot overtocht bij zit kunnen de motoren mooi achter in om kosten te besparen.
Ik heb gekozen voor zelfbouw camper zodat ik het interieur wat robuuster uit kan voeren (waterbestendig Multiplex met antislip toplaag), kant en klaar zijn ze ook te koop op gehele PSA platvorm als Possl Campster of Hymer Crosscamp.


Andere merken bieden ook verschillende camper opties maar ik heb voor PSA platvorm gekozen omdat deze met een euro6 motor meeste waar voor hun geld boden, en lekker compact dus als daily driver in de stad ook nog prima te gebruiken en ze ogen heel modern, VW T6 vond ik wat verouderd interieur hebben en T6.1 viel buiten mijn budget. Maar op dit vlak is het denk ik vooral een persoonlijke keuze alle medium size bussen doen niet echt onder voor elkaar en hebben elk wel hun eigen punten waar ze op uit blinken.


Misschien ook interessant om dit topic in de UK TRF forum ook is te checken http://www.trf.org.uk/forum/viewtopic.php?f=36&t=24142
Husaberg FE570 2010 Adventure travel - Husaberg FE450 2011 Enduro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #18 Gepost op: 03-02-2021, 16:20 »
Vorige week een beetje zitten googlen waarbij ik een Sportcaravan Cube (heb een Cube fiets) tegenkwam. Zijn ook wel pareltjes hoor.
Deze in een andere klasse en gebruikt om zelf nog een beetje mee te klussen.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/tfd-multikoffer-sport-caravan-leer-1-3to-anhaenger-100-kmh-sofort/1565526625-220-1823



Dit principe.

Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #19 Gepost op: 03-02-2021, 17:29 »
Beste Sam.
Je weet als je wordt aangehouden.
Met in je camper een motor maar geen kookplaatje of bed.
Ze je gruwelijk kunnen naaien.
En vertrouw mij je wordt genaaid.
Je voldoet niet meer aan camper voorschriften dus ontduik je belasting dus gaan ze een schatting maken aan gemiste belastingcenten.
En die schatting doen ze zelf ze luisteren niet naar jou verhaal van ik heb het bed er sinds gisteren uit.
En daarna natuurlijk een forse boete omdat je belasting ontduikt.
En die is meer als €150 8)
Ik ben absoluut geen doemdenker maar wees gewaarschuwd.











Post Merge: 03-02-2021, 17:32
Jaren geleden bij ons in Amersfoort een paardenconcours.
Allemaal boeren en kakkers met geld en dikke auto's.
Eind van de middag werd de wijk afgegrendeld.
Dus je kon via 1 weg nog het terrein af.
Douane rode diesel controle.
Dat was toen nog intressant nu niet meer de moeite.
10 jr auto in bezit.
Is 10 jr verschil in belasting dokken.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 82
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #20 Gepost op: 03-02-2021, 18:47 »
Marco,


Ik weet dat ik een risico loop maar er komt een slaaphefdak in dus bed gedeelte is afgedekt.
En keuken ga ik ook iets voor verzinnen dat daar minimaal vereiste voor kan blijven zitten.
Alleen de tafel en stoelen loop ik dan een risico maar dat zou ik mogelijk met een paar Chinese helinox kopieen af kunnen vangen.
En het scheelt dat ze hier in het zuiden op het platteland al een stuk minder politie controles hebben als in de randstad.
Husaberg FE570 2010 Adventure travel - Husaberg FE450 2011 Enduro

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #21 Gepost op: 03-02-2021, 20:33 »

Ik heb een Ducato 2/3. Da's 210 hoog van binnen en 3.60 laadvloer. Naast je motor kun je daar ook nog een hangmat in kwijt  :D


Maar das misschien wat veel van t goede..  ::)
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #22 Gepost op: 03-02-2021, 20:43 »
Sam op t4 weetjewel forum stond een stukje van een camper eigenaar aanvraag gedaan en gekregen
Thuis weer lkr verder sleutelen aan z.n campertje.
Kwam de douane bij hem thuis op de stoep steekproef.
Man moest nog aardig kletsen waarom z.n keukentje en of bed er niet meer in stond.


Maar goed te horen dat je het weet.
Succes met bouwen.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #23 Gepost op: 03-02-2021, 21:20 »

Jaa pazzop hoor, die doelgroep specifieke regeltjes. Als je zo'n auto/busje grijs zou willen rijden. Als je bijv. een dichte cabine hebt en je maakt in het tussenschot maar een gaatje zodat er een pvc-buis doorheen past, is dat ongeoorloofde vergroting van de laadruimte en dat kan oplopen tot 4000 piek..
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #24 Gepost op: 03-02-2021, 21:21 »
Dank voor de tips allemaal! Geweldig.
Husqvarna 701 Enduro LR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #25 Gepost op: 03-02-2021, 22:58 »
Vorige week een beetje zitten googlen waarbij ik een Sportcaravan Cube (heb een Cube fiets) tegenkwam. Zijn ook wel pareltjes hoor.
Deze in een andere klasse en gebruikt om zelf nog een beetje mee te klussen.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/tfd-multikoffer-sport-caravan-leer-1-3to-anhaenger-100-kmh-sofort/1565526625-220-1823



Dit principe.




Luc schrijft dat hij niet graag met een aanhanger rijdt..........


NB; vraag met toch af waarom niet, zeker als je zelf in die wereld werkt.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #26 Gepost op: 03-02-2021, 23:11 »
ik vind het ook niks een aanhanger.
voordeel van bus is dat de motor uit zicht staat.
paardetrailer moet je ook maar net plaats voor hebben dat zijn echt wel bakbeesten.
Heb met brabo,s en springride,s altijd heerlijk achterin de bus geslapen.
ook op carpoolplaats bij Assen ergens.
Voor een springride light.
Nacht naast de DRZ geslapen wel lichte hoofdpijn de volgende ochtend van benzine 8)
het heeft best z,n voor en nadelen.
allergrootste nadeel in NED. die smerige wegenbelasting.
Verreken het met de brandstof dan wordt je niet zo hard gestraft.
Wat rijd een gemiddelde burger per jaar 12.000km.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #27 Gepost op: 04-02-2021, 00:10 »
IDD voor een paarden trailer moet je wel plaats hebben om te stallen.
Maar heeft ook talloze voordelen tov een bus.
Aan het einde van je rit, rij je zo naar binnen, over de klep.
Je kan je aan/uit kleden overdekt, sta-hoogte.....
Je bagger laarzen/kleding gewoon in de trailer laten liggen, ipv in je auto.
Geen wegen belasting!!


Slecht rijden/hinderlijk achter de auto?


Ik heb een Cheval-Liberté 2 paards trailer.
Origineel zitten er 3e keus banden onder.
Wielen/banden vervangen door wielen en banden die wel mooi rond lopen.
Alles gebalanceerd, goede schokdempers eronder.
Remmen na de inloop periode perfect afgesteld.
M'n Caddy loopt 150 Km/uur met dat ding erachter (als het niet te hard waait...)
Stuurt als een scheermes.
NB dan loopt tie wel 1:6...
Maar met 90 Km/uur op de (adaptieve) Cruise Control is het best relaxt rijden, brandstof verbruik 1:13
(Caddy Maxi 4-motion 150 Pk DSG)
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #28 Gepost op: 06-02-2021, 22:11 »
Nissan NV 200


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Re: Bestelbus voor motor
« Reactie #29 Gepost op: 07-02-2021, 11:53 »
Met behulp van jullie goeie tips ga ik rustig rondkijken naar een benzineversie van de;

- Peugeot Expert/ Citroen Jumpy (qua hoogte en lengte moet dit vrij makkelijk passen)
- Nissan NV200 (qua hoogte OK, maar qua lengte aan de korte kant, maar zou diagonaal wel moeten kunnen)

Zo vermijd ik de hoge wegenbelasting van een diesel als particulier en heb ik geen last van milieurestricties, en is het een bus die niet meteen heel lomp groot is. Het aanbod hiervan is wat beperkt, maar ik heb tijd.
Husqvarna 701 Enduro LR