Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS 60CSx antenneprobleem? => opgelost  (gelezen 2395 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
GPS 60CSx antenneprobleem? => opgelost
« Gepost op: 20-05-2010, 17:57 »
Tenzij er een GPS-storing is ben ik bang dat mijn GPS 60CSx het begeven heeft. Ik krijg de hele dag al geen satelliet te pakken.
Ik denk dat de antenne het heeft begeven. Heeft iemand ervaring hiermee? Kan het voor een redelijke prijs gerepareerd worden?
Ik heb hem tweedehands gekocht en de 3 maanden garantie zijn natuurlijk net verlopen  :'(

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: GPS 60CSx antenneprobleem?
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2010, 18:18 »
Grappig, zit net met een GPS60 te spelen en had ook moeite, vond er uiteindelijk 2 maar ik zit iets verdekt.

Heb je de GPS naar een 'nieuwe lokatie' laten zoeken? Dan zou de GPS nieuwe sattelieten moeten vinden.
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: GPS 60CSx antenneprobleem?
« Reactie #2 Gepost op: 20-05-2010, 18:40 »
Helaas, goede tip maar hij werkt niet.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS 60CSx antenneprobleem?
« Reactie #3 Gepost op: 20-05-2010, 18:50 »
De antenne is niet meer dan een stukje folie gewikkeld om een kunststof hulsje, en met een soldeerverbinding aan de print bevestigd. Als de antenne een klap gehad zou hebben kan de soldering los gebroken kunnen zijn. Even met een juiste soldeerbout en wat tin weer vast zetten. Of er is een chippie overleden, dan kan ik je er niet verder mee helpen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: GPS 60CSx antenneprobleem?
« Reactie #4 Gepost op: 21-05-2010, 00:09 »
Probeer het anders ff met een externe antenne..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: GPS 60CSx antenneprobleem?
« Reactie #5 Gepost op: 21-05-2010, 01:11 »
Was vandaag ook onderweg met de 60 in een auto. Dacht eerst zal wel aan de ruiten liggen.
Bij het aanzetten had hij ook grote moeite om de sats te vinden.
Toen buiten geprobeerd eveneens niet snel.
Heeft wel 5 minuten geduurd voor de sats gelocked was en een route kon berekenen.

Hoe zit het met die aswolk?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 42
Re: GPS 60CSx antenneprobleem?
« Reactie #6 Gepost op: 21-05-2010, 04:05 »
Ik weet niet precies hoe het bij garmins werkt maar bij tomtoms moet je regelmatig updaten via internet. Hij stelt dan de bekende banen van allle sats bij. die zijn namelijlk  niet helemaal constant en die update verwerkt de afwijking zodat hij sneller je plaats kan bepalen. Als je dat niet doet wordt hij steeds langzamer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: GPS 60CSx antenneprobleem?
« Reactie #7 Gepost op: 21-05-2010, 08:38 »
net ff gechecked en met de garin naar buiten gelopen: direct 4 sats.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: GPS 60CSx antenneprobleem?
« Reactie #8 Gepost op: 21-05-2010, 09:22 »
De banen van de satelieten liggen worden doorgegeven in de zogenaamde almenac, die bij iedere koud-start volledig opgehaald wordt (daarom duurt een koud-start bij Garmin ook >1 minuut). Bij de huidige telefoons met navigatie gaat dat handiger, daar gaat de almenac via de gsm.. en heb je dus binne 3 seconden een lock!

GPS even rustig op niet starten kan dus idd helpen.

Verder kan je de 60Csx (met verlies van garantie natuurlijk) wle openschroeven. De rubber dop aan de bovenkant zit er min of meet opgelijmt, dus voorzichtig daarmee. De antenne is idd een buisje met folie, en kan zijn dat ie losgebroken is; in dat geval zal die het met een externe antenne wel doen.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: GPS 60CSx antenneprobleem?
« Reactie #9 Gepost op: 21-05-2010, 09:57 »
Was vandaag ook onderweg met de 60 in een auto. Dacht eerst zal wel aan de ruiten liggen.
Bij het aanzetten had hij ook grote moeite om de sats te vinden.
Toen buiten geprobeerd eveneens niet snel.
Heeft wel 5 minuten geduurd voor de sats gelocked was en een route kon berekenen.

Hoe zit het met die aswolk?
  Nu weer even naar buiten gelopen en binnen 8 sec waren de sats gelocked.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 123
Re: GPS 60CSx antenneprobleem?
« Reactie #10 Gepost op: 21-05-2010, 11:55 »
Ik heb enige jaren geleden een GPS-cursus gevolgd en daar werd verteld dat je de satelliet-almanak (of almenac) eens in de zoveel tijd moet "updaten", simpelweg door de GPS regelmatig te gebruiken natuurlijk of anders een half uurtje buiten neer te leggen. Deze schijnt nl. na een bepaalde termijn te verlopen en daarna niet meer geupdated te kunnen worden. Alleen de termijn daarvan kan ik mij niet meer herinneren.
Misschien is daar op een GPS-forum meer over te vinden?

Peter.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: GPS 60CSx antenneprobleem?
« Reactie #11 Gepost op: 21-05-2010, 17:12 »
Ik heb het probleem opgelost!  :)

Na wat zoeken op internet bleek dat de software van de GPS chipset was ontregeld. Na het opnieuw installeren van deze software zag het toestel direct weer een aantal satellieten.

Om het overzichtelijk te houden: de software van de GPS chipset is weer andere software dan de firmware.
De firmware staat op versie 4.00.
De GPS SW is nu versie 2.90s. Dit stond op 0.00 als teken dat de software was ontregeld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: GPS 60CSx antenneprobleem?
« Reactie #12 Gepost op: 21-05-2010, 18:47 »
Een garmin gpsmap 60c al eens een jaar niet gebruikt daarna gewoon weer werkend. Kan dus heel erg lang zonder te gebruiken.
 
Ik heb enige jaren geleden een GPS-cursus gevolgd en daar werd verteld dat je de satelliet-almanak (of almenac) eens in de zoveel tijd moet "updaten", simpelweg door de GPS regelmatig te gebruiken natuurlijk of anders een half uurtje buiten neer te leggen. Deze schijnt nl. na een bepaalde termijn te verlopen en daarna niet meer geupdated te kunnen worden. Alleen de termijn daarvan kan ik mij niet meer herinneren.
Misschien is daar op een GPS-forum meer over te vinden?

Peter.
Grz,
Peter