Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: zwakke punten XR 600?  (gelezen 2752 keer)

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
zwakke punten XR 600?
« Gepost op: 20-12-2004, 12:23 »
Hoi, Ik heb mijn vrouw zo gek gekregen dat ik een terreinfiets naast mijn Alp ga kopen. Mijn Alp is leuk maar ik heb met de ritjes in het w-haven gebied toch het idee dat ik hem mishandel. Zeker nu er ook al die super KTM's komen wil ik iets hebben wat meer terrein gericht is en mijn alp weer hoofdzakelijk voor woon/werk gebruiken. Kijkend op marktplaats kom je wel leuke XR600's tegen voor niet te veel geld. Ik kan redelijk sleutelen dus als er wat werk aanzit vind ik geen bezwaar. Maar het moet wel een betrouwbare fiets worden.

Zijn er specifieke zwakke punten bij een XR 600 begin jaren 90 eind 80? Bestaat er een grotere tank voor? zou een TT600 een beter idee zijn?

groeten Casper
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: zwakke punten XR 600?
« Reactie #1 Gepost op: 20-12-2004, 13:11 »
He Casper,

goed idee! Grappig dat toch altijd een vrouw een rol speelt bij dit soort beslissingen    8)

Ik mijzelf vooral verdiept in XR650, maar ik weet wel een duits forum waar je misschien wat info kunt vinden (http://www.xr600.de/), dus hopelijk is je duits een beetje apk.

Op het noppenforum is ook een XR-club: ww.noppenforum.com. die weten vast meer.

doei en succes,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: zwakke punten XR 600?
« Reactie #2 Gepost op: 20-12-2004, 21:04 »
Zijn er specifieke zwakke punten bij een XR 600 begin jaren 90 eind 80? Bestaat er een grotere tank voor?
groeten Casper

Hoi.. ik heb jarenlang XR600R gereden en hij staat nog steeds in de schuur (nu gebruikt mijn vriendin hem regelmatig).

Als je er een koopt: koop dan een '91 of later. Aan de eerdere modellen zijn steeds vrij grote wijzigingen geweest, altijd lastig met onderdelen. (Hoewel gewoon bij Honda bestellen natuurlijk wel werkt).

- Zwakke punt zit hem meestal bij diegene die hem onderhoud (en dat geldt voor bijna alle offroads). Typische zaken: te weinig olie -> kop kapot; zand in de olie -> oliepomp slecht; Oliedoorvoerbusje (tussen koppelingsdeksel en carter) kwijt -> geen oliedruk -> kop kapot en meer (veel gemaakte fout, ook door 'echte' motorzaken).
 
Mechanisch zijn ze zeer sterk, maar al ik dan toch wat op moet noemen:
- 2e en 3e versnelling schijnen nog wel eens stuk te gaan (dan schiet ie uit zijn versnelling bij flink accelereren).
- verder toch zeker iedere 50.000 een nieuw nokkenaskettingkje (bij crossgebruik 25k ?) en een nieuwe koppeling (voering).

Grote tank is er: 22 liter acerbis (gaat bijna 24l in)
heel veel acecsoires e.d. zijn er ook, hoewel ze langzaam wat van de markt beginnen te verdwijnen.

Als je iets nieuwer wil (en iets meer uitgeven wil), kijk dan ook eens naar de XR400: echt een mooi fietsje, rijdt toch weer een stuk makkelijker dan de XR600.

succes
(oh.. en als je nog een onderdeeltje nodig hebt, ... de kelder ligt nog vol hier)

En overige

Offline member

  • *****
  • Berichten: 167
Re: zwakke punten XR 600?
« Reactie #3 Gepost op: 20-12-2004, 22:42 »
 8)
Ik ga met dr Bean mee,het is een betrouwbare brommer,
maar kijk goed wat je krijgt voor weinig geld.
Na 91'zit er achter ook een schijfrem het blok heeft 2 pk meer
onderdelen genoeg te krijgen.Bij zwaar cross gebruik is de slijtage groot, maar voor ritjes als gisteren is het een prachtig apparaat,ik ben niet zo'n ster in het zand/blubber ,en daar is de XR 600 je maatje, 30cm veerweg en altijd ruim voldoende vermogen, en 128 kg schoon an de haak. ;D(ex bestuurder)
Verder rij ik er nog zo'n 10000 km p/j mee woonwerk, olie verbruik is een bekende kwaal, en een matige stroomspoel.
Gr Hans
Big Bigger Tiger en Big again

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: zwakke punten XR 600?
« Reactie #4 Gepost op: 30-12-2004, 13:06 »
ok bedankt voor de reacties. ik moet nog even ruimte maken in mijn garage, dwz een van mijn oude VW kevers verkopen. Dan gaat er zeker een XR komen. kan ik jullie  een beetje bijhouden tenminste...
groeten en alvast de beste wensen voor 2005
Casper
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....