Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Stonemaster, wat moet je er mee?  (gelezen 1460 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Stonemaster, wat moet je er mee?
« Gepost op: 12-08-2004, 19:17 »
Stonemaster, wat moet je er mee?

Zo, mijn setje Stonemaster begint aardig op te raken. Voor de heenreis naar Finland de achterband erop laten gooien (kostte zowaar helemaal niets bij de Motoportdealer). De voorband had ik wat minder asfaltvertrouwen in, die is er dus in Finland op gegaan. (heenreis op de Mefo Explorer)

Donderdag ochtend op weg gegaan met die nieuwe achterband, wat een noppen zeg, en wat soepel!!
Ik schrok behoorlijk, dacht meteen dat ik een lekke band had. Op elk richeltje en hobbeltje buigen de noppen om en wordt je achterkant opzij gezet.
Een medereisgenoot dezelfde band erom gegooid, en die had gelukkig precies dezelfde ervaring.

Conclusie: Stonemaster achter en nieuw is een waardeloze asfaltband (duhhh, hoe zou dat nou komen).

Voorzichtig de bochten in, er vooral eruit. Hij loopt behoorlijk naar de buitenkant van de bocht, lijkt wel driften, zonder te glijden.

Na zo’n 1500 km asfalt met een snelheid van rond de honder/hondertwintig raakt de band een beetje ingereden. Rustig optrekken met de foto van een Stonemaster zonder noppen in mijn achterhoofd.

Gelukkig met alle noppen in de startplaats aangekomen, en ik kreeg er steeds meer vertrouwen in.

Voorband verwisseld en toen werd het helemaal leuk. Wat een kleine nopjes zeg, is dat alles wat het contact met het wegdek moet houden?? Op en neer naar de camping extra voorzichtig gereden (nieuwe band, schijnt nog wel eens glad te zijn)

De volgende dagen diverse soorten wegdek gehad.

Gravel, grof en fijn, hard zand, los zand, moeras, glibberige mospaden, stenenwegen met stenen zo groot of nog groter dan tennisballen, kiezelpaden, keihard aangereden gravel (net asfalt, ook daar kun je zwarte sporen op trekken), en ja, ook nog wat asfalt.

In het losse wegdek is het een ideale band, zonder spinnend achterwiel of extra vermogen gewoon rechtdoor gaan. Richeltjes klimt hij zo op, dus ideaal om je eigen route te kiezen in plaats van je banden te laten bepalen welk geultje je nemen moet.
Stationair draaiend achter een langzame voorganger, bergjes op, geen probleem, en totaal geen wegglijdende banden. Ze bijten zich goed vast in de losse ondergrond.

Op het hardere gedeelte hield ik echter problemen met vertrouwen. De platgereden gravelwegen (goed voor snelheden van 130 km/hr) zijn als het een beetje vochtig is lekker glad. Dus het was eigenlijk altijd wel een beetje glijden in de bochten. Maar eigenlijk wel logisch, al het gewicht wat je normaal gesproken via een veel groter contactoppervlak op de weg overbrengt (bijvoorbeeld met een Anakee of een Tourance) moet nu door de noppen op de weg worden overgebracht. En ja, dat is een veel kleiner conatctoppervlak.

Één oppervlak was de banden echter de baas, het moeras. Door een spinnend achterwiel creeer je zo’n soep om je band heen dat hij gewoon stationair in z’n 1 bleef draaien. Hier is de motor dan ook met vier man doorheen getild.

Hoe verder we in de week kwamen hoe meer de bande versleten, wel logisch natuurlijk. Door de grove stenen kregen de noppen mooie ronde kanten, en was de diameter van de band een behoorlijk stuk kleiner geworden door de ver afgesleten noppen.

De terugweg over het asfalt heb ik de Stonemaster voorband erop laten zitten. Heel wat meer vertrouwen gekregen in deze combinatie, wat op het asfalt hard nodig was.

Ik rij er nu nog op, zonder bagage, en over het asfalt (ik heb een hekel aan het vervangen van banden).
Het hobbelt lekker als je langzaam rijd, de achterband is mooi vierkant met een afgeplat hoekje (twee randen van noppen waarop je balanceert in een bocht). De middennop is misschien nog 20 % van de starthoogte, en de zijnoppen zijn bijna nog nieuw.

Gooi ik deze band er weer op?

Als je een setje extra velgen hebt is het een ideale band voor off-road rijden. De mogelijkheden in Nederland zijn echter vrij beperkt en wegen denk ik niet op tegen de extra kosten van een set velgen.

Voor een leuke vakantie waarbij je je motor goed gaat gebruiken (off-road natuurlijk) is het een goede combinatie om over het asfalt er te komen en daarna lekker in het losse je uit te leven.
Ik heb nu zo’n 6000 km met de achterband en 4400 met de voorband gereden, er zit nog profiel op, zeker aan de buitenkant. Komende tijd nog wat off-road rijden, en dan door tot het canvas of dat de motor echt niet meer te kantelen is. En dan…..

De Explorers maar eens aan de tand voelen. Lijkt me ook een leuke band voor in Nederland offroad rijden.
Geen grove noppen, wel een lekker diep profiel.




Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Stonemaster, wat moet je er mee?
« Reactie #1 Gepost op: 13-08-2004, 03:07 »
Och joh, kunnen zo nog 5.000 mee  ;)

Blij dat ze goed bevallen zijn. net nog een test gelezen ergens op een forum: Op een droge asfalt weg: gemiddeld, op een natte: Klote, in het terrein: er is geen betere. Bevestigt nog maar eens: het is een offroadband waarmee je ook op de weg kunt, en niet andersom....Bij mij al meer dan 10.000 km. achter zonder problemen.

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Stonemaster, wat moet je er mee?
« Reactie #2 Gepost op: 13-08-2004, 11:16 »
Dat omschrijft het precies goed, een off-road band die geschikt is voor op asfalt. In die test kwam hij als slechtste uit de bus geloof ik, maar het grootste gedeelte van de test is dan ook op asfalt gericht. Bij het off-road gedeelte scoort hij juist weer als de beste.
Zal eens kijken of ik die test nog ingescand kan vinden.

Gevonden: