Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Kat in de zak?  (gelezen 10838 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Kat in de zak?
« Reactie #30 Gepost op: 13-10-2005, 19:55 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Kat in de zak?
« Reactie #31 Gepost op: 13-10-2005, 22:18 »
@ Dr Bean

Geen TPS ??
Is die niet om het ontstekingstijdstip te optimaliseren voor de hoeveelheid mengsel?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Kat in de zak?
« Reactie #32 Gepost op: 13-10-2005, 22:24 »
TPS heb ik ook verwijderd. Allemaal overtollige emissieballast :D

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Kat in de zak?
« Reactie #33 Gepost op: 13-10-2005, 23:38 »
nee.. de tps wordt alleen voor het epc gebruikt (heb ik al eens op het andere forum beschreven). dus bij gebrek aan epc kan die er ook af, scheelt weer snoertjes en ruimte bij het inbouwen van de carbs.

(tps= throttle position sensor, epc= electronic pressure/power(?) control)
grts

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Kat in de zak?
« Reactie #34 Gepost op: 14-10-2005, 10:09 »
 ::) ::) ::) ::)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Kat in de zak?
« Reactie #35 Gepost op: 14-10-2005, 16:16 »
volkomen onzin dus die dingen die je ontsteking zouden verbeteren.
het enige wat je zou kunnen doen aan een bougie kabel is:
- een spoeltje erin monteren
- een condensator erin monteren
- een spoeltje en een condensator erin proppen
- een mantel omheen maken
de gevolgen hiervan zijn:
- spoeltje: puls is hoogfrequent dus word "afgeremt" en duurt daardoor wat langer
              dit betekend dat er minder spanning bij de bougie komt maar er iets langer spannig is,
              jammergenoeg blijft de stroom hetzelfde en krijg je dus een zwakkere plasma brug (vonk).
- condensator: de condensator heeft allen effect al ie ergends mee verbonden word, als dat zo is dan
              heeft het bij een pulse hetzelfde effect als van een spoeltje dus minderspannig maar over een iets langere tijd.
- spoel en condensator: de puls kan resoneren omdat "de spoel een tegen gestelde fase draaing geeft
            ten opzichte van een condensator" deze resonantie vind plaats op een zeer specifieke frequentie waardoor er een                     
            spanningsverhoging ontstaat en dus een fellere vonk. (erg fijn als je dus net op dat toerental rijd waarbij dat voorkomt)
- mantel: heeft geen effect op de pulse maar wel effect op de omgeving, dus je radio geeft minder storing door minder "emc"

ik hoop dat iedereen die zich hiervoor intresseert er wat van leert -> dat je gewoon goeie kabeltjes nodig heb voor een goeie vonk en dat je een computertje nodig heb om meerdere vonken te krijgen per arbeidsslag en de lengte en sterkte hiervan te varieeren. en tegen die tijd dat je dat op een motor tegen komt zijn de bougies al naar de eeuwige jachtvelden afgereisd omdat ze niet snel genoeg zijn

zo en als je het niet snapt ga je maar elektroechniek studeren dan word het wel duideijk na 3 jaar ofzo  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Kat in de zak?
« Reactie #36 Gepost op: 15-10-2005, 16:29 »
  :) :) weer 5 mensen die afhaken  ;)

maar euhm, dat van die resonatie klopt nie helemaal: De resonantie van de spoel/condensator is VEEl sneller dan het motortoerental. Dus die resonatie met het toerental bestaan echt niet.

Wat er gebeurt is dat de ontsteekstroom heen en weer door de kring gaat lopen, waardoor je niet 1 vonk, maar een hele serie vonken krijgt, bijna een boog. Voordeel hiervan is dat het mengsel ook ontsteekt als dat de eerste keer niet gebreurde. Bij een slechtlopende motor kan het dus wel verbetering brengen.

Moderne CDI ontstekingen hebben juist maar 1 hele korte, en hele krachtige vonk. In principe mooier, maar als het mengsel eens niet ideaal is dan gaat het fout.
Voordeel is dat je bougie bijna niet slijt en je zo'n mooie platina/irridum erin kan zetten.
vroeger, met de puntjesonstekeing had je juist een lange vonk (in tijd), die ook meerdere malen oversloeg. Het is dus eigenlijk een manier om met cdi toch weer die oude vonk te krijgen.

Het zou dus bijv tegen constant fahrrücklen kunnen helpen, maar daar hebben alleen b*w rijders last van  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Kat in de zak?
« Reactie #37 Gepost op: 15-10-2005, 17:17 »
Het mengsel zou dus niet ideaal kunnen zijn bij de koude start?

Waarom zou een iCAT of Nology beter kunnen oppakken bij gasgeven?

Nop

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Kat in de zak?
« Reactie #38 Gepost op: 16-10-2005, 00:02 »
maar euhm, dat van die resonatie klopt nie helemaal: De resonantie van de spoel/condensator is VEEl sneller dan het motortoerental. Dus die resonatie met het toerental bestaan echt niet.
bedankt voor de aanvulling, theoretisch kan je resonantie al bij 1 hertz maken maar in de praktijk... tsja hier kun we eindeloos over door boomen

Het mengsel zou dus niet ideaal kunnen zijn bij de koude start?
het mengsel is nooit ideaal en de verbranding ook niet anders was er geen rreden nieuwe motoren te ontwikkelen die toch weer iets idealer zijn
Waarom zou een iCAT of Nology beter kunnen oppakken bij gasgeven?
goeie vraag, misschien maakt alles beter contact omdat je het net inelkaar heb gezet?!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Kat in de zak?
« Reactie #39 Gepost op: 16-10-2005, 08:48 »
misschien maakt alles beter contact omdat je het net inelkaar heb gezet?!


Dat zal het niet zijn, want ze adverteren juist met dat soort eigenschappen.

Wat ik wél merk is dat als ik een nieuwe bougie erin gezet heb, dat hij heel makkelijk start.

Van de langere levensduur van die Platinum NGK heb ik helaas niets mogen merken; dat puntje slijt mooi retesnel. Opening bijgesteld, maar dat mocht niet meer baten.

Wat start eigenlijk moeilijker: een te rijk mengsel of een te arm mengsel?

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Kat in de zak?
« Reactie #40 Gepost op: 16-10-2005, 09:19 »
Koud: te arm, anders zat er ook geen choke op een motor (lijkt mij, wel binnen grenzen natuurlijk)
Warm: goeie vraag... lijkt mij ook wat rijk, als ik naar mijn eigen brommer kijk klopt dat wel...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Kat in de zak?
« Reactie #41 Gepost op: 16-10-2005, 17:50 »
Klopt,

Vandaag had ik bijna mijn accu leeg gestart, vlak voor een ritje.

Snel aan de druppellader gezet en een half uur later zat er genoeg pep in om hem met vier pompjes aan het gas te laten starten.

Thx,

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Kat in de zak?
« Reactie #42 Gepost op: 16-10-2005, 21:12 »
Een warmstartknop op een Keihin (dacht ik, kan ook Mikuni zijn) maakt het mengsel armer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Kat in de zak?
« Reactie #43 Gepost op: 16-10-2005, 22:08 »
Was 't maar voor alle motoren hetzelfde........ ???

Sinds ik op mijn Adventure een Mikuni FCR heb gemonteerd is alleen choken bij het starten niet meer voldoende.
Ik moet het gas helemaal opendraaien, electrisch starten en tijdens het electrisch starten het gas loslaten.
Het gevolg hiervan is een enorme brandstof boost (rijk mengsel) en een voorzichtig aanslaande Adventure.
Als ie warm is start ie met het grootste gemak (zelfs zonder choke)....

Mijn XS2 echter start als ie koud is prima met de choke.
Als ie flink warm is kan ik staan kicken tot ik een ons weeg. Met de choke, zonder choke "you call it", maar geen startende XS2.
Maar, als ik tijdens het starten het gas helemaal open draai, dan start ie met het grootste gemak.... ;D

Tja en die CR van me heeft ook zo z'n eigenaardigheden. Die start ook weer heel anders.
Maar da's een twee takt en dat telt niet op dit forum...

Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Kat in de zak?
« Reactie #44 Gepost op: 17-10-2005, 07:41 »
Gisteren voor het eerst 2takt gereden (250) op de Husky test dag. Eigenlijk best wel heel erg leuk....en dat had ik eigenlijk helemaal niet verwacht.

Was overigens veel te kort rondje om echt wat te weten behalve dan dat zo'n ding wel de moeite zou zijn om mee te overwegen als ik over jaaaaaren weer een nieuwe enduro machine wil.