Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: XR400 met accu  (gelezen 5461 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
XR400 met accu
« Gepost op: 10-03-2016, 23:57 »
Ik heb op mijn XR achter de koplamp een spanningsregelaar, met een condensator eraan vast. Dit is meen ik het DC circuit dat de (dashbord )verlichting van stroom voorziet.

Ik vroeg me af of ik de condensator kan vervangen voor een accuutje, zodat ik mijn roadbook kan laden zonder de motor te starten, en een GPS kan aansluiten.

Plaatje uit het handboek



Sent from my iPad using Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: XR400 met accu
« Reactie #1 Gepost op: 11-03-2016, 07:58 »
Volgens mij kan dat wel, alleen laadt-ie niet bij.
Dat soort aanpassingen wordt toch ook bij XT500's gedaan, moet jij als Yamaha man toch weten  ;)
Bij Kedo heb ik wel eens dat soort onderdelen en aansluitschema's gezien. Ook andersom, juist de accu er uit en een condensator er in om gewicht te besparen.


Correctie, je hebt wel een regelaar dus dan moet het helemaal goedkomen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: XR400 met accu
« Reactie #2 Gepost op: 11-03-2016, 10:54 »
Zonder regelaar gaat de accu boem zeggen denk ik. Maar er zit een regelaar op zo te zien. Misschien dat een andere optie is een losse accu enkel en alleen voor het roadbook? Aansluiten met een schakelaartje. Dan zou je theoretisch tijdens het rijden met het voltage van de motor kunnen werken. Accu alleen voor stilstand.
ARM facebook HIER

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: XR400 met accu
« Reactie #3 Gepost op: 11-03-2016, 13:32 »
Zijn alle regelaars hetzelfde dan? Ik zit soms te denken aan een accu op de TTR voor het opladen van Gopro, telefoon etc. Ombouw tot reisfiets zegmaar. TTR heeft hetzelfde systeem.

De regelaar moet het acculaden stoppen op een gegeven moment wanneer de boel vol is... Werkt dat ook zo bij de condensator?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: XR400 met accu
« Reactie #4 Gepost op: 11-03-2016, 16:01 »
Klopt Gert, bij een XT500 worden condensators verkocht om de accu te vervangen. Daarom vroeg ik me af of het ook andersom zou gaan.
Ik heb het even getest met een losse accu, en het werkt! Alles krijgt stroom dus ga ik een klein accuutje aanschaffen. Ik zie bij conrad ook 12v batterypacks, zouden die geschikt zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: XR400 met accu
« Reactie #5 Gepost op: 11-03-2016, 16:23 »
Als ze voldoende capaciteit (amperes) leveren voor je RB en GPS zou het vermoedelijk moeten kunnen. Waar ik twijfel is of die packs tegelijk kunnen opladen en stroom afgeven. Een accu kan dat wel.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 352
Re: XR400 met accu
« Reactie #6 Gepost op: 11-03-2016, 19:28 »
Waar ik twijfel is of die packs tegelijk kunnen opladen en stroom afgeven. Een accu kan dat wel.

Doet een accu ook niet hoor, de dynamo geeft de stroom, de regelaar regelt de spanning, de accu neemt met draaiende motor stroom op tot deze vol is. Dat bepaalt de accu, vol = geen stroom opname. Bij draaiende motor worden allegebruikers gevoed door de dynamo.

Groet, Jan

Post Merge: 11-03-2016, 19:33
De regelaar moet het acculaden stoppen op een gegeven moment wanneer de boel vol is... Werkt dat ook zo bij de condensator?

Klopt ook niet.
Regelaar is een spanningsregelaar. Eenvolle accu neemt gewoon geen stroommeer op.
Condensator vangt de pieken in het systeem op.

Groet, Jan
Ik ga maar fietsen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: XR400 met accu
« Reactie #7 Gepost op: 11-03-2016, 20:40 »
Tks Jan! Blijft dus mijn vraag; kan ik zo'n battery-pack ipv een normale accu aan de regelaar koppelen?


Sent from my iPad using Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: XR400 met accu
« Reactie #8 Gepost op: 11-03-2016, 21:15 »
Dat gaat prima.
Ik heb al sinds de eerste rallyombouw een 12V 1,2 of 1,3Ah accuutje op m'n XR om de GPS en het roadbook te kunnen bedienen zonder draaiende motor. (overigens draai ik m'n roadbook vrijwel altijd op de hand in, dat gaat sneller)
Ik heb ook m'n achterlicht en booskijkers voor op het gelijkstroomcircuit gezet. Een paar LEDjes doen het heel lang op zo'n accu, mocht je ergens stil vallen helpt dat om gevonden te worden in een donkere woestijn.

Accu is ook noodzakelijk om m'n Xenon grootlicht op te starten. Het dimlicht zit nog op het wisselstroomcircuit.

Zo'n accuutje heb je voor 2 a 3 tientjes bij de electronicazaak (Conrad heeft ze ongetwijfeld ook). Ze worden o.a. gebruikt voor noodverlichting en bestaan in verschillende afmetingen. De mijne zit in de rioolbuis waar ook nog een PET fles in past.


Ik heb wel de condensator laten zitten. Dat is maar een paar gram en dan werkt het systeem ook nog naar behoren als je de accu afkoppelt.


De accu zit dus gewoon op het uitgaande circuit van de gelijkstroomregelaar, parallel met de condensator.


Ik heb wel een zekering dicht bij de accu geplaatst. Als je kabel doorschuurt tegen je frame is dat wel zo fijn.
https://erwindob.smugmug.com/Motorcycles/Rallypreparatie-XR400-2006/i-cG2d4vz


Lichtere zekeringen per onderdeel makkelijk bereikbaar.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: XR400 met accu
« Reactie #9 Gepost op: 11-03-2016, 21:49 »
Citaat
Bij draaiende motor worden allegebruikers gevoed door de dynamo.
Ik neem aan dat je de XR bedoelt. "Gewone" motoren kappen er echt mee zonder accu.
Mijn 620 dan weer niet gelukkig  :) Maar die stamt dan weer af van een crosser die qua elektra op de XR leek. De accu en de rest zijn er later aan "geplakt" maar alles werkt nog zonder.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: XR400 met accu
« Reactie #10 Gepost op: 11-03-2016, 21:55 »
Thanx, weer een hoop geleerd! Top! Nu het schema van de TTR uitpluizen, volgens mij zit bijna alles al achter de regelaar.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: XR400 met accu
« Reactie #11 Gepost op: 11-03-2016, 22:00 »
Ik neem aan dat je de XR bedoelt. "Gewone" motoren kappen er echt mee zonder accu.
Mijn 620 dan weer niet gelukkig  :) Maar die stamt dan weer af van een crosser die qua elektra op de XR leek. De accu en de rest zijn er later aan "geplakt" maar alles werkt nog zonder.
Die "gewone" motoren missen die condensator (en daarmee een netjes afgevlakte gelijkspanning)

Post Merge: 11-03-2016, 22:03
Gelijksoortige accus:
https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=accu&filterCapaciteit=1%2C2+Ah&filterSpanning=12+V&advisor=395-_0_1


Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: XR400 met accu
« Reactie #12 Gepost op: 11-03-2016, 22:44 »
Die "gewone" motoren missen die condensator (en daarmee een netjes afgevlakte gelijkspanning)
Ik dacht dat de spanningsregelaar de spanning afvlakt en gelijkricht, die zet het teveel aan spanning om in warmte. De diode doet ook gelijkrichten.

De condensator zorgt er toch voor dat er in korte tijd genoeg spanning is voor een vonk bij het starten?

Ik heb me altijd afgevraagd waarom er motoren bestaan die zonder accu niet blijven lopen of waardoor dat komt...
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: XR400 met accu
« Reactie #13 Gepost op: 11-03-2016, 23:48 »
Zo'n accu ken ik, maar werkt zo'n battery-pack ook?



Sent from my iPad using Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: XR400 met accu
« Reactie #14 Gepost op: 12-03-2016, 06:42 »
Citaat
Ik heb me altijd afgevraagd waarom er motoren bestaan die zonder accu niet blijven lopen of waardoor dat komt...


De ontsteking heeft wat stroom nodig om de bobine aan te sturen zodat die een vonkspanning kan maken.
Met een bijna lege accu kan dat nog, ook als er te weinig stroom is om de startmotor rond te krijgen. Dan kun je dus nog aanduwen. Met een echt dooie of losgekoppelde accu kan dat niet meer. Motor slaat dan ook af als er een accupool onderweg los trilt. Dat geldt voor 99% van de (wat ik noemde "gewone") motoren. De dynamo gaat naar de regelaar (3 draden) en dan naar de accu. Van daar uit wordt de rest van de elektra bediend. Daarom werkt alles met contact aan en motor uit (dynamo doet niks)


Motoren die de ontsteking op de dynamo hebben aangesloten zoals de XR, hebben als voordeel dat zodra je gaat kicken de dynamo rond gaat en stroom voor de ontsteking begint te leveren. Alles werkt zonder accu. Eigenlijk gewoon lekker simpele brommer/scooter techniek  :)

Er zijn een paar motoren zoals KLR, 620/640 Adv die de dynamo en op de bobine en op de regelaar/accu hebben aangesloten.



Voorbeeldje 620:
Vanuit de dynamo (G) gaan 3 draden naar 23 (regelaar => accu) EN 2 naar 27 de CDI (=> bobine => bougie)
Met een dooie accu werkt er ook van alles niet meer maar je trapt/duwt 'm aan en je komt gewoon thuis.
Mooi man  :D
 
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain