Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: voorvering vraagje..  (gelezen 3090 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
voorvering vraagje..
« Gepost op: 30-10-2007, 16:58 »
vandaag begonnen om de voorvering compleet over te zetten van Dirty naar Shiny om dat deze poten WP veren hebben..
nu ik ze los heb valt me het verschil in de veren op..

De WP poten duw je makkelijker en verder in en komt langzamer terug..
de niet WP poten duw je minder ver in en komen sneller weer omhoog..

welke set kan ik het beste gebruiken in het terrein??

nog geen ervaring met vering maar merk de laaste tijd dat ik af en toe in terrein het einde van de veerweg bereik.. lijkt wel of ik steeds harder ga :twisted:
thanks zappa
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #1 Gepost op: 30-10-2007, 17:03 »
Even voor de compleetheid:

Originele voorvork waarin bij de ene originele veren, en bij de andere WP-binnenveren zitten zeker?
Wat je het best kunt doen is denk ik de WP binnenveren gebruiken, met een SAE 10 olie die normaal wordt voorgeschreven. En dan evt de luchtkamer +-1 cm kleiner maken dan voorgeschreven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #2 Gepost op: 30-10-2007, 17:14 »
weet niet zeker of de vork van Shiny orginele veren heeft aangezien ik deze eens heb vervangen na een korte liefde met een witte BMW.. maar de duitser van wie ik ze heb gekocht heeft nooit iets gezegt over de veren dus neem aan orgineel..
wel resent olie+keringen vervangen, olie 10# [ =10# het zelfde als SAE 10?]

vork van Dirty heeft WP-binnenveren..
lucht kamer 1cm kleiner maken betekent iets meer olie?

kan ook niks stellen aan de voork [ geen rebound of zo]
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #3 Gepost op: 30-10-2007, 22:47 »
lucht kamer 1cm kleiner maken betekent iets meer olie?
inderdaad

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #4 Gepost op: 31-10-2007, 12:42 »
thanks, ben er uit denk ik..
Wp-veren in de poten van shiny zetten aaangezien die een 8 maanden geleden gereviseerd heb, de demping werkt beter..
dan testen en evt luchtkamer verkleinen..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #5 Gepost op: 31-10-2007, 15:48 »
Je kunt niks ana de demping doen behalve de olie verwisselen. Stugge demping is in mijn ogen niet goed, want dan stuitert de motor ofwel met zijn voorwiel van de grond, ofwel, hangt het voorwiel nog in de lucht omdat het niet wil uitveren. Een wat straffere (progressieve) veer helpt wel, dat scheelt aanzienlijk. Bij mijn DR toch wel iig.

Ik heb overigens nog een DR650 vork staan met TechnoFlex veren er in. Waarschijnlijk alleen te licht voor een DR 800..Wel progressief. Vorkje veerde best goed, al moest je af en toe toch even dimmen in zwaar terrein met grote gaten en hobbels.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #6 Gepost op: 31-10-2007, 20:24 »
ja snap nu waarom de poten van Dirty niet lekker veerde, als je het handboek niet goed leest en de poten vult met  467cc olie en luchtkamer op 179mm zet zo als moet bij een 750 :roll:

moet dus zijn 663cc olie en luchtkamer op 140mm na '91..
staat verkeerd in duitse boek :roll:

maar nu nieuwe balhoofd lagers, WP-veren in de poten van Shiny,
alle luchtkamers na gemeten en bij gevuld [ Shiny op135mm]

morgen test ritje :twisted:

@zeeuw, hou inderdaad graag m'n v-wiel aan de grond ;)
nu de wp veren in de poten van shiny zitten verwacht ik dat ik wel even verder kan, mischien achter iets stugger..
pas als ik harder kan rijden dat m'n big het hebben kan ga ik wel verder kijken ;) zal nog wel even duuren..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #7 Gepost op: 08-11-2007, 00:12 »
ik ben geen veringexpert maar ik weet wel dat als je je originele veren vervangt door progressieve veren je veel makkelijker in het terrein rijdt.
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #8 Gepost op: 08-11-2007, 00:16 »
Dat moet je me toch eens uitleggen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #9 Gepost op: 08-11-2007, 00:26 »
Dat moet je me toch eens uitleggen.
met mn oude kle500 en nu een xtz660 kon ik amper sturen omdat ze dan heel ver inzakken. na vervangen van de standaard veren voor progressieve had en heb heb ik daar vele malen minder last van.
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #10 Gepost op: 08-11-2007, 00:41 »
Ah, dus de originele veren waren al niet goed. Da's niet eerlijk he?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #11 Gepost op: 08-11-2007, 09:08 »
In de sommer gids staat ook wel een boel kennis.
progressieve veren zijn volgens mij alleen comfortabeler, een lineaire veer is sportiever. het probleem is dat je veer te slap is, dus dikkere veren moet ook werken.
Je luchtkamer is het progressieve deel van je vork wat pas significant effect heeft als je ver inveert.
Wat je verder bij niet-instelbare veren kunt doen is vork olie met een dikkere viscositeit gebruiken heb je dus meer demping beide kanten op maar het zal niet helpen tegen het doorslaan van je veren. Je kunt ook een bus op je veer monteren dan heb je in principe meer veervoorspanning maar dat gaat wel ten koste van je veerweg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #12 Gepost op: 08-11-2007, 09:19 »
In mijn voorvering zitten nog steeds de standaard veren, maar wel met een dikkere olie.
Het probleem met de standaard veren van doorslaan heb ik nog weinig last van gehad (slechts één keer gehad).
Hierover heb ik nogalsnog weinig klachten, maar ik heb nog nooit met proggesieve veren gereden dus écht vergelijking materiaal heb ik ook niet.

Veer voorspanning met vulbussen gebruik je volgens mij alleen om de standaard invering met en zonder rijder in te stellen, ergens op dit forum staat een handleiding welke waarde dit moet zijn. Werkt iets anders dan de veervoorspanning op de achterveer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #13 Gepost op: 08-11-2007, 10:58 »
van het doorslaan had ik tot kort geen last, maar bij de laaste BIG rit en later in het bos begon het..
vering voor is nu in eerste instantie soepeler en dan toe nement stugger.. heb nog meer controle over de voorkant in modder en mul zand.. en op de weg rijd het ook beter.
is aan te raden voor BIG zandhappers ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #14 Gepost op: 08-11-2007, 15:51 »
Interessante discussie maar kan iemand mij uitleggen wat de invloed van de groote van de luchtkamer is op de demping ?