Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?  (gelezen 5219 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Hallo,

Normaal sleutel ik aan dingen met vier wielen, maar aangezien de voetpakking van mijn trouwe  Suzuki XF650 Freewind is overleden (de olie zeikt eruit, negeren werkt niet meer) moet ik toch maar eens aan de slag. Het blok is hetzelfde als in de DR650, alleen met een extra carb en iets andere tuning.

Aangezien dit typisch van die dingen zijn die je op zaterdagavond ontdekt als je maandagochtend weer wilt kunnen rijden (...) is de vraag: kan ik hier een hobby-bob oplossing voor gebruiken, dwz de voetpakking vervangen door vloeibare pakking? Of is het -essentieel- dat er een originele voetpakking in terug komt? En als ik er een nieuwe pakking in zet, waar vind ik er 1 die het langer vol kan houden dan de OEM pakking van suzuki? Dit motortje heeft nog amper kilometers gemaakt namelijk.

thnx alvast!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #1 Gepost op: 15-11-2009, 08:18 »
Als de boel toch uit mekaar moet zou ik 't meteen goed doen...
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #2 Gepost op: 15-11-2009, 10:26 »
Zonder voetpakking komt je zuiger een fractie hoger in het dode punt te staan. En vervanderd de kleptiming mee. Wellicht beide verwaarloosbaar, maar toch.
 
Ik had vroegah velletjes pakkingpapier van verschillende diktes en maakte ze zelf (overtrekken). Mschien kun je daar nog aan komen?
 
Doen ze in Afrika ook nog veel.. ;)
 
Suc16!
 
 
Avonturier!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #3 Gepost op: 15-11-2009, 10:35 »
Ik zou het meteen goed oplossen. Nieuwe, originele pakking dus.

Die zijn in principe gewoon goed. Helaas heeft er in de oudere series van deze motor een voetpakking gezeten die vroegtijdig de geest gaf. Of dat aan de pakking zelf lag, of aan het aanhaalmoment dat in de fabriek gehanteerd werd weet ik niet. Maar hij kan lang megaan, no problem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #4 Gepost op: 15-11-2009, 12:14 »
Pakkingspapier kan je gewoon bij een auto materialenzaak halen.
 
Maar dan denk ik dat je al snel weer aan de slag kan.
M'n DR 800 heeft kop en voetpakkingen die uit diverse lagen alu bestaan en heb een DR 800 met dik 82000km op de teller met de orginele pakking en niks geen lekkage aan de voet..
 
Sterker nog, bij de andere ging de 3e versnelling kapot na ik 3000km daarvoor de cylinder vervangen had, heb de pakkingen die ik er net 3000km op had zitten weer gemonteerd en dat gaat al 10.000km goed  8)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #5 Gepost op: 15-11-2009, 12:16 »
Idd, als het toch moet, doe het dan meteen maar goed. :stupid:
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #6 Gepost op: 15-11-2009, 12:36 »
Tuurlijk, als het goed kan etc. Ik hoopte dat ik maandag weer kon rondtuffen, vandaar de vraag. Pakkingspapier ga ik tzt wel halen, dat herinner ik me nog van vroeger en was toen altijd reuze handig. Thnx voor de tip Harm :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #7 Gepost op: 15-11-2009, 15:54 »
papierpakking gaat prima als voetpakking, MAAR: Zorg wel voor de juiste dikte, want zoals al gezegd werd bepaald dat hoe hoog je zuigger komt.

Te dun, geeft je meer compressie (das wel leuk als het niet te veel is), maar kan ook zorgen dat je zuiger de kop gaat raken, of zelfs kleppen gaat raken, en dan ben je niet blij!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #8 Gepost op: 15-11-2009, 19:22 »
Zo. Die is los. Kostte nog wat moeite, vanwege vastgerotte moeren en bouten in de buurt van de uitlaat. Wat een troepzooi. Gelukkig waren boor & beitel niet ver weg. En hier is de boosdoener, de kapotte pakking:



Ik bestel komende week een frisse pakkingset. De zuiger ziet er nog wel ok uit, hoonsporen zitten nog in de cylinderwand. Wel wat veel kool vond ik zelf, terwijl ik best flinke stukken rij. Zijn er nog typische dingen waar ik op moet letten bij de montage, of die ik handig kan vervangen / opfrissen nu alles uit elkaar ligt? Zuigerveertjes misschien, klepseals dat soort werk of is het een kwestie van monteren en lekker verder rijden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #9 Gepost op: 15-11-2009, 22:48 »
Alles uiteraard op moment aandraaien en de trekbouten NIET in de kopervet zetten!!!
Lead, follow or get out of the way !!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #10 Gepost op: 15-11-2009, 22:56 »
Kan wel maar dan wel rond het minimale aanhaalmoment aanhouden  ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #11 Gepost op: 15-11-2009, 23:34 »
Laat ze maar komen, handige tips. Op moment aandraaien lijkt me een goed plan, je draait dit spul zo kapot. Waarom niet met kopervet trouwens?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #12 Gepost op: 15-11-2009, 23:51 »
Met zuurvrij koppervet zijn er geen problemen, zo niet zou er oxidatie kunnen optreden.
 
Het probleem met kopervet/anti-size pasta is dat de moer/bout met minder weerstand draaid.
Dus als je echt een momentsleutel moet gebruiken kan je met smeren al snel te veel kracht zetten voordat je klik hoort.
Vooral bij de cilinder/kop is het aanhaalmoment belangrijk, niet omdat de bouten kunnen breken maar vooral omdat de cilinder/kop kan vervormen bij te strak aandraaien.
 
Maar door het minimale aanhaalmoment aan te houden zit je toch redelijk safe.
 
Zelf smeer ik de cilinderbouten die in de cilinder/kop vallen niet.
Maar alles wat aan de buitenlucht bloot ligt wel, heb een grondige hekel aan sleutelaars die niks smeren..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #13 Gepost op: 16-11-2009, 08:48 »
Peugeot houd hun moment aan juist met gebruik van kopervet.. Weet niet welke motor fabrikant dat wel/niet doet. Moet je echt je originele wphb op nazien om dat redelijk zeker te weten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: XF650 (DR650) voetpakking overleden, 'afrika' oplossing?
« Reactie #14 Gepost op: 16-11-2009, 09:23 »
Volgens het suzuki wph dat ik erbij heb gaat er niks op de schroefdraad, dat is alvast goed om te weten. Het moment voor de cylinderkop is wel schattig trouwens: 25-30nm. Bij mijn auto zitten daar de ruitenwissers mee vast geloof ik. Zijn er nog andere dingen die ik nu handig kan vervangen, zoals zuigerveren etc? Of is dat overdreven?