Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Telegraaf en Heroes Legend  (gelezen 12766 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Telegraaf en Heroes Legend
« Gepost op: 28-10-2006, 22:22 »
Uit de telegraaf 28-10-2006:

Nederlanders laten oerrally Parijs-Dakar herleven met HEROES LEGEND

Race naar DROOMTOCHT

Deze krant rijdt mee… met jou?

door ROB HAMMINK

   
     
AMSTERDAM, zaterdag
Een droom komt dichterbij. De rally Parijs-Dakar komt dichterbij. Ook voor jou. Samen met de twee motorminnende Nederlanders Henk Verschuren en Eric Verhoef heeft de Franse ParijsDakar-legende Hubert Auriol een nieuwe rally opgezet. Dat wil zeggen: een nieuwe rally in een oud jasje. Hij heet de Heroes Legend, een sportief avontuur – ook wel de ’kleine Parijs-Dakar’ genoemd. De Telegraaf gaat mee en zoekt nog een teamlid. Zin in een onvergetelijke tijd en een nieuwe uitdaging? Reageer dan nu!
       

Voor motorliefhebbers is dit hét serene stilleven. Tegen het licht van de ondergaande zon in het Brabantse land zie je nog net de contouren van een besmeurde off the road. De XT500 staat uit, maar het gevecht met het landschap spat van de klassieke machine af. Vandaag was het turfgrond. De tweewieler zal in maart 2007 zijn noppen vastbijten in onvervalst woestijnzand van de Sahara. Voor het zover is, gaat er nog heel wat Hollandse hei door de spaken, zoveel is duidelijk.
       

„Het mag dan geen ’grote’ Dakar zijn, het is per se geen tocht voor mietjes”, aldus de 36-jarige Werner van Beru. „Het is een echte competitie met een klassering per team en een winnaar op het podium in Dakar.” Van Beru bereidt zich samen met zijn rallymaat Remko van Diggelen nu al voor onder het motto: je kunt maar beter op tijd zijn. In hun kielzog hebben ze de motorminnende Renske Fles (27). Opvallend, een vrouw in deze wereld van geweld. De researchanaliste wil graag met de mannen mee, maar heeft het financiële plaatje nog niet rond. „Ik kom aardig wat tekort.” Met een schalkse blik richting Van Beru en Van Diggelen: „Ze hebben alles al voor elkaar: een Landcruiser, een motor, het inschrijfgeld en sponsors. Ze hebben alleen mij nog niet.”
       

Er wordt door de 26 teams die zich al inschreven voor de rally, die van 3 t/m 17 maart 2007 plaatsvindt, blijkbaar gesproken over de kleine en de grote Dakar. Niet over de echte en de onechte Dakar. Dat kan ook bijna niet als je beseft dat monsieur l’Afrique Hubert Auriol zijn zegen heeft gegeven en mede de kar van dit evenement trekt. De man die negen jaar wedstrijdleider was, wil weer terug naar toen. En toen is eind jaren zeventig en de jaren tachtig, de tijd dat er nog een echte rally werd gereden zonder een miljoenenkostende organisatie en vele dodelijke ongelukken.
       
Vanuit de lichtstad zegt de drievoudige winnaar: „Heroes Legend is in eerste instantie een avontuur waar kameraadschap en teamgeest centraal staan, het is wel een wedstrijd, maar geen keiharde race. Daarom wilde ik in eerste instantie alleen maar de XT500 en de BMW R GS mee hebben om het legendegevoel te ondersteunen.
     

 Maar onder druk van vele liefhebbers hebben we de beperkingen wat opgerekt en hebben we er een open klasse van gemaakt. Ook jongere XT’s, dus de afgeleiden daarvan zoals de XTZ, de TT of de nieuwe GS’en, mogen zich inschrijven.” Lachend geeft hij toch een verschil aan: „Degene die met een echt oude motorfiets aan de start van Trocadéro verschijnt, krijgt korting op het inschrijfgeld.”
       

Teamspirit, zelf navigeren, verdwalen, de route hervinden, scherp zijn, mens en machine, samen op pad vanaf de voet van de Eiffeltoren naar het magische Lac Ros, het roze gekleurde meer bij Dakar. De hoge Atlas, de Sahara, Senegal… Een keiharde tocht van zeker 7000 kilometer, waarvan er dagelijks ongeveer 500 worden afgelegd, zo’n 300 tellen mee voor het klassement. Elk team heeft naast de motorfiets een 4x4-aangedreven auto en ook die rijdt voor het klassement. De Heroes Legend is dus een gecombineerde rally.



      
• Henk Verschuren (r.) en Eric Verhoef, de grondleggers van de Heroes Legend. „Dit overstijgt alle huidige rally’s.”
FOTO: RIAS IMMINK

       „De deelnemers moeten rijden, maar verder hebben ze geen zorgen. Het eten, nog net geen Michelin-ster, staat iedere dag klaar in het door ons opgezette bivak.” Henk Verschuren is een kleine, doorgetrainde man met onverwoestbaar optimisme. Eigenlijk komt het hele idee uit de koker van deze 47-jarige Brabander. „Een vriend van mij bereidde zich verleden jaar voor op ParijsDakar. Terwijl alle deelnemers state of the art machines hadden, kwam hij met een oude XT aangezet. Zijn hoop was groot. Misschien dat-ie een dagetappe zou winnen. Wij lachen, maar eigenlijk was zijn ambitie geweldig!” Verschuren pakt zijn folder erbij en wijst naar de verschillen en overeenkomsten van de kleine en grote Parijs-Dakar. Als Nederlands motorgezicht schoof Verschuren de allround motorrijder Eric Verhoef naar voren. De mede-Brabander heeft zeven uitgereden Dakars op zijn naam staan en beschikt over minimaal dezelfde dosis humor als zijn provinciegenoot. „Dit overstijgt alle huidige rally’s en is niet zo hoog gegrepen en onbereikbaar als de grote Dakar. Het niveau van inschrijvers is goed. Het zijn mensen die ooit de grote Dakar hebben gereden, of mensen die zich daarop voorbereiden. Die willen voor de grote Dakar referenties hebben. De Heroes Legend is zo’n bewijs.”
     

 De professionele motorrijder wijst op de gevaren onderweg. Dat is blijkbaar niet alleen het onvoorspelbare landschap van golven van zand, dat hem in 2000 bijna het leven kostte. „De drie teamleden moeten gelijkwaardig zijn, elkaar niet op sleeptocht hoeven nemen. Daarnaast moet je tegen eenzaamheid kunnen, want je rijdt met je motor toch een afwijkende route van de teamauto. Het roadboek is dan je beste vriend. Heb ik nou die palmboom of oliedrum gemist? Moet ik hier links of rechts? Je móet door, ook als het donker wordt. De snelste rijder hoeft niet de beste te zijn.” Als ik meld mee te willen doen met oud-rallymaatje Frank van Nimwegen, zegt Verhoef: „Bereid je goed voor. Weet hoe je een motor start en hoe je een kameel melkt als je water op is.” Het wordt een waanzinnig avontuur in maart, zoveel is nu al duidelijk.
       


<hr>

GA JIJ MEE NAAR DAKAR?
   
     
Het Telegraaf Parijs-Dakar-team, bestaande uit rallymaatjes Frank van Nimwegen en verslaggever Rob Hammink, zoeken nog een derde man of vrouw. Heb jij een auto- en een motorrijbewijs? Geef je dan op voor de voorselectie van deze klassieke monstertocht!

       We verwachten: teamspirit, doorzettingsvermogen en een opgeruimd karakter. Je hoeft géén keiharde crosser te zijn!

       De geselecteerde inschrijvers worden in december onderworpen aan een selectiedag, waarbij op een speciaal terrein je motorvaardigheden en karakter door en door worden getoetst op 9 of 10 december (zie www.experience-island.nl). De jury bestaat uit professionals onder leiding van motor-vip’s Patrick van den Goorbergh en Gerard Rond. Inschrijfgeld is 70 euro. Motoren, quads en lunch worden verzorgd. Reageer snel. Word je uiteindelijk geselecteerd, dan ga je als volwaardig teamlid met ons mee richting Dakar in maart 2007!

       Schrijf een vlammende motivatie vergezeld van een foto en mail dit naar heroeslegend@telegraaf.nl of stuur het naar De Telegraaf, redactie Reportage, t.a.v. Rob Hammink, Postbus 376, 1000 EB Amsterdam. Inschrijfdatum eindigt 15 november.
   
Foto: (Tikka :P)   


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #1 Gepost op: 28-10-2006, 22:32 »
Wat levert dat nou op Ron, zo'n foto in de Telegraaf??

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #2 Gepost op: 28-10-2006, 22:58 »
Eeuwige roem  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #3 Gepost op: 29-10-2006, 02:10 »
Je snap dat ik al een mooie motivatie aan het bedenken was :)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #4 Gepost op: 05-12-2006, 21:29 »
En??

Gaan er nog forumleden zich in het zweet werken?? Wat is het programma??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #5 Gepost op: 05-12-2006, 21:39 »
En??

Gaan er nog forumleden zich in het zweet werken?? Wat is het programma??

Voor zover ik weet:

- Roos
- Crimson
???
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #6 Gepost op: 06-12-2006, 15:00 »
> 09.00 uur ontvangst
> 09.30 uur welkom door organisatie
> 10.00 uur begin activiteiten
> 12.00 uur lunch
> 13.00 uur vervolg activiteiten
> 16.00 uur einde activiteiten
> 17.00 uur uitslag van deelnemers die doorgaan naar een volgende ronde, en
> eventueel aansluitend buffet*

Activiteiten bestaan uit: motorrijden (de nieuwste WRF's), Quadrijden, 4X4 rijden, hindernisbanen en teamspiritbaan. Allemaal begeleid door Gerard Rond en consorten.

Voor de inhoud van die onderdelen kijk op:  www.experience-island.nl

Ook al lig je er gelijk uit, lijkt het mij alsnog een errug leuke dag worden......Ik heb er zin in  :D

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #7 Gepost op: 06-12-2006, 15:08 »
Klinkt in ieder geval errug leuk. Vergeet niet af en toe een piccie te maken...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #8 Gepost op: 06-12-2006, 15:10 »
Uhhh, ben beng dat we goed bezig gehouden gaan worden, maar zal het proberen.
Hoop wel een beetje dat Marcel de boel een beetje vast gaat leggen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #9 Gepost op: 07-12-2006, 23:03 »
kan er helaas niet bij zijn, ik duim wel voor jullie. Hoe geweldig mooi zal het zijn als je mee kan rijden.!

Succes

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #10 Gepost op: 08-12-2006, 09:52 »
Veel succes allemaal. ;D ;)

Eigenlijk willen wij morgen er ook naar toe. Ik hoop dat we het halen voor 09:00 uur :-X ::) En anders wordt het kijken :o
Get on, Sit down, Shut up en Hang on!

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #11 Gepost op: 08-12-2006, 17:26 »
Wie gaan er kijken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #12 Gepost op: 08-12-2006, 17:45 »
max kool ,peetje
en zijn er nog meer liefhebbers
doei

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #13 Gepost op: 08-12-2006, 17:55 »
ik heb begrepen dat je morgen nog kan inschijfen . dus dat word morgen vroeg op pat en maar mee doen .das altijd leuker dan aleen kijken

paul

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Telegraaf en Heroes Legend
« Reactie #14 Gepost op: 08-12-2006, 18:03 »
Ik heb de zestiende al ingepland staan voor de Dakar presentaties op Valkenswaard (als het een beetje weer wil worden), de 15e etentje vd zaak, de 14e infoavond Oost europa, 13 nu nog even niets (geloof ik  :-X), de 13e iets wat ik alweer vergeten ben ::), de 12e vaste oppasavond bij mijn broer, dus ik he dit weekend maar even vrij om een site in elkaar te zetten, de update voor het forum voor te bereiden en ook nog effe een beetje uit te slapen........Helaas.......(had graag willen kijken, maar ook in Almeria effe crossen, en natuurlijk had ik heel graag op de fiets gezeten op zondag (oh shit, nog een verjaardag die ik moet afgaan zondagmiddag :confused:)))

In ieder geval veel p[lezier en natuurlijk succes!! We zien de foto's graag tegemoed 8)