Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Serverupgrade CentOs6 to 7  (gelezen 1138 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Serverupgrade CentOs6 to 7
« Gepost op: 15-02-2021, 11:44 »
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees dat het een behoorlijk grote wijziging is, en ik heb niet de kennis om te overien of ik de server breek en jullie Allroadmaniacs ga slopen :) .
Volgende stap eventueel naar 8 door upgraden, die stap lijkt kleiner te zijn.
Ik kom hier op doordat ik de certificatenclient moet upgraden. Let's Encrypt gaat de V1 afsluiten en ik heb geen idee meer hoe ik die in het verleden heb geïnstalleerd. Ook niet welke client er draait.

Dus, heb je tijd over en zie je het zitten om er mee te helpen? Graag! PM-metje kan deze kant op  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Serverupgrade CentOs6 to 7
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2021, 13:34 »
Ik ben niet alle dagen met Linux bezig, maar voor mijn werk "beheer" ik wel Linux machines. In een verder verleden wel geprogrameerd op HPUX, AIX en zitten rommelen met Ubuntu, CentOs, Red Hat, Fedora.....

Hoe zijn die servers ingericht? Enkel Command line te benaderen of zit daar een GUI op?
Hoe wordt de allroadmaniacs URL gehost? Staat die bij jou hosting partij met een forward naar de server waarop deze software draait? Op het werk maken wij gebruik van een dikke F5 met een ASM profiel en SSL offloading....... zijn allemaal wel wat dingen.

Op mijn werk maken we gebruik van Oracle Linux en heb ik daar Apache op draaien. Weet me wel wat te redden, maar het echte systeem beheer van de machines wordt gedaan....... (patches, toegang etc etc, taken en functies zijn hier gescheiden).

Kortom, ik wil je opzich wel helpen, maar ben dus geen prof en zal ook moeten uitvlooien wat er moet worden gedaan.......... als er een ander is met "echte ervaring" zou mijn voorkeur daar naartoe gaan.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een backup maken van de data en dan een schone installatie doen van het OS (en dan bijvoorbeeld ineens naar 8 ).

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Serverupgrade CentOs6 to 7
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2021, 15:29 »
Kan je makkelijk snapshots maken van de server? Want dan zou je 't makkelijk een keertje kunnen proberen?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 19
Re: Serverupgrade CentOs6 to 7
« Reactie #3 Gepost op: 15-02-2021, 15:49 »
Mijn advies zou zijn om eerst eens een tweede servertje neer te zetten, neem aan dat alles virtueel draait, en daar een backup van SMF op terugzetten en die aan de praat te maken op een andere url. Zal doorgaans niet veel meer zijn dan een schone installatie en terugzetten van een backup van de bestanden en de database. Dan heb je in ieder geval weer even fris op het netvlies hoe de boel zit en ook heb je dan een geteste backup/restoreprocedure.


Hoe de upgrade ook gaat, vroeg of laat wil je terug kunnen vallen op een backup. Mijn ervaring met Linux updates is dat je tijdens het proces allerlei vragen over conflicterende configuratiebestanden krijgt waar je dan maar net steeds de juiste keuze moet maken. De laatste keer dat het bij mij brak kon ik het uiteindelijk oplossen, maar anders had ik zeker op een backup teruggevallen.
Polaris Scrambler XP 1000 - Reiger
Garmin 680t - Tripy II - MigTek - ICO + ICO GPS

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Serverupgrade CentOs6 to 7
« Reactie #4 Gepost op: 15-02-2021, 16:22 »
Hej allen,

member, alvast bedankt voor je aanbod, ik zit zelf een beetje met het zelfde, beetje kennis van maar er gaat erg veel tijd en googlefu in zitten om het voor elkaar te krijgen.

member, snapshots kunnen wel (transip vps) kost alleen extra :( er worden wel elke 4 uur volledige backups gedraaid, dus die is ook welm makkelijk terug te zetten.

member en member, ja, heb ik ook aan zitten denken, extra server, opnieuw opzetten. Maar ook dat gaat tijd kosten, en ik zit hier met alleen een 4g verbinding dus even snel wat heen en weer pompen gaat niet.

als ik alleen die acme client kan updaten ben ik er ook wel. Volgens mij wordt CentOS 6 niet meer geupdate, maar dan is de eerste nood even uit de lucht ivm die certificaten

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Serverupgrade CentOs6 to 7
« Reactie #5 Gepost op: 15-02-2021, 17:35 »
als ik alleen die acme client kan updaten ben ik er ook wel. Volgens mij wordt CentOS 6 niet meer geupdate, maar dan is de eerste nood even uit de lucht ivm die certificaten

Een snelle zoekactie levert :

https://community.letsencrypt.org/t/how-to-update-letsencrypt-acme-client-for-new-validation-method/85275

De initiële installatie zal jij ongeveer zo hebben gedaan:

https://www.snel.com/nl/support/installeer-lets-encrypt-ssl-op-centos-6/

Update versie 1 naar 2 (is op Ubuntu, maar wellicht op CentOs hetzelfde): https://medium.com/the-sysadmin/lets-upgrade-from-acme-v1-to-v2-3e37fc206982

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Serverupgrade CentOs6 to 7
« Reactie #6 Gepost op: 15-02-2021, 17:51 »
Ik kan niet wat je vraagt maar heb uit interesse gegoogled. Kom op hun eigen forum andere adviezen tegen.
Als ik snel lees is het verstandiger om de nieuwe versie ernaast te installeren en daarna alles wat moet te migreren.


https://forums.centos.org/viewtopic.php?t=69363


Succes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Serverupgrade CentOs6 to 7
« Reactie #7 Gepost op: 15-02-2021, 23:18 »
Wie draait er dan ook op CentOS?
Waarom niet mainstream Ubuntu of Manjaro?
Zolang je maar goede backups hebt vindt ik persoonlijk flexibiliteit en gemak belangrijker dan stabiliteit en complexiteit.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 19
Re: Serverupgrade CentOs6 to 7
« Reactie #8 Gepost op: 16-02-2021, 13:54 »
Even een ander technisch dingetje, ik zag de notificatiemail van de 'mention' in mijn spam folder. Dat komt met name doordat het SPF DNS-record niet goed geconfigureerd is. Je verzend nu met maildomein www.allroadmaniacs.nl en de mail komt direct van de server. Je huidige SPF-record voor www.allroadmaniacs.nl luidt:

v=spf1 include:_spf.google.com ~all

Een snelle fix zou zijn om die aan te passen in:

v=spf1 ip4:149.210.223.159 include:_spf.google.com -all

Gebruikelijker is trouwens om uit te mailen met xxx@allroadmaniacs.nl in plaats van xxx@www.allroadmaniacs.nl. Als je dat wilt fixen dan moet in je in SMF even naar Admin, Configuration, Main, Server Settings en dan het mailadres aanpassen in het veldje Webmaster Email Address.

Vervolgens bovenstaand SPF-record aanpassen in de zone allroadmaniacs.nl ipv. www.allroadmaniacs.nl.

Niet-technische uitleg: Met het bestaande SPF-record zeg je tegen ontvangende mailservers dat mail van de webserver NIET vertrouwd moet worden. Door  'ip4:149.210.223.159' aan het SPF-record toe te voegen zeg je tegen de ontvangende mailserver dat ze mail van dit IP-adres WEL moeten vertrouwen.
Polaris Scrambler XP 1000 - Reiger
Garmin 680t - Tripy II - MigTek - ICO + ICO GPS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 162
Re: Serverupgrade CentOs6 to 7
« Reactie #9 Gepost op: 16-02-2021, 15:43 »
Hoi Ferd,


Upgrade van 6 naar 7 (of 7 naar 8 gaat niet), althans zeker niet te adviseren.
Beter om nieuwe vps bij Trans-ip (of andere) te pakken Ik weet niet hoeveel data je hebt, maar een instappertje (X1) van 10 euro per maand doet het wellicht al. Voor het gemak kan je een private network maken tussen de twee vps (geloof 1 euro per maand).
De LAMP optuigen op de nieuwe vps, data kopiëren en testen. Als alles goed gaat huidige http uitzetten, data nogmaals syncen naar de nieuwe en de DNS aanpassen naar het nieuwe IP. Data wordt dan overigens gekopieerd tussen de twee vps, m.a.w. een 4G verbinding maakt niet uit.


Overigens is CentOS 6 vorig jaar al (End Of Life). Centos 7.x gaat nog mee tot november 2024. CentOS 8 stopt dit jaar in december en gaat over in CentOS Steam, wat dan een rolling release wordt en of je dat wil voor de stabiliteit laat ik maar even in het midden..... Je kan wel heel eenvoudig CentOS 8 omzetten naar Oracle Linux 8 en die wordt (zover we Oracle mogen geloven), ondersteund tot 2029. En OL8 is de evenknie van RedHat 8 en dat is super stabiel.


Ik heb wel enige ervaring met Linux server en als je op een avondje wat hulp nodig hebt laat het dan weten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Serverupgrade CentOs6 to 7
« Reactie #10 Gepost op: 16-02-2021, 18:56 »
Mooi cluppie mensen zo met elkaar  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: Serverupgrade CentOs6 to 7
« Reactie #11 Gepost op: 15-07-2021, 21:42 »
member ik kom deze vandaag pas tegen, omdat nu het SSL certificaat natuurlijk verlopen is... Ik heb nog een paar forums draaien en wil eventueel best helpen. Ik ben geen ster in CentOS updates, maar kan misschien wel ergens anders wat helpen. Stuur me anders even een PM. ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Serverupgrade CentOs6 to 7
« Reactie #12 Gepost op: 19-07-2021, 21:54 »
CentOS 6 naar 7 is nieuwe machine en van 7 naar 8 is alleen mogelijk bij kale centos7 machine dus eigenlijk ook herinstallatie. CentOS 6 is nog 32bits, 7 is 64bits en 8 ook, waarbij 8 weer net ff andere dingen heeft, maar nog steeds veel op 7 lijkt.


Gene idee waar de server nu draait, maar ga direct voor CentOS8 of de alternatieven van Oracle, Alma of Rocky, zodat je weer een normale versie draait en niet een ontwikkel versie van Red Hat (ala Fedora).




Meest werk zal waarschijnlijk zijn dat SMF software ook dient te worden bijgewerkt naar een nieuwere versie en als je pech hebt dat het huidige thema niet meer werkt of met niet meer ondersteunde PHP versie blijft (moet) werken....


Stel dat je oude huidige server nog iets als DirectAdmin heeft, kan deze helpen om makkelijk te migreren.