Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: dakar restrictie plannen voor 2021  (gelezen 1478 keer)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: dakar restrictie plannen voor 2021
« Reactie #1 Gepost op: 31-03-2020, 16:59 »
Ze kunnen restrictors plaatsen maar een parcours waar minder hard gereden kan worden is aantrekkelijker. En ze willen overschakelen op Tripy zo te lezen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: dakar restrictie plannen voor 2021
« Reactie #2 Gepost op: 31-03-2020, 17:12 »
Gewoon met 350 starten.
Gaat dat te hard schakel je over naar 250

Post Merge: 31-03-2020, 17:13
Een zware is de ware.
Totdat hij bovenop je ligt 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: dakar restrictie plannen voor 2021
« Reactie #3 Gepost op: 31-03-2020, 17:33 »
Ze kunnen restrictors plaatsen maar een parcours waar minder hard gereden kan worden is aantrekkelijker. En ze willen overschakelen op Tripy zo te lezen.

Dat mocht Tripy willen.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: dakar restrictie plannen voor 2021
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2020, 19:18 »
Tripy's worden voor zover ik weet al jaren gebruikt door de organisatie. En het bedrijf is ook Franstalig en dat helpt vast mee.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: dakar restrictie plannen voor 2021
« Reactie #5 Gepost op: 31-03-2020, 19:46 »
Dat is dan mooi voor ze. ;)
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: dakar restrictie plannen voor 2021
« Reactie #6 Gepost op: 31-03-2020, 20:25 »
Dan gaan de snelheden nog veel hoger liggen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: dakar restrictie plannen voor 2021
« Reactie #7 Gepost op: 01-04-2020, 08:31 »

Nee, is geen tripy.


Is een soort tablet die je bedient met dezelfde knoppen op het stuur als je roadbook. Daarmee 'rol' je het roadbook omhoog en evt weer terug. Is al mee getest en schijnt goed te werken. Met de Rally du Maroc gaan ze er al mee rijden.


Lastige is dat 85% van de ernstige ongelukken in de laatste jaren niet op topsnelheden zijn gebeurd (Paulo is daar een uitzondering op), daarom is het een beetje lastig hoe je dat op moet lossen.


Grootste voordeel van de tablet voor de fim en organisatoren is het feit dat ze het 's ochtends kunnen inlezen voor de start van de special of net voor het bivak verlaten wordt, zodat map-mannen er niet meer aan te pas komen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: dakar restrictie plannen voor 2021
« Reactie #8 Gepost op: 01-04-2020, 09:22 »
Interessant. Het lijkt mij wel veel eerlijker als iedereen op het laatste moment de route krijgt.


Hoe triest ook. Maar helaas zullen er altijd doden blijven vallen bij deze sport. Het heeft natuurlijk niet alleen met de routes en snelheid te maken maar ook met bijvoorbeeld uitputting/vermoedheid waardoor je net niet snel of goed genoeg kan anticiperen of reageren.


Die lange halen mogen er wat mij betreft sowieso uit.


En het mooiste zou mij lijken als je het moet doen met een bestaande carrosserie met beperkte aanpassingen aan de motor en vering. Ook veel realistischer en marketing technisch ook niet verkeerd lijkt mij.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: dakar restrictie plannen voor 2021
« Reactie #9 Gepost op: 01-04-2020, 10:15 »
Die lange halen mogen er wat mij betreft sowieso uit.


En het mooiste zou mij lijken als je het moet doen met een bestaande carrosserie met beperkte aanpassingen aan de motor en vering. Ook veel realistischer en marketing technisch ook niet verkeerd lijkt mij.



Ja, klopt. Zeker de tweede week waren de snelheden bizar hoog. Bij ons in het team met motorrijders kwamen ze ook al binnen met gemiddelde (!!) snelheden op de stage van boven de 100; maar dat heeft de organisatie zelf ook gezien. Eerste keer een rally in een nieuw land organiseren is voor iedereen nieuw, ook voor de organisatie. Het wordt wel serieus opgepakt. Nu ook in combinatie met de FIM.


In principe zit er weinig verschil bij KTM/Husqvarna (Honda/Yamaha/Sherco is een ander verhaal) tussen de fabrieksfietsen en de consumentenfietsen (mapping en versnellingsbak zijn wat anders). Vering is voor zowel klant als pro's een cone valve. Is al echt goed. Met deze standaardfietsen kun je tegen de top 10 rijden. Het laatste stukje aanpassingen wat de pro's hebben, is een stukje scherpere afstelling (en een stukje meer rij-ervaring en een dosis lef en talent wat 99,9% van de mensen niet hebben!!), maar dat gaat ten koste van de betrouwbaarheid, dus wij willen dat niet eens.... onze eerste rijder finishte 17e dit jaar. 2 jaar terug een 13e of 14e plek op een 100% standaard fiets, alleen vering afgesteld op gewicht... Vering wordt wel aan gesleuteld voor de pro's (en bij amateurs ook overigens. Goed op gewicht afstellen), maar dat mag ook. Dat wat die eerste 10-15 rijders doen, is echt niet normaal. Zorg alsjeblieft dat die vering 100% is... daar moeten geen consessies in komen.  ::) ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: dakar restrictie plannen voor 2021
« Reactie #10 Gepost op: 01-04-2020, 10:29 »
Ik snap dat ze iets willen/moeten doen. Maar leuk vind ik het niet.
Terug van de rallymotoren met twee of zelfs vier cilinders (Yamaha) naar eencilinders vond ik al een flinke achteruitgang. De twins leken terminste nog op de motoren die we zelf op de weg gebruiken. Het was de start van de allroads, wat uiteindelijk de tweewielige SUV's werden. Een eencilinder als reismotor is toch een stuk beperkter - net als de Aprilia 450 twins.
Vervolgens kwam de beperking tot 450 eencilinders. De motorblokken afgeleid van de snelste crossers en enduro's, maar hebben onderhuids weinig meer gemeen met wegmotoren. Als ze dan nu terug moeten naar 250-jes  :'( ... Op de crossbaan geen groot verschil, maar in een rally of op de weg een levensgroot verschil. Dan lijkt het misschien nog op die Honda CRF250 rally-look all-road motor, maar het komt toch wel ver van mijn hobby te staan. Hooguit interessant om te kijken hoe de fabrikanten de blokjes - die nog hoger belast gaan worden - heel kunnen houden over een hele rally.


De routes zijn een stuk technischer geworden dan ze waren in Afrika. Maar als je 1 route hebt voor auto's, vrachtwagens en motoren, dan ontkom je niet aan stukken die voor motorrijders betrekkelijk eenvoudig zijn - en dus snel. Zeker als je beseft dat ze in enkele honderden meters al ruim boven 120km/h zitten. En als er dan een stuk van 30 km in zit, dan wordt het natuurlijk snel en saai, dus dubbel gevaarlijk.


Ik snap nog niet helemaal wat die navigatie-tablet gaat opleveren boven een voorgekleurd roadbook. Behalve een paar bomen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: dakar restrictie plannen voor 2021
« Reactie #11 Gepost op: 01-04-2020, 11:25 »
Joh over 10jr is er geen dakar meer met verbrandingsmotoren.
Alles electrisch.
Af en toe nu op tv formule 1 met electrische autootjes.
Slaapverwekkender kan tv niet zijn.


Vroegahh hadden we tenminste nog Bob Ross.
Met happy little trees.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: dakar restrictie plannen voor 2021
« Reactie #13 Gepost op: 01-04-2020, 14:01 »
He wat jammer.
Net ziggo opgezegd na hele lange tijd.
Zat al bij casema heet nu ziggo.
We gaan naar Jonaz 20 x sneller.
En iets van €5 goedkoper.
Maar ja dan mis ik wel bob.
Gelukkig kan je op ali t shirts van hem kopen.