Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Teek five  (gelezen 26945 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #45 Gepost op: 08-07-2012, 20:36 »
Ik blijf wel weg van Amoxicilline. Ik heb al eerder een kuurtje gehad van dit type AB voor een kaakonsteking. Nooit leverproblemen mee gehad en de Rioja-inname direct stilgelegd :-X ;D

Er blijken een hoop tegenstellingen in behandelmethodes tussen artsen: http://www.lymemed.nl/protocollen/behandeling.htm

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Teek five
« Reactie #46 Gepost op: 08-07-2012, 21:23 »
Heb je je beet gemeld bij de tekenradar?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #47 Gepost op: 08-07-2012, 21:44 »
Goeie tip, nee nog niet. Zal het even doen.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Teek five
« Reactie #48 Gepost op: 08-07-2012, 22:42 »
Nah, al een paar keer gedaan, ook teek opgestuurd, nooit iets van gehoord.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Teek five
« Reactie #49 Gepost op: 09-07-2012, 18:54 »
Ik heb door het vele klimmen, mountainbiken en offroaden al ontelbare teken uit m'n  huid geplukt. Nooit iets gehad, voorzover ik weet. Een keer kreeg ik een grote rode vlek rond de plaats, geen kring, maar dat leek toch meer een allergische reactie die na een dag of 3 weer weg trok. Ook nooit bij de huisarts geweest en zeker geen antibiotica geslikt.

Preventief slikken van antibiotica is zowiezo niet erg slim, voor je het weet heb je een groter probleem, zoals een bacteriele infectie die niet meer behandeld kan worden. Antibiotica dood ook goede bacterien en tast je immuunsysteem aan waardoor je weer vatbaarder bent voor allerlei andere zaken.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #50 Gepost op: 09-07-2012, 19:04 »
Hangt er wellicht vanaf Rob wanneer dat je die teken gehad hebt. Vroeger waren veel minder teken besmet met Borellia. Tegenwoordig varieert dat tussen de 20 en 50% afhankelijk van het gebied waar je de beet oploopt.

In het rapport van Wikipedia geven ze de schuld aan het verbinden van natuurgebieden aan elkaar; de ecologische hoofdstructuur, waardoor ziekten vanuit Duitsland e.d. veel sneller overwaaien dan vroeger.

De bacterie zelf kan ook je weerstand over een veel langere termijn slopen. Ik heb mijn knopen geteld en een besluit tot behandeling genomen. Nu maar duimen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Teek five
« Reactie #51 Gepost op: 09-07-2012, 20:26 »
Even ter relativering: 1-op-5 teken die besmet zijn , wil nog niet zeggen dat 1-op-5 tekenbeten ook een besmetting overbrengt natuurlijk he.
Goede kans dat een gezond iemand gewoon voldoende afweer heeft en die bacterie nooit in je lijf kan gaan huizen. 
Hoe groot de kans is bij een beet een besmetting op te lopen is natuurlijk veel moeilijker meten, daarvoor zou iedereen met een tekenbeet  zich moeten melden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Teek five
« Reactie #52 Gepost op: 09-07-2012, 21:07 »
ik kijk het altijd even aan na een tekenbeet, dit jaar voor het eerst no geen beet opgelopen :o terwijl het in de voorgaande jaren altijd meerdere keren prijs was, ik leek wel een soort vangnet..... (wellicht helpt dat ik niet meer op het Roozendaalseveld hardloop,MTB of wandelde)

Ook diverse open gekrabt, niet wijs naturlijk beter is het dan laten behandelen bij de huisarts.

Overigens met blackSP, pas op met preventieve middelen. Die kunnen meer schade aanbrengen dan goed voor je kan zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #53 Gepost op: 16-08-2013, 16:23 »
Bump.

Nooit bijeffecten gehad van die antibiotica, maar ook later niet ziek geworden van de tekenbeet zelf. Wie zal 't zeggen?

Wat wel grappig was dat ik de volgende dag na gebeten te zijn in mijn hiel, onderaan mijn kuit pijn voelde (nee, geen inbeelding). Ik was toen al begonnen aan de kuur. 24 Uur later was die pijn weg.

Hier weer wat nieuws: inmiddels is 1:4 teken besmet in NL, maar nu is er een 2e bacterie bijgekomen die meetelt:

http://www.nu.nl/algemeen/3551851/nieuwe-tekenbacterie-eerst-in-nederland.html

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Teek five
« Reactie #54 Gepost op: 16-08-2013, 18:16 »
Dit jaar ook alweer verschillendeteken opgevangen....
Gelukkig geen 1 slechte bij.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #55 Gepost op: 18-08-2013, 08:50 »
http://www.gezondheidsnet.nl/tekenbeet-en-ziekte-van-lyme/nieuws/11740/nieuwe-bacterie-in-teken-ontdekt

Wij hebben deze zomervakantie veel gemountainbiked in Winterberg, waar langs hele bospercelen waarschuwingsborden voor teken staan. Heel netjes!

Gewoon even de benen insmeren met 50% Deet. We hebben ze niet zien plakken ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #57 Gepost op: 27-10-2015, 11:02 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Teek five
« Reactie #58 Gepost op: 27-10-2015, 11:28 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Teek five
« Reactie #59 Gepost op: 27-10-2015, 11:31 »
Bedankt voor de info Noppy. Lyme is al kl.ten genoeg trouwens. Oud collega van me had er zelfs verlammingsverschijnselen van.