Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Teek five  (gelezen 26983 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Teek five
« Gepost op: 01-04-2009, 09:22 »
http://www.nu.nl/algemeen/1941339/meer-teken-met-borrelia-bacterie.html

Meer teken met Borrelia-bacterie
Uitgegeven:    31 maart 2009 12:56
Laatst gewijzigd:    31 maart 2009 13:43

WAGENINGEN - Bijna een vijfde van de teken in Nederland was vorig jaar besmet met de Borrelia-bacterie, die bij mensen de ziekte van Lyme kan veroorzaken. In 2007 was nog maar 10 procent van de teken besmet.

Dat maakten onderzoekers van de Wageningen Universiteit dinsdag bekend in het kader van de Week van de Teek.

De wetenschappers stellen ook vast dat het aantal teken daalt. Op onderzochte plekken liep het aantal teken tussen 2006 en 2008 met bijna de helft terug. De oorzaak van die afname hebben de onderzoekers nog niet weten te achterhalen.

Bossen

De meeste tekenbeten werden vorig jaar opgelopen in bossen en tuinen. De maanden mei, juni en juli telden de meeste beten.

De eerste maanden van dit jaar registreerden de onderzoekers 30 procent minder tekenbeten dan in dezelfde periode vorig jaar. De lage temperaturen zijn daarvan de oorzaak.

Schommeling

Het percentage met Borrelia-bacterie besmette schommelt overigens flink, aldus tekenexpert Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit. In 2006 was zelfs bijna een kwart van de teken besmet met de bacterie.

De oorzaak van die schommeling is nog onderwerp van onderzoek. Wel staat vast dat het aantal geïnfecteerde teken in het najaar toeneemt. Mogelijk heeft het iets met de muizenstand te maken, aldus Van Vliet.

Teken lopen de bacterie namelijk vaak op na een beet in een besmette muis. Betrouwbare informatie over het aantal muizen in de natuur is echter niet beschikbaar. Ook vogels en egels zijn een bron van de Borrelia-bacterie.

De ziekte van Lyme uit zich bij mensen onder meer in griepachtige verschijnselen. De diagnose is daardoor soms moeilijk te stellen, zegt Van Vliet. De ziekte is wel behandelbaar met antibiotica.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Teek five
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2009, 09:57 »

Het is zeker de moeite waard om jezelf even te checken na een bezoekje aan tuin/bos.

Heb de afgelopen 2 jaar twee maal een teek bij mezelf aangetroffen. Gelukkig geen klachten. Buurman ook al eens, maar te laat ontdekt. Hij kreeg na een half jaar tot 3/4 jaar vage klachten. Pijn in de gewrichten, moe en vaak grieperig. Huisarts wil er (nog) niet aan dat dit mogelijk door lyme komt. Zegt dat het te moeilijk is om vast te stellen en antibiotica heeft na pak hem beet een half jaar geen zin meer.

gevolg; Je zit  vast aan medicijnen die alleen worden verstrekt als er daadwerkelijk lyme(soortige) bacterieen zijn aangetroffen in je bloed. (schijnt ook behoorlijke bagger te zijn)

Heb bij de eerste teek eens gegoogeld wat je allemaal kunt krijgen/oplopen.

ADVIES: doe maar niet, daar wordt je al behoorlijk ziek van  :confused:
Gerrit :)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Teek five
« Reactie #2 Gepost op: 01-04-2009, 14:16 »
Gaat dit over een allroadteek ofzo? Ben de link naar dit forum ff kwijt...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Teek five
« Reactie #3 Gepost op: 01-04-2009, 14:34 »
Hoezo? Rij jij nooit met blote armpjes en beentjes op je allroad door het bos dan?

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Teek five
« Reactie #4 Gepost op: 01-04-2009, 15:13 »
Neuh, altijd in het pak (als ik door de bossen ros). Op de weg wil ik nog wel eens in "shorts 'n' slippers" een pak melk halen o.i.d.  :-X
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1379
Re: Teek five
« Reactie #5 Gepost op: 01-04-2009, 17:20 »
Nou das dan duidelijk!
Als de ge-borrelieerde tekenpopulatie van 10% naar 1/5 (20%) stijgt is dus een verdubbeling.
En tegelijk halveert de gehele tekenpopulatie.
Dan moet die borrelia wel erg gezond zijn!
Hebben ze dat ook in vaccinatievorm??
 ;D
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Teek five
« Reactie #6 Gepost op: 01-04-2009, 17:23 »
Gaat dit over een allroadteek ofzo? Ben de link naar dit forum ff kwijt...

Op een AK-rit was ik eens samen met een vriend en die wist beslist dat we rechtdoor moesten volgens het RB. Hiervoor moesten we een half bos kappen. Dit hebben we uiteindelijk twee keer gedaan. Nu schijnt het zo te zijn dat in Frankrijk zelfs de helft van de teken besmet is.

Afgelopen week na de training van Toine van Dijk had ik, N.B. het was maart, een teek op mijn borst zitten. Ondanks endurojas en neckbrace. Dat was dus een typische Leatt teek ;D

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Teek five
« Reactie #7 Gepost op: 01-04-2009, 21:56 »
Teek that  :D
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1344
Re: Teek five
« Reactie #8 Gepost op: 02-04-2009, 00:03 »
teek away zou ik zeggen ;)


je serieus (door vriendje of vriendinnetje laten) controleren na een bezoek aan bos en hei kan een hoop ellende schelen, in ieder geval geen dagen mee wachten
lekker na het douchen languit op bed en je goed laten nakijken, niks mis mee ::) mmmm
gr Hilbert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: Teek five
« Reactie #9 Gepost op: 02-04-2009, 22:17 »
Ik controleer mezelf ook meestal na een dagje door de struiken banjeren. Daar heb ik zo'n mooie groet passpiegel voor. En de spiegel tegels boven m'n bed natuurlijk  :-X

Ik heb zelf nog nooit een teek kunnen vinden. Wel heb ik er een paar keer eentje op mijn jas zien lopen.
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Teek five
« Reactie #10 Gepost op: 03-04-2009, 07:58 »
Ben vorig jaar zomer besmet. Eerst de doctor gebeld omdat ik een rode vlek had op m'n been: Nee dat kan het niet zijn want je hebt geen koorts maar het jeukt wel. Oke, hij zal het wel weten.

Daarna tijdens mijn vakantie steeds meer vage gewrichts klachten (dus zeker niet griepachtig). Begon met stijve heupen (ik dacht van het camperen) en daarna stijven nek en armen. Na de vakantie bloed laten prikken en ja hoor, raak dus.

Antibiotica keur van 30 dagen gehad, en na 2 dagen waren alle klachten al weg. Dus wel erg effectief.

Wat belangrijk is is wanneer je gebeten bent, schrijf dat dus in je agenda en houd in de gaten of er een rode vlek rond de bijtwond ontstaat. Als je daarna ook nog allerlei vage klachten krijgt laat dan gelijk je bloed controleren. Ben je er binnen een aantal maanden na de beet, dan is de kans volledige genezing groot. Weet je het pas na een jaar (door bijvoorbeeld niet opmerken van tekenbeet) dan kan je serieuze reuma achtige klachten aan over houden.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: Teek five
« Reactie #11 Gepost op: 03-04-2009, 12:49 »
Een paar jaar geleden ook een tekenbeet gehad m'n been. Een week later een grote rode warme vlek met een witte cirkel erin op m'n been. Een tekstboek geval van ziekte van Lyme.

Ik had er niet echt last van behalve dat ik een zeer zware kater had na 3 biertjes. (Tot braken toe) Ik was toentertijd nog student dus had ik meteen door dat er iets niet in orde was.  ;D

Ook een antibiotica kuurtje gekregen en daarna nergens meer last van gehad.


Het schijnt weer wel zo te zijn dat de ziekte nog steeds in m'n lichaam zit en jaren later weer kan opduiken.  :o
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Teek five
« Reactie #12 Gepost op: 02-07-2011, 07:26 »
Opgraving.

Het schijnt dat het tijdig verwijderen van de teek, zonder 'm te stressen, belangrijk is of je besmet raakt of niet.

Als het beestje schrikt schijnt 't sowieso zijn maaginhoud (net als bij ons, vol met bacteriën) in jouw lichaam te lozen.

Voor die rijders die altijd een spuitbus carburateurreinigingsspul in de kist bij zich hebben; dit werkt perfect op de huid om de teek te verdoven en hem dan moeiteloos te verwijderen. Schijnt geen brandwonden op te leveren...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Teek five
« Reactie #13 Gepost op: 02-07-2011, 08:45 »
Een tekentang is misschien prettiger in het gebruik dan carburateurreiniger op je huid. Te koop bij apotheek en buitensportzaken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Teek five
« Reactie #14 Gepost op: 02-07-2011, 19:23 »
Je hebt tekentangen (zoals ik altijd mee had op reis) en tekentangen met geintegreerde CO2-patroon om precies hetzelfde te bereiken.

Nou schat ik niet in dat elke allroader zo gek is om zo'n geavanceerde tang te kopen, die je ook nog maar een paar keer kunt gebruiken. Carburatiereiniger is iets dat je veel eerder in de meeste rallykisten zult aantreffen...