Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???  (gelezen 7907 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Gepost op: 27-04-2012, 16:43 »
Hoi,

Een paar maanden geleden heb ik van een van de leden hier een mooie BIG overgenomen. Al wat km's gereden, merendeels op de weg en wat minder offroad.

Veel informatie heb ik hier vergaard, van anderen ! Waarvoor mijn dank 8)!

dus, ik dacht ik laat even wat dingen zien. Misschien kan iemand er wat mee en wellicht zijn er nog mensen met goede tips!

Big voorzien van :

- floodlights




- tripy en acerbis roadbook




- tassen van wolfman




In het begin zaten er koffers op deze BIG, oogde schitterend, maar tijdens het eerste keer in heg veld rijden, knalde ik met de rechter koffer al op een paaltje. Rek heb ik niet verwijderd, want bij een tochtje over weg, is het toch nog altijd handig om over de koffers te beschikken.

In de tassen heb ik een klein assortiment samengesteld voor het kleine noodwerk.

Het tasje op het toprek :



Ehbo-setje / pompje en bandenspanningsmeter / zaken met tywraps / noodverlichting / regenjasje



Spanbanden / twee met haken aan beide uiteinden



Letherman (altijd bij me, zelfs op zondag :) ) / combimes / ventielen / verloopstuk / balanceerlood

En het past er echt allemaal in :)





Op het linker deel van het kofferrek zit wat gereedschap :



Imbus / bandenplak / multitools



Bandenijzers / baco / wp-tang / multisleutel / oude handdoek


Het derde tasje, is voor de persoonlijke verzorging ...... 8). Daar zitten o.a. In handschoenen, plastic zakken, filmcamera (als ie niet op helm zit), stootvaste brilkoker omdat het lezen niet meer zonder kan, reserve onderhoed en wat nog meer.

En als er nog meer mee moet, een rugtas die op de rug gaat of met een bagagenet op de BIG wordt vastgezet.



En nu maar hopen dat alle extra maatregelen niet nodig zullen zijn, maar ik denk dat ik aardig compleet ben, zonder de hele garage mee te slepen.

Misschien heeft iemand er iets aan en opmerkingen zijn altijd welkom!

 
Greetz, Hans
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #1 Gepost op: 27-04-2012, 16:48 »
Ziet er knappies uit hoor!  8) Je gaat op reis ermee begrijp ik? Waar ga je heen?
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #2 Gepost op: 27-04-2012, 17:55 »
Bandenlood? Het eerste waar jij aan denkt als je je band vervangen hebt (die je niet bij je hebt) is balanceren?
Ik zou blij zijn dat ik verder kon in the middle of nowhere. Maar okee, ik heb alleen nog maar onroad gereisd.
Ik neem alleen een portomowallet mee. En daar zit zelfs vaak zat niks in...
As je maar niet falt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #3 Gepost op: 27-04-2012, 17:59 »
Ziet er knappies uit hoor!  8) Je gaat op reis ermee begrijp ik? Waar ga je heen?

Om offroad te rijden, moet ik vanuit de kop van noord-holland behoorlijk eindje rijden. Dus is het (lijkt mij) prettig om iets bij je te hebben. Alleen de binnenband moet ik nog krijgen, die zijn besteld.

Komende dagen veel in midden-nederland onderweg.
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #4 Gepost op: 27-04-2012, 18:18 »
Offroad hoef je je banden niet te balanceren na het plakken. Dan balanceer je een wiel waar de klodders modder nog aan hangen...



Maar ziet er goed uit Zwaailicht. Alleen zou ik met offroad rijden de mistlampen demonteren. Op mijn vorige motor braken die direct af na het eerste horizontaaltje. Die van jou steken ook uit, dus ze zijn kwetsbaar.
Verder mis ik een reserve binnenkabel die je ter plaatse op maat kan maken, en het liefst iets wat je zowel als gas- als koppelingskabel kan gebruiken.
En wat reserve moertjes en boutjes, die hebben bij mij met regelmaat hun dienst bewezen.
Ducttape en secondenlijm komt ook altijd van pas. Die lijm moet je goed inpakken, want bij het rondrammelen tijdens het rijden lijmt hij met gemak je leatherman muurvast aan je spanbandjes  ;)


Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #5 Gepost op: 27-04-2012, 19:03 »
Offroad hoef je je banden niet te balanceren na het plakken. Dan balanceer je een wiel waar de klodders modder nog aan hangen...



Maar ziet er goed uit Zwaailicht. Alleen zou ik met offroad rijden de mistlampen demonteren. Op mijn vorige motor braken die direct af na het eerste horizontaaltje. Die van jou steken ook uit, dus ze zijn kwetsbaar.
Verder mis ik een reserve binnenkabel die je ter plaatse op maat kan maken, en het liefst iets wat je zowel als gas- als koppelingskabel kan gebruiken.
En wat reserve moertjes en boutjes, die hebben bij mij met regelmaat hun dienst bewezen.
Ducttape en secondenlijm komt ook altijd van pas. Die lijm moet je goed inpakken, want bij het rondrammelen tijdens het rijden lijmt hij met gemak je leatherman muurvast aan je spanbandjes  ;)

goeie tip!! In het weekeinde effe regelen, boutjes en moertjes.

Ik heb reservekabel (gas en koppeling) maar ik wil die langs de bestaande kabel bevestigen. Als er wat misgaat dan hoef ik nog alleen nog maar reservekabel aan te sluiten. Maar zeker de koppelingskabel moet ik nog flink in de naaimachine-olie zetten.

Met de floodlights heb je gelijk. Ben al een paar keer op mijn plaat gegaan en gelukkig nog niet naar de knoppen.

Greetz. Hans
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #6 Gepost op: 27-04-2012, 19:29 »
Paisley heeft veel geleerd hier ;) :D

Maar gooi die pomp weg en koop een goede ;) Kabels naast de orginele is beetje onzin, zal noodkabel setje meenemen voor de koppeling maandag, rij je na 5 minuten weer verder ;) koppelingshendel is een must om bij je te hebben, voor het vervangen van de gaskabel moet de tank er af dus je kan hem er wel naast hangen maar dat heeft geen zin.. rot ie alleen maar weg ::)

Die multitools zijn net sterk genoeg voor een fiets, maar niet voor een motor, koop een kleine ratel, kijk welke doppen en inbus doppen je nodig hebt voor je big en laat de rest van de doppen thuis net zo als die inbusset ;)
sleutel ook af en toe echt met je noodset, dan zie je nodig hebt en wat niet ;) en neem wat sterke pijnstillers mee, het gelijk slikken van paracetamol en/of inbruofen zorgt er voor dat een kneuzing minder opzwelt

En voor de rest, we spreken elkaar maandag ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #7 Gepost op: 27-04-2012, 19:58 »
Paisley heeft veel geleerd hier ;) :D


En onderweg  ;D Ik kan me herinneren dat mijn eerste offroad ritje met mijn DR met jou was, en ik dankzij jou gereedschap mijn kickstarter niet verloor.


Nu we toch bezig zijn - een extra remhendel is ook handig. Je kunt prima verder rijden zonder voorrem, maar het bederft het rijplezier en is bovendien minder veilig.

Ik mis ook een setje extra remblokken. Bij lange offroad ritten wordt je wel eens verrast hoe snel je remblokken slijten.


De tip om een rateltje mee te nemen met de juiste doppen, is een goede. Mijn eigen ratel was niet helemaal bestand tegen het gerammel, ik gebruik nu zo'n ding icm een verlengstukje


Neem ook twee ringsleutels mee die passen op je voor en achter as. Dan kun je je bahco thuis laten.
Steeksleuteltjes kun je gebruiken om bijvoorbeeld je kabels mee af te stellen, al kom je daar met je multitools misschien ook wel uit. Zonder steeksleutel 10/12 hoort niemand op pad te gaan :)


Ik heb ook voelermaatjes bij me. Je kunt er vuil mee uit je voorvorkkeeringen vissen, mochten die gaan lekken. Ook fungeren ze prima als tandenstoker.


Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #8 Gepost op: 27-04-2012, 20:28 »
Zappa en Paisley,

Goede tips. Zal zeker hiernaar kijken.
Misschien zondagmiddag nog eea aanpassen.

Bedankt!

@ Zappa : we zien elkaar maandag!

Greetz
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #9 Gepost op: 03-05-2012, 16:03 »
tjonge jonge, hebben jullie dat echt allemaal bij je ..... dan neem ik zeker al jaren onverantwoorde risico's met alleen het hoognodige gereedschap en een binnenbandje
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #10 Gepost op: 03-05-2012, 16:13 »
tjonge jonge, hebben jullie dat echt allemaal bij je ..... dan neem ik zeker al jaren onverantwoorde risico's met alleen het hoognodige gereedschap en een binnenbandje
Compleet onverantwoord! Zeker met een KTM!

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #11 Gepost op: 03-05-2012, 16:25 »
Ik zou die fietslampjes en EHBO kit zelf wel thuislaten.
Met fietslampjes durf ik in het donker sowieso de openbare weg niet op en wat je onderweg met een mitella, tekentang en reddingsdeken moet weet ik ook niet.


Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #12 Gepost op: 03-05-2012, 16:55 »
sterke pijnstillers mee, paracetamol en/of inbruofen ...

..... reserve onderhoed .....??

Shit, wat je al niet nodig hebt op een Suzuki...
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #13 Gepost op: 03-05-2012, 17:47 »
koffiezet apparaat?
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
DR BIG klaar : en wat nemen we allemaal mee???
« Reactie #14 Gepost op: 03-05-2012, 20:10 »
koffiezet apparaat?
Senseo met pads :)
Greetz, Hans
BMW R1150RT