Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bandenafhaalapparaat  (gelezen 4380 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Bandenafhaalapparaat
« Reactie #15 Gepost op: 03-08-2005, 00:07 »
Er is maar 1 oplossing, OEFENEN! Je moet een beetje gevoel voor het geheel krijgen. Met alleen theorie kom je er niet.
Het maakt een enorm verschil met wat voor bandenlepels je werkt.
De z.g.n. enduro lepels zijn veel te klein voor amateurs als wij. Daarvoor moet je kolenschoppen hebben en veel kracht.
Koop gewoon grote lange lepels waar je gecontroleerd veel kracht mee kunt uitoefenen.
Ik ga nu even niet opscheppen, maar de mijne is echt 30 cm!!!
Verder heeft Hein Gericke kunststof beschermingsstrips die over de velg geschoven kunnen worden.
Een echte aanrader. Zo beschadig je de velg niet (en geef je dus meer kracht) en het laatste stukje van de band gaat er altijd prima over heen.
En natuurlijk moet je niet te zuinig zijn met bandenvet / shampo / WD40 / boter en als dat allemaal niet aanwezig is, spuig die band maar vol!! 't werkt echt 1000x beter dan een droge band.
Maar ja, voor een Desert met Bibmouse..... Ik heb ze met lijmtangen en griptangen aan de haal gezien.
Wordt je niet vrolijk van.



Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Bandenafhaalapparaat
« Reactie #16 Gepost op: 03-08-2005, 05:19 »
Denk dat het wisselen van banden gewoon oefenen is. Hoe vaker je het doet, hoe gemakelijker het gaat.. (zoals met alles..) Dan gaat het er ook nog even om wat voor velg je hebt. Mocht je een velg met een hub hebben, twee hogere randen in de velg, dan heb je veel werk.. Heb ooit eens geprobeerd die van een KLR te wisselen en ik kan je vertellen dat was veel werk. Die K#ot% band kwam maar niet los uit de velg. Wij hebben dit toen opgelost met de standaard van de KTM. door het gewicht op de standaard te trekken (met de band er onder natuurlijk.. ) kwam deze los. Heb ook reizigers gezien die een lijmklem mee nemen. vaak is hier een strip op gelast en deze klem werkt net als die bokjes die ze verkopen. Ook erg handig voor het monteren, je zet de klem er op en weet zeker dat deze goed in het midden van de velg drukt.

Ik heb een gewone velg en doe het zo:

Tegenover het ventiel beginnen. zorg dat er een smeermiddel is (zelfs cola werkt) en begin de band naar binnen te lepelen. ik sta met mijn crosslaarsen altijd op het deel dat al in de velg zit en loop met de lepel mee. Vooral bij het laatste stuk niet te veel willen pakken en bij de laatste 15cm steek je de twee lepels onder het nog te drukken band. Eerst een, en de volgende schiet er vaak zo in.

Bij het monteren doe ik altijd iets lucht in de band. Dit om er voor te zorgen dat ik de band niet met de lepels raak. Doe er niet teveel in, dan krijg je de band er nooit om... ;)

Het is waar, grootte is echt belangrijk ;) De mijne zijn iets kleiner maar toch een cm of 25 (lepels praten we over he)

En dat bokje: Tja, ik heb er een maar gebuik deze nooit.. (Heb hem niet bij me hoor, hij staat gewoon thuis..) Denk zelf dat dit alleen handig is voor velgen met een hub. Veel goedkoper en net zo goed is naar mijn mening een lijmklem met een strip. 

Over Bibmouse gesproken.. Zag een weekje terug iemand in 5 minuten een Bibmouse om de velg drukken. Was erg verrast maar hij vertelde me dat er een tijd was dat hij dit in een 3 minuten kon. Tis wel zo dat deze jongen een pot smeermiddel gebruikte..

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Bandenafhaalapparaat
« Reactie #17 Gepost op: 03-08-2005, 08:38 »
Kheb er intussen een bandje of 25 opzitten (niet allemaal tegelijk hoor..), maar ondanks al die oefening blijk ik het kutwerk vinden, met name op de band over de binnenste velgrand te krijgen. WD40 zou ikzelf niet gebruiken om de band erop te krijgen: dat droogt niet zo makkelijk op als zeep, dus blijft je band schuiven. De hamvraag is nog: gaat het met zo'n apparaat makkelijker of niet?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Bandenafhaalapparaat
« Reactie #18 Gepost op: 07-08-2005, 18:28 »
puur een kwestie van oefenen volgens mij.

Voor mijn vertrek naar IJsland nog een setje Deserts van de LC8 velgen (met doppelhub) afgelegd en snel een setje oude scropions (AT 150/70 18) opgelegd (om mee naar Denemarken te rijden). Alles alleen gedaan, met het handje met 2 aluminum bandelepeltjes van 22cm lang, de zijstandaard, oja.. en zeeeeeep!
alles bij elkaar een uurtje mee bezig geweest.

maar oke, met bibmouse zal het wel moeilijk worden... maarja, dit is een alroad forum, en bibmouse is voor rally's :-)
Ik zou niet graag even 1000km in 9 uur terug rijden naar huis met bibmouse bandjes...

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Bandenafhaalapparaat
« Reactie #19 Gepost op: 14-08-2005, 11:04 »
Ik gebruik zo'n apparaat en vind het perfect, ook voor het erop leggen van de banden is hj te gebruiken.

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.