Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De grote trukendoos  (gelezen 1767 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
De grote trukendoos
« Gepost op: 08-01-2024, 13:50 »
Eigenlijk het avontuurlijkste deel van alle avonturen ritten...


De rommel is kapot, we staan stil, geen hulp te krijgen of het is ons de eer te na. En toen...


Dat is aan jullie, ik hoor graag jullie best gebeunde oplossingen voor problemen aan de motor, jullie zelf, de kleding, noem het maar!


Met andere woorden, wat heb je gedaan bij de gebroken gaskabel? Of bij die lekke band zonder dat je binnenbanden mee had? Of of of...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: De grote trukendoos
« Reactie #1 Gepost op: 08-01-2024, 17:36 »
Afgefikte koppelingsplaten tijdens de MS 1000 op mijn DRZetje. Veel diepe modder gehad! Gelijk om 17:30 de dealer in Halle gebeld voor een setje nieuwe platen. Helaas stond hij al in zijn smoking klaar voor een feestje en had de deur al afgesloten. Maar hij had een idee en zou ze op de hoek van zijn prive veranda neerleggen en de poort voor ons  open laten. En zo had ik nieuwe platen en de volgende dag weer door!!!!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2078
Re: De grote trukendoos
« Reactie #2 Gepost op: 08-01-2024, 22:37 »
Oost Europa Rally 2012


Gaf net een streepje te veel gas op een bemodderde staalplaten brugdek en schoof onderuit. Zijstandaard brak af en kreeg de motor niet meer aan de praat. Duurde ff voordat ik door had dat ik de zijstandaardschakelaar moest overbruggen.


Later nog meer onderdelen verloren: voetsteun, knipperlichten, mouse banden tot mousse gemalen , maar uiteindelijk na wat diepte- en hoogtepunten wel de finish gehaald. :D



uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: De grote trukendoos
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2024, 08:27 »



Geen ervaring mee want ik ben altijd heel lief voor mijn koppeling (lees: ik gebruik deze nauwelijks), maar klinkt als een goede "thuis" komer.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: De grote trukendoos
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2024, 08:43 »
In Marokko schakelde ik terug om een auto bergop in te halen. Dat ging goed totdat ik wilde opschakelen om verder weg te rijden .............. hendel lam. Bleek het tonnetje van de  koppelingskabel afgebroken te zijn bij de hevel onderop het blok.


Had gelukkig reserve kabels bij me (voor gas en koppeling) en kostte me 45 minuten om te vervangen. En door ..........  8)











Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: De grote trukendoos
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2024, 13:29 »



Geen ervaring mee want ik ben altijd heel lief voor mijn koppeling (lees: ik gebruik deze nauwelijks), maar klinkt als een goede "thuis" komer.


Dit waren meer de taferelen waar ik op hoopte!
Vervangende onderdelen halen is net als thuis natuurlijk. Al is het onderweg monteren een dingetje an-sich natuurlijk!

Voorbeeldjes van ons zelf dan:

Afgelopen trip in de Balkan was er 1 local mee met een bijzonder slecht en verbeund onderhouden enduro. Tot grote verassing brak daar op een gegeven moment de gaskabel van aan de stuur kant.
Midden in de bergen dus je moet wat. Uiteindelijk een lusje in de gaskabel geknoopt daar een tyrerip door welke hij nu als trek-duim gas kon gebruiken. De dag uitgereden op die manier.


Koppeling slipte van een maat z'n brommer. Kende de truuc niet van de gebroken koppelingsplaat. Koppelingsdeksel er af, boutjes van de veren er uit om daar ringen onder te leggen en zo de druk op de veren te verhogen. Nog tijden zo gereden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: De grote trukendoos
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2024, 16:28 »
Dat zijn mooie dingen,  op het moment cud, maar achteraf gaaf.

Die gaskabel heb ik vorig jaar in de dakar gezien, Italiaanse malle moto rijder werd overreden door top auto en kwam met zo'n lusje thuis
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 147
Re: De grote trukendoos
« Reactie #7 Gepost op: 13-01-2024, 20:27 »
Ooit in de begin jaren aan het crossen geweest, een kameraad had toen een honda xl500. Na een tijdje brak de onderste bout vd achterdemper. Ik betwijfel of dat een originele was, want hij was op afschuiving geknapt.
Van het weinige gereedschap wat ik had, vond ik een inbussleutel. Deze hebben we als bout gebruikt en zo terug getokkeld naar huis.

Ander verhaal:
Tijdens een Brabo reed ik een dagje samen met Spijker (Paul). Zijn motor begon steeds moeizamer te lopen, het leek of hij vermogen miste. Toen we stopten was het al snel duidelijk dat de achterrem vastzat. Als je de achterrem bediende ging het rempedaal niet meer omhoog.
Na wat onderzoek bleek de remcilinder en scharnierpunt zwaar te draaien. Zand en modder lagen op een liggende remcilinder (mooi ontwerp bij de KTM690 wie verzind zoiets..).
De conclusie was schoonmaken en wd40. We hadden geen wd40, ik had naar de bouwmarkt kunnen gaan wat 30min rijden was maar bedacht me dat ik wel olie bij me had. In het potje van het kettingsmeersysteem. Deze heb ik, met slang en al, gedemonteerd en gebruikt om het remsysteem te smeren. Al snel functioneerde alles weer prima. Scottoiler weer gemonteerd en we konden weer vrolijk verder.

Verder geregeld wat vastgezet met ty-wraps, sjorbandjes, ijzerdraad, opgevuld met stukken fietsband of rechtgebogen met een waterpomptang. Ik ga nooit meer op pad zonder bovenstaande.
Gr. Roel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: De grote trukendoos
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2024, 16:11 »
Koppeling van de 990 hield er mee op ergens op de Italiaanse/Franse grens. Geen olie druk. Olie niveau laag enz enz.
Achteraf bleek 1 banjo lichtelijk los te zijn gekomen bij een vallatje.



2 takt olie van een voorbijganger op een DT125 heeft het de rest van de trip uitgehouden.
We stonden net op het punt een beetje blokolie af te tappen van de oude Pegaso die op minerale 10W40 liep (dichtste bij specificaties)...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: De grote trukendoos
« Reactie #9 Gepost op: 21-01-2024, 16:55 »
Gewoon ktm rijden bij mij breekt er nooit iets af.
En je onderhoud thuis doen niet onderweg op vakantie.
En gewoon niet vallen.


Wat is het stil hiero op het forum??

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 134
Re: De grote trukendoos
« Reactie #10 Gepost op: 22-01-2024, 09:18 »
Ik ben blij dat ARM weer werkt.  Nog wel wat stil, maar dat komt wel weer  ???
Kantelberg FE450 - Katie  990R - Husky 701E

Offline member

  • *****
  • Berichten: 447
Re: De grote trukendoos
« Reactie #11 Gepost op: 22-01-2024, 19:06 »
vroeger zag je de laatste berichten, nu moet je ze zoeken, denk dat dit toch meespeelt

Post Merge: 22-01-2024, 19:12
ooit eens met een oude Kawasaki Z400 gaskabel door, toerental hoger gezet en ter bestemming geraakt, aan stoplichten een 8000 toeren draaien kwam soms raar over.


alternator riem stuk van een 1150 GS in Luxemburg, alle verbruikers uitgezet en alle hellingen contact af en zo ver mogelijk laten bollen, juist voor de dealer 60 km verder was het volledig gedaan en daar hadden ze die riem natuurlijk niet in stock :(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: De grote trukendoos
« Reactie #12 Gepost op: 23-01-2024, 10:20 »



Geen ervaring mee want ik ben altijd heel lief voor mijn koppeling (lees: ik gebruik deze nauwelijks), maar klinkt als een goede "thuis" komer.
In de comments onder de video stond nog iets nuttigs: breng naast de frictie plaat ook nog een dunnere stalen plaat mee. Is misschien nét genoeg om jezelf uit de probleemzone te rijden!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: De grote trukendoos
« Reactie #13 Gepost op: 24-01-2024, 22:45 »
Koppeling slipte van een maat z'n brommer. Kende de truuc niet van de gebroken koppelingsplaat.

Ken dit truukje ook niet  wat moet ik me er precies bij voorstellen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: De grote trukendoos
« Reactie #14 Gepost op: 25-01-2024, 07:54 »
Je breek 1 frictieplaat doormiddel en legt deze dubbel terug in je koppelingspakket. Door de extra hoogte van de dubbele plaat blijft je koppeling nu in de niet-slip stand, maar kan je dus ook niet meer gebruiken. Je kan dan thuiskomen zonder koppeling (fixed drive).
None of us is as strong as all of us.