Sinds kort een KTM 950 adventure uit 2005 aangeschaft wat toch wel al een aantal jaar een droom van me was. :-)
50.000km op de teller, volledig origineel.
PS: WAT EEN SUPERFIJNE BROMMER!!Uiteraard kan ik geen flikker origineel laten en zijn er al een aantal dingen aangepast.
-De originele dempers worden loei heet..
-Er zit een SAS systeem op (extra lucht via luchtfilterbox de uitlaatpoort en dus uitlaat in om de verbrandingstemperatuur in de uitlaat te verhogen)
-Er zit een EPC systeem op, begrenzing van vermogen in de eerste twee/drie versnellingen.
-De standaard luchtfilterbox is nogal een gedrocht en verschrikkelijk om mee te werken. Ook kun je het filter niet gemakkelijk reinigen bij offroad gebruik en is deze niet geolied.
Dus hier gaan we maar wat aan doen...
De-catten van originele dempers:De 950 heeft catalysators in de originele demper. Deze werken icm het SAS systeem bij 500-800 graden en zorgen dus voor een soort mini-hel onder je bagage.
Ze zijn makkelijk te verwijderen door de originele dempers net achter de flens door te slijpen, en daarna weer terug te lassen. Het is RVS dus vrij makkelijk met een TIG apparaat.
Resultaat is een minder hete, iets beter flowende uitlaat demper met minimale geluids toename. De demper klinkt vooral stationair en op tokkel stand iets meer V-twin maar bij het gas open melken nog steeds erg beschaafd en kruipdoor-sluipdoor proof.
EPC sensor - begrenzing 1e-2e versnellingWanneer de 950 in de eerste of tweede versnelling staat, wordt deze stand gedetecteerd door een sensor. Het gevolg is dat er een lucht klep open gaat welke aangesloten zit op de membraan kamers van de carburateurs.
Effectief betekend dit dat er extra lucht in de membraan kamers kan stromen waardoor de gas schuiven niet volledig open kunnen gaan wanneer het EPC systeem is geactiveerd.
Het doel van dit systeem is wellicht geluid of emissies minimaliseren in de eerste versnellingen of misschien een anti-wheelie systeem...
Er zijn twee manieren om het systeem uit te schakelen:
-Een draadje doorknippen aan de linkerzijde van de accu bak, waardoor de klep niet meer open gaat. Hier kun je met een beetje gepruts bij zonder iets van de motor te verwijderen... kijk voor een how to op ktm950.info.
-Het systeem compleet verwijderen en de aansluitingen op de carburateurs afdoppen.
Hier is de aansluiting te zien op een van de carburateurs
De EPC klep en de stekker.. deze komt na verwijderen EPC systeem gewoon los te hangen.
Het resultaat van het de-activeren is dat het middengebied wat minder aarzelt in de eerste versnellingen... origineel zit daar een beetje een dip in.
Verwijderen SAS systeem
Het SAS systeem bestaat uit twee kleppen welke aangesloten zitten op de luchtfilterkast en de Cylinders. In de cylinders zit een membraam wat lucht aanzuigt met de uitlaatpulsen en op die manier extra verse lucht de uitlaat in trekt.
Resultaat na verwijderen zijn VEEL koelere uitlaatdempers. Je brommer ruikt wel iets meer tijdens het warmdraaien als gevolg van een mindere naverbranding in de uitlaat..
Luchtkast verwijderen en vervangen voor een foam-filterDe firma Rottweiler in de US heeft hier een mooie kit voor gemaakt... echter deze is vrij prijzig en met import kosten erbij kost het je wel een 350-400 euro..
Rottweiler maakt gebruik van het ITG-filter systeem. Dit is een foam-kooi filter op universele grondplaat welke voor autos en motoren pasgemaakt kan worden. De filters zijn in verschillende LxBxHxCylinders te koop.
Rottweiler claimt 10% meer koppel en vermogen over het hele toeren gebied. (via een dyno sheet op de pagina)
**Een goedkoper alternatief voor Rottweiler is het ITG JC-30/65 filter bestellen bij de Merlinsports webshop in de UK en een universeel past te maken basisplaat, en dan deze basisplaat zelf pas maken met behulp van een frees bankje.
Op ADV-rider zit ook een griek die deze basisplaten verkoopt voor 950/990 voor 45 euro.. en ook SAS afblok plaatjes voor 5 euro.. (deze zijn natuurlijk ook zeer eenvoudig zelf te maken). Dit heb ik zelf dan ook gedaan.
Andere voordelen zijn:
-Ingeolied filter
-Makkelijk te verwijderen voor reiniging door het zadel te verwijderen en het handschoenen vakje los te schroeven.
-Met pre-filter sok over het kooi filter is reinigen helemaal een fluitje van een cent.
-Carburateurs zijn gemakkelijk te bereiken met afstellen
-Bereikbaarheid voorste en achterste cylinders / bougie
-Extra ruimte rondom het filter.
-Het geluid
-Makkelijker om iets bij de carburateurs te doen langs de weg wanneer je op reis bent.
-1.6kg minder..
Nadelen:
-Carburateurs zijn niet meer omsloten door een luchtfilter box en kunnen dus vies worden
-"Duikboot modus diepte" is lager (onderzijde filter) terwijl met de originele luchtfilterbox het aanzuigpunt van de snorkel de doorwadingshoogte is, ongeveer 20cm hoger...
-Meer herrie? (indien je jezelf eraan stoort) Het maakt minder geluid dan een 70*graden husaberg in ieder geval... ;-)
-Het basis filter zelf is niet super makkelijk te reinigen aangezien er een plastic kooi in zit verwerkt.
(Met sok filter erover is dit probleem natuurlijk opgelost.)
-De aansluiting van de bodemplaat op de carburateurs is niet fantastisch, potentieel aanzuigpunt van stof mits je het goed opsluit of verlijmd met vloeibare pakking.
Het verbruik neemt wel een beetje toe..(bij mij in ieder geval)
Afstelling:
-Stationair sproeiers: standaard
-Luchtsproeiers:Standaard
-Hoofdsproeiers: 175/180 (origineel 155/160)
-Gasnaald: Pos 3 (origineel Pos 2)
Ik heb Pos 2 ook geprobeerd, in principe werkt dat ook alleen je onder gebied (tot 50% gas geven) is dan wel wat zwakker door het schrale mengsel.
To Be Continued...