Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Lagers smeren?  (gelezen 7030 keer)

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Lagers smeren?
« Gepost op: 01-03-2005, 20:07 »
Ik las laatst op het forum dat iemand ons na de Kanistraat op het hart drukte om de lagers na die diepe plassen te smeren. Moet bv de lagers van het veersysteem achter gesmeerd worden of moet je daar gewoon afblijven?

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Lagers smeren?
« Reactie #1 Gepost op: 01-03-2005, 20:28 »
Beetje motor heeft tegenwoordig gewoon standaard dubbel afgedichte kogellagers. Die KAN je niet smeren.

Buiten het kofellager zit meestal nog een extra keerring om het grove spul buiten te houden. Het enige wat je kan doen is zorgen dat er achter deze keerring (dus tussen keerring en buitenste lagerafdichting) lekker schoon vet zit: dit houdt dan de troep lekker weg bij de echte lagerafdichting en zorgt dat die keerring niet te veel inloopt op de bus die er in zit.

succes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Lagers smeren?
« Reactie #2 Gepost op: 02-03-2005, 14:04 »
Ik weet niet wat Gerben verstaat onder ene beetje motor, maar ik had hiervoor een BMW F650GS-PD wat veel mensen toch heel wat motor vinden.
Daar was de 3-hoek van de achterbrug/vering met naaldlagertjes in een beetje vet gemonteerd. Dus echt wel raadzaam om regelmatig los te peuteren schoon te maken en in te vetten!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Lagers smeren?
« Reactie #3 Gepost op: 02-03-2005, 20:14 »
KTM  ;)

Maar serieus: Ik dacht dat het voornamelijk om de wiellagers ging.

En euhm.. ik geloof dat wel alle echte offroad motoren achterbrug lageringen hebben met extra keeringen aan de buitenkant. Evenals bijv een uitwasbaar schuim luchtfilter.
BMW F650gs beschouw ik dus ook niet als een echte offroad fiets.
LC8 is op het randje..   ;D die heeft wel overal nette afdichtingen e.d., maar heeft wel een papierfilter!, maar wel heeel groot en heel goed geconstrueerd zodat het niet snel vies wordt.
 :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Lagers smeren?
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2005, 11:52 »
Ik smeer 'em ook weer. Tot later.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: Lagers smeren?
« Reactie #5 Gepost op: 10-08-2005, 15:08 »
KTM  ;)

Maar serieus: Ik dacht dat het voornamelijk om de wiellagers ging.


Ik ben een KTM newbie maar op de 525 EXC is het echt raadzaam zo nu en dan de swingarm lagers van een likkie vet te voorzien. Kzal eens zien hoe het er bij mij voorstaat.
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Lagers smeren?
« Reactie #6 Gepost op: 10-08-2005, 15:26 »
Zal ik zeker doen, heb net beide swingarm lagers op mijn exc vervangen... Af en toe een likje vet is goed te doen, de swingarm ligt er zo uit.

PDS lager ook maar meteen meegenomen, errrggg roestig... Vet in PDS lager is beter van niet trouwens, er zit een teflon laagje op wat daar minder tegen kan...

Het resultaat? Een niet piepende bromeer  ;D
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Lagers smeren?
« Reactie #7 Gepost op: 10-08-2005, 22:35 »
Je link en swingarmlagers regelmatig ff open halen, schoon maken en opnieuw invetten is raadzaam, zeker wanneer je stevig in de bagger en in het water hebt gezeten. Zo goed kan een afdichting niet zijn of er komt wat water en troep naar binnen wat net ff je lagers verziekt.

Ter uwer info: motorcrossers doen dat namelijk ook vrij regelmatig. Nieuwe linklagers zijn ook vrij duur, beetje onderhoud kost naast wat tijd alleen wat nieuw vet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Lagers smeren?
« Reactie #8 Gepost op: 11-08-2005, 10:46 »
FYI: Een exc swingarmlager kost $6.25 en dan heb je er 4 nodig......Een PDS lager is $43.70 + 2 keerringen a $5.02

Het eea zal wel een ander prijsje hebben bij de verschillende merken
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: Lagers smeren?
« Reactie #9 Gepost op: 15-08-2005, 12:43 »
Inmiddels swingarmlagers gekuised en opnieuw ingevet. Inderdaad zo gebeurd.

Na al het sleutelen aan mijn (inmiddels verkochtte R 80 GS Rally) valt het me op hoe makkelijk de cruciale onderdelen bereikbaar zijn op zo'n KTM. Klepstellen lijkt me nog wel een klus en in de carburatie moet ik me eens verdiepen.

PDS lagers schijn je inderdaad niets aan te moeten komen. Dus dat doe ik ook maar niet.
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Lagers smeren?
« Reactie #10 Gepost op: 21-08-2005, 12:57 »
Klepstellen lijkt me nog wel een klus en in de carburatie moet ik me eens verdiepen.

Inderdaad: op een LC4 kun je overal makkelijk bij, behalve de kleppen...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Lagers smeren?
« Reactie #11 Gepost op: 22-08-2005, 22:40 »
Inderdaad: op een LC4 kun je overal makkelijk bij, behalve de kleppen...

Huh, de hele boel uit elkaar schroeven om naar je luchtfilter te kijken (LC4 enduro versie) Dat noem ik niet makkelijk bij.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Lagers smeren?
« Reactie #12 Gepost op: 23-08-2005, 09:21 »
Huh, de hele boel uit elkaar schroeven om naar je luchtfilter te kijken (LC4 enduro versie) Dat noem ik niet makkelijk bij.

Die zit bij mij onder't zadel: zo gepiept!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Lagers smeren?
« Reactie #13 Gepost op: 23-08-2005, 10:05 »
Huh, de hele boel uit elkaar schroeven om naar je luchtfilter te kijken (LC4 enduro versie) Dat noem ik niet makkelijk bij.

op een adventure zijn het maar 6 bouten en zadel kan blijven zittenĀ  ;)
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Lagers smeren?
« Reactie #14 Gepost op: 23-08-2005, 10:06 »
op een adventure zijn het maar 6 bouten

En dan valt je hele blok op de grond?? :P