Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: welke wandel - fiets gps  (gelezen 1639 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 269
welke wandel - fiets gps
« Gepost op: 14-09-2020, 22:16 »
Hoi,
we wandelen tegenwoordig meer dan voorheen en ik plaats de wandelroute dan op mijn i-phone. (routeyou of als het en bestaande route is via routme of iets anders).
Net als op de motor [/size]loop en fiets ik [/size]graag over niet gebaande paden.
Probleem met mijn telefoon is dat de batterij erg snel leeg is er weinig goede onderliggende kaarten zijn.


De kaarten die ik op de motor gebruik zijn beter en op internet staan ook goede alternatieve kaarten.


Wie o wie kan me adviseren welk toestel goed functioneert als:
1. Gps voor wandel en fietsactiviteiten
2. geen problemen heeft met de stroomvoorziening (minimaal  10 uur zonder batterijwisseling)
3. waarbij ik kaarten kan uploaden via mapsource of basecamp.
4.  waarbij ik tracks kan maken en uploaden via mapsourse of basecamp
5. waarbij de schermgrootte redelijk is.
6. o, en dat het ding waterdicht is.


gooi eens wat over de schutting.


groet Loek.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #1 Gepost op: 14-09-2020, 23:04 »
Hoi Loek,


niet het antwoord waar je op zit te wachten maar een powerbank lost je probleem ook op .. Als je 10 uur gaat wandelen zoal je vast wel eens een keer een half uurtje rusten, kan je even bijladen (jezelf en de telefoon)
Voor iPhone (of iedere moderne IOS/Android in het algemeen) zijn voldoende offline kaarten apps te koop (Osmand, maar veel alternatieven). En je hoeft maar 1 apparaat te kopen en bij je te hebben (ok, de powerbank nog en misschien nog een beetje goede stuiter-case). Files van basecamp/mapsource gaat makkelijk via gpx. De hoeveel maps is eindeloos en hele betaalbaar. Waterdichtheid bij beetje moderne telefoon is goed genoeg (zeker bij wandelen).


gr Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 226
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #2 Gepost op: 15-09-2020, 06:49 »
 Fiets de laatste jaren met de tripy op het stuur, perfect.
genoeg kaarten te vinden van friesland tot zeeland ( gpx )
en genoeg power  voor de +/- 7 uur.
apparaat is wel wat groot voor wandelen .



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #3 Gepost op: 15-09-2020, 07:39 »
Als je een wandel GPS wilt met lange accuduur kom je zo'n beetje bij Garmin terecht. Je hebt dan een enorme keuze.

De klassieker voor hiking is de eTrex 30x (2015) met 2 AA batterijen die zo'n 24 uur mee gaat. De Montana 600 series die veel mensen op de motor gebruiken is ook bij uitstek geschikt voor wandelen en met 3 AAA gaat hij ook bijna een etmaal mee.


En dan heb je nog de keuze voor een Garmin fēnix 6 adventure horloge eventueel met solar die schijnbaar alles kan :-) met een hele lange batterijduur.

Ik zou gewoon best hiking GPS googlen om een indruk te krijgen wat aan jouw wensen voldoet.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #4 Gepost op: 15-09-2020, 08:05 »
Ik heb recent een gebruikte Garmin GPSMap 64ST gekocht.
Ik gebruik 'm voor offroad rijden, wandelen en fietsen.
Het scherm is niet al te groot maar zelfs op de motor goed te doen (voor mij dan, 50 jaar, varifocus glazen in mijn bril).
Het apparaat werkt op twee AA batterijen, ik gebruik oplaadbare. Op die batterijen houdt 'ie het héél, héél erg lang vol. Via een USB kabel kun je gewoon GPX bestanden en kaarten erop zetten en alles met Basecamp wat je maar wil.
En het apparaat is erg robuust en uiteraard waterdicht.
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #5 Gepost op: 15-09-2020, 08:10 »
Er is een Garmin 60csx te koop op het forum.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #6 Gepost op: 15-09-2020, 09:00 »
Osmand op mijn Nomu S10 voldoet al jaren voor op de motor, wandelen, fietsen
Verder kun je mogelijk nuttige informatie vinden in de uitgebreide discussie op het BMW GS forum: "Rugged waterdichte Android motornavigatie"
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #7 Gepost op: 15-09-2020, 22:17 »
Garmin Oregon natuurlijk, touch-screen die met handschoenen te bedienen is, prima in de zon af te lezen met het licht uit, kan een oplaadbaar accu-pak in of 2 losse batterijen, past in je zak en ga zo maar door.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #8 Gepost op: 16-09-2020, 09:33 »
Ik heb een Montana, maar voor de langere bergwandelingen op vakantie gebruik ik enkel nog de telefoon. Die moet immers toch mee voor het geval er iemand van de berg af dendert, scherm heeft een hogere resolutie waarmee je meer overzicht hebt (overzicht blijft een nadeel van navigatie vs papieren kaarten), kaartmateriaal is veelal goed genoeg tot uitstekend en als je internet het nog doet heb je toegang tot nog veel meer kaartmateriaal, en je kunt heel makkelijk 'even gauw' een trackje downloaden als je op plek X bent en een uurtje of 2 wil wandelen. Wil je dat met een Garmin doen dan moet er weer het nodige aan computerspul mee, nee dank je.


Mijn AGM X2 haalde toen-ie nieuw was met gemak een dag van 10 uur navigeren op z'n batterij met scherm aan. Inmiddels zal het erom spannen of-ie dat haalt met scherm 100% van de tijd aan, maar als je aan het wandelen bent heb je dat toch niet. Dan kijk je zo af en toe even bij een splitsing welke kant je op moet, en met dat soort gebruik kan ik ook wel 20 uur navigeren. Heb je dan nog last van batterijstress dan neem je een powerbankje mee.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #9 Gepost op: 16-09-2020, 12:56 »
wij hebben laatst in de Ardennen gewandeld..
max vier/ vijf uur.
en met osmand op de telefoon.
werkte prime,
alle kruipdoor-sluipdoor paden werden aangegeven..
waren er best blij mee👍🏼
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #10 Gepost op: 16-09-2020, 20:50 »
Gewoon je telefoon in Airplane mode zetten, wat zowel voor een iPhone als een Android mogelijk is. De GPS werkt dan prima, maar alle dataverbindingen en connectiemogelijkheden staan uit. Werkt perfect en je kunt de hele dag lekker navigeren, plus het werkt heel Zen: helemaal geen berichtjes meer noch telefoontjes! ;)

Hoi,
we wandelen tegenwoordig meer dan voorheen en ik plaats de wandelroute dan op mijn i-phone. (routeyou of als het en bestaande route is via routme of iets anders).
Net als op de motor [/size]loop en fiets ik [/size]graag over niet gebaande paden.
Probleem met mijn telefoon is dat de batterij erg snel leeg is er weinig goede onderliggende kaarten zijn.


De kaarten die ik op de motor gebruik zijn beter en op internet staan ook goede alternatieve kaarten.


Wie o wie kan me adviseren welk toestel goed functioneert als:
1. Gps voor wandel en fietsactiviteiten
2. geen problemen heeft met de stroomvoorziening (minimaal  10 uur zonder batterijwisseling)
3. waarbij ik kaarten kan uploaden via mapsource of basecamp.
4.  waarbij ik tracks kan maken en uploaden via mapsourse of basecamp
5. waarbij de schermgrootte redelijk is.
6. o, en dat het ding waterdicht is.


gooi eens wat over de schutting.


groet Loek.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #11 Gepost op: 16-09-2020, 22:15 »
Map60csx natuurlijk, scherm is toch groot genoeg voor op de fiets,
tip; als de route er instaat zonder onderliggende kaart rijden en inzoomen op 80meter
Werkt (voor mij toch) uit de kunst  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 269
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #12 Gepost op: 16-09-2020, 23:00 »
Geweldig toch, een hele hoop bruikbare informatie.
Een Garmin 60csx lijkt me wel wat.


Noppy: Gewoon je telefoon in Airplane mode zetten, wat zowel voor een iPhone als een Android mogelijk is. De GPS werkt dan prima, maar alle dataverbindingen en connectiemogelijkheden staan uit.
Vraagje: hoe functioneert dan de verbinding tussen gps en het programma waar ik de kaartondergrond en de route in heb staan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #13 Gepost op: 17-09-2020, 07:41 »
Geweldig toch, een hele hoop bruikbare informatie.
Een Garmin 60csx lijkt me wel wat.


Noppy: Gewoon je telefoon in Airplane mode zetten, wat zowel voor een iPhone als een Android mogelijk is. De GPS werkt dan prima, maar alle dataverbindingen en connectiemogelijkheden staan uit.
Vraagje: hoe functioneert dan de verbinding tussen gps en het programma waar ik de kaartondergrond en de route in heb staan?

Deze suggestie werkt alleen als de app op je smartphone offline kaarten gebruikt, oftewel kaarten die je naar je smartphone hebt gedownload. Gebruik je online kaarten dan heb je wel een verbinding nodig. Veel apps hebben echter wel een offline kaarten optie.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: welke wandel - fiets gps
« Reactie #14 Gepost op: 17-09-2020, 09:25 »
Deze suggestie werkt alleen als de app op je smartphone offline kaarten gebruikt, oftewel kaarten die je naar je smartphone hebt gedownload. Gebruik je online kaarten dan heb je wel een verbinding nodig. Veel apps hebben echter wel een offline kaarten optie.


Vaak zijn die offline kaarten niet gratis (enkele euro's, soms een betaald abonnement), maar altijd veel goedkoper dan (weer) een extra apparaat.
De kaarten zijn vaak wel net zo goed als bv Garmin (naar mijn mening)