Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: G3 lpg  (gelezen 9614 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
G3 lpg
« Gepost op: 25-10-2008, 21:12 »
is dat wat tegenwoordig of loopt je blok in de soep bij hogere toerentallen? (cilinderkoppen kleppen etc)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: G3 lpg
« Reactie #1 Gepost op: 25-10-2008, 21:34 »
het grootste probleem is de tank.
er zijn al aardig wat bedrijven die scooters ombouwen, dus als je een injectie fiets hebt..

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: G3 lpg
« Reactie #2 Gepost op: 25-10-2008, 21:51 »
het ene motorblok kan er beter tegen dan het andere. Probleem blijft de hogere verbrandings temperatuur waar door de kleppen een zwaarder leven hebben. Momenteel is het ronduit de goedkoopste brandstof om op te rijden. Maar je zal alleen altijd in het achterhoofd moeten houden dat ooit een koprevisie nodig zal zijn. Wanneer is afhankelijk is vd km stand en het merk. bij de jeep 4.0 6 cilinder motor kan je bij een "sportieve" rijstijl wel om de 70dkm een koprevisie nodig zijn. Verder moet je een beetje meer gevoel voor het blok opbrengen dan zonder LPG. Dus geen volgas bij koude motor ( kans op backfire, beter om in de winter de 1e kms op benzine te rijden) en bij hele zware aanhangers misschien dan beter even op benzine. Maar het financiele voordeel is tegenwoordig zo groot dat je de reparaties bijna altijd terug verdient. Wil je het risico niet of rij je veel in het buitenland, neem dan een diesel met de veel hogere MRB en eventueel bijtelling.

Mzzl Casper


ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: G3 lpg
« Reactie #3 Gepost op: 25-10-2008, 22:30 »
hoeveel is een koprevisie?
Want als je 1000 euro bespaart aan brandstof per jaar maar na 3 jaar (60.000) komt de koprevisie van 3000 euro........
dan maakt het niet uit.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: G3 lpg
« Reactie #4 Gepost op: 26-10-2008, 06:24 »
is dat wat tegenwoordig of loopt je blok in de soep bij hogere toerentallen? (cilinderkoppen kleppen etc)
Als dat zo zou zijn, was gas geen lang leven beschoren.
Er zwerft ergens een mooi verhaal van 2 broers die met hun 30 jaar oude Jeep op LPG een wereldreis van 1,5 jaar gemaakt hebben. Ze hadden heel wat storinkjes, maar vrijwel niet gasgerelateerd.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: G3 lpg
« Reactie #5 Gepost op: 26-10-2008, 10:57 »
Als dat zo zou zijn, was gas geen lang leven beschoren.
Er zwerft ergens een mooi verhaal van 2 broers die met hun 30 jaar oude Jeep op LPG een wereldreis van 1,5 jaar gemaakt hebben. Ze hadden heel wat storinkjes, maar vrijwel niet gasgerelateerd.

Ikzelf rijdt al 10 jaar met een V8 van 35 jaar oud op lpg....nog nooit iets mee gehad.....
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: G3 lpg
« Reactie #6 Gepost op: 26-10-2008, 17:03 »
Ik hoor "spookverhalen" dat met moderne motoren de afstelling  moilijk is en er veel storingkjes optreden..
weet eht ook niet meer, heeft allemaal voor en nadelen.
Op internet lees je alleen de "horro"verhalen..

ach ja we dromen weer verder.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: G3 lpg
« Reactie #7 Gepost op: 26-10-2008, 18:00 »
Lees goed Kims vraag; hij vraagt niet naar LPG maar maar G3 wat LPi mogelijk maakt. LPi is direct ingespoten gas, dus er zit geen verdamper meer tussen.

Dat vloeibaar gas onttrekt veel warmte aan de omgeving en koelt zelf dus ook. Grootste probleem zijn helaas ijsbrokken in het inlaattraject. Maar als men dat overwonnen heeft voor jouw model fiets of auto dan rijdt het even goed of zelfs beter (krachtiger) dan benzine. Het verbruik is wel iets hoger, maar bij de pomp en per kwartaal blijft het lachen!

Het gewicht is een groot probleem. Zou leuk zijn als je dat gas op een 1 of andere manier kwijt kon in je banden ;D

Ik rij zelf ook LPi met een turbo (nee, niet op de DRZ) terwijl ik vroeger altijd dacht dat turbo's en LPG niet samengingen. Nou, ik kan je nu uit eerste hand vertellen dat het angstaanjagend hard optrekt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: G3 lpg
« Reactie #8 Gepost op: 26-10-2008, 18:33 »
Noppy hoeveel km/jaar al?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: G3 lpg
« Reactie #9 Gepost op: 26-10-2008, 18:44 »
Ik rijd er zelf nog maar 2.000 km mee, maar de vorige eigenaar heeft er 68.000 opgezet. Er zijn op het Volvo-forum meerdere rijders die er ettelijke tonnen opgezet hebben met LPi van Vialle. Er zijn nogal wat verschillen onder LPi-fabrikanten, dus bestudeer het onderwerp goed voordat je iets aanschaft!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: G3 lpg
« Reactie #10 Gepost op: 26-10-2008, 18:48 »
gasfx doet volgens mij Vialle.

Klopt het dat je eerder je kleppen moet controleren? en meer beurtjes nodig hebt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: G3 lpg
« Reactie #11 Gepost op: 26-10-2008, 18:52 »
Nee en nee. Een Volvo 850 of V70 (pas op, niet alle types) hebben hydraulische klepstoters en zijn dus vrij van kleppen stellen. Verder hebben ze al 15 jaar geharde klepzittingen af-fabriek. Meer beurten? Nee, elke 15.000, zoals voorgeschreven in het boekje.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
Re: G3 lpg
« Reactie #12 Gepost op: 26-10-2008, 19:52 »
ik zit ook naar iets op gas (g3) te kijken en zon 850 lijkt me inderdaad wel wat.
maar vind maar is iets met relatief weinig kilometers, sommige hebben gewoon 5 ton op de teller, en dat vaak met gas!
volgens mij is dat zelfs nog geen probleem voor zon auto, ik zoek iets met maximaal 2 ton.
Maar moet eerst nog een subaru impreza gt turbo zien kwijt te raken :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: G3 lpg
« Reactie #13 Gepost op: 26-10-2008, 20:59 »
Op Mobile.de staan er flink wat. Maar dat is vaak conventioneel LPG, geen LPi.

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: G3 lpg
« Reactie #14 Gepost op: 26-10-2008, 21:27 »
Oude V8's op LPG is een ander verhaal als moderne blokken. Die draaien in het algemeen veel minder toeren en hebben een veel lager specifiek vermogen. Ik rij zelf in een mercedes uit 1980 met een 5.0 V8 met 220 pk. Houdt soms een beetje in, rijdt1 op 4 en met "maar" 220 pk.  ruim voldoende natuurlijk, maar tegenwoordig komen ze bij auto's zonder turbo met een 2.0 16v makkelijk op 140 pk. Oude blokken hebben ook veel minder electronica om de uitlaatgassen schoon te houden. Bij moderne blokken varieert het ontstekings tijdstip enorm om de uitlaatgassen maar schoon te houden. Iets wat heel lastig is voor LPG ontwikkelaars. De laguna 3 en de citoen C5 zijn leuke voorbeelden van auto's die je niet op LPG moet rijden. Opel is met lpg af import gestopt en Kia heeft heel kort de sorento V6 op lpg geleverd en dat is niet gestopt uit luxe. Qua onderhoud is 90% vd moderne lpg auto's echt duurder dan een benzine.
Maar wat ik al schreef het ene motorblok kan er beter tegen dan de ander, veel hangt vd kwaliteit vd inbouw af en natuurlijk hoe er met de auto gereden is/wordt
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....