Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: aanpassingen 4x4 voor lange reizen  (gelezen 3596 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
aanpassingen 4x4 voor lange reizen
« Gepost op: 19-11-2008, 20:21 »
Wat voor aanpassingen of verbeteringen doen wij zoal aan ons voertuig:
veering
banden
watertank
omvormer
extra tanken
enz  enz........

Graag uw aanpassingen en de reden hiervoor b.v.d.
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: aanpassingen 4x4 voor lange reizen
« Reactie #1 Gepost op: 19-11-2008, 20:24 »
Broodmachine!!!!!!!

Je weet toch nog wel hoe het brood smaakte na 3 dagen geen bewoonde wereld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: aanpassingen 4x4 voor lange reizen
« Reactie #2 Gepost op: 19-11-2008, 20:45 »
Broodmachine!!!!!!!

Je weet toch nog wel hoe het brood smaakte na 3 dagen geen bewoonde wereld.

Nee Erwin brood bak je in het zand, dat heeft de gids je toch voorgedaan.
En anders een tube fred & ed en het is weer eetbaar.
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: aanpassingen 4x4 voor lange reizen
« Reactie #3 Gepost op: 19-11-2008, 21:04 »
senseo....
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: aanpassingen 4x4 voor lange reizen
« Reactie #4 Gepost op: 19-11-2008, 21:39 »
Aanpassingen aan onze Feroza:

Achterveren aangepast met spiraalveren van carsupport. Eerste reis naar IJsland zag ik op de dag van vertek dat ie achter doorhing...  :'( en doorsloeg.  :(Volgende reis naar Turkije was het al veel beter met de zwaardere veren.
Verder een handig systeem gemaakt voor bagage. Zal eens een foto posten als ik hem genomen heb. In ieder geval van hout gemaakt met inklapbare Albert Heijn kratjes. Een soort laadjes systeem zodat je niet alles uit hoeft te pakken als je iets nodig hebt onderuit... Een Feroza is nl niet al te groot. Vooral geen aluminium kisten: Duur en zwart poeder door trillen. Omvormer naar 220 zodat al je handige oplaadapparaatjes onderweg geladen kunnen worden.
Banden niks veranderd. Volgens mij is dat allemaal niet zo spannend. In IJsland voldeden de gladiaalbandjes prima. Staat natuurlijk niet erg stoer ;) En vooral een hand of voetpomp mee. Niet te veel vertrouwen op elektrische compressor. Chinese fietspomp is het beste. Heb ik ooit eens 20 banden mee opgepompt maar dat is een ander verhaal. (De elektrische pomp was na 1 keer pompen naar de kl&^%^$te omdat ie in het zand omviel en zand aanzoog.) Roofrack en daktent is ook niet nodig. Allemaal heel erg duur en een tentje voldoet prima. In de auto kunnen slapen is wel erg fijn denk ik, vooral in IJsland vanwege de wind of in Turkije als je bv in een dorp wilt slapen. Camper of busje zou wel een volgende wens zijn. Je zet hem dan gewoon op een parkeerplaats in een dorp. Met een tentje is dat dan niet echt handig. Kan mij wel voorstellen dat een daktent handiger is als een gewone tent, vooral als je lang op reis bent. Verder met water en brandstof niet te moeilijk doen. Extra tanks die vast ingebouwd zijn zijn duur, onhandig en zitten de rest van het jaar ook vast... Er is simpelweg niks betrouwbaarders en goedkopers dan de good old jerrycan... In heel afrika gebruikt. Alleen toeristen rijden met ingebouwde tanks omdat ze te beroerd zijn om een jerrycan over te gieten. :-X En wederom niet afhankelijk van elektrische pompen etc. Verder indien mogelijk de vering en zo zoveel mogelijk standaard laten. Ik heb eens in Mauretanie gesleuteld aan een toyota met Old men Emu veren. De polypropyleen bussen (erg mooi hoor, die gele bussen) bleken toch niet zo robuust en die waren daar ook niet te krijgen... Wel de originele! en die passen niet in de OME bladveren. Niet doen dus, het moet repareerbaar zijn onderweg. Tja, verder is dat natuurlijk erg persoonlijk allemaal en erg budgetafhankelijk. Shoppen en aanpassen is ook part of the fun. O ja, ben ook niet 100% overtuigd dat je voor een reis per se een 4x4 nodig hebt. Er zijn vele geschikte voertuigen. Busjes, eenden, gewone personenauto's, bijna alles gaat. Tenzij je een echte off-road freak bent en echt duinen gaat rijden en zo. Voor gewoon reizen is dat allemaal niet echt nodig.