Ik heb laatst een 250Wh packje (6S4P) gebouwd met cellen van nkon.nl. Goeie toko, ik haal er vaker wat.
Samsung INR18650-29E cellen waren het (kosten)effectiefste voor me.
Ik heb de cellen gewoon samen gesoldeerd tot een pack, maar je moet daar wel enigzins vlot voor door kunnen bakken en braaien; de pluspool is makkelijk solderen, maar onder de minpool zit een schijf plastic in die cellen. Als je die heel wil houden is het zaak om snel te solderen. Puntlassen blijft de betere constructiemethode.
Wil je goedkoper dan nkon: er zijn inmiddels genoeg bedrijven die 18650 cellen recyclen uit afgeschreven packs en sorteren op restcapaciteit. Vaak leveren ze vanaf 100 stuks, dus het was voor mij niet interessant. Voor jou eventueel wel.
Hou je er in je auto wel rekening mee dat de spanning niet klopt met je loodaccu-systeem? Een volle 18650 cel is 4,1V of 4,2V en nominaal is het 3,6-3,7V, afhankelijk van het type. 3 in serie geeft je dus 9V-12,6V.
Verder vinden Li-ion cellen de combinatie warmte+100% vol niet fijn, dan is het vlot klaar met ze. Ook wel lastig als de boel in een zonnig land staat te bakken.