Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 950 ADV mods  (gelezen 21034 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #15 Gepost op: 25-10-2017, 20:11 »
Nee hoor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #16 Gepost op: 25-10-2017, 22:54 »
Bij mijn 70ies viercylinder motoren zit er in het midden van de oliefilter (de as die er doorheen loopt) inderdaad een overdruk klep in vorm van een veer en een kogel.

De ktm 950 heeft dit niet. Er zit in de pomp wel een overdruk klep, maar deze zit dus voor het oliefilter... dus heeft uiteindelijk geen invloed op wat er voorbij het oliefilter gaat.  :confused:
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #17 Gepost op: 15-04-2018, 13:17 »
Aangezien de dagen weer langer zijn en de temperatuur eindelijk de goede kant op gaat, de 950 maar weer even onder handen genomen.
Setje Leo's met e-keur en db-killers geinstalleerd... stuk lichter dan de standaard dempers en ze worden veel minder heet.
Geluid is wel wat toegenomen... beetje van BMW GS naar EXC niveau...  ;)

Wideband lambdasensor geinstalleerd in de voorste bocht. (innovative MTX-L)

Resultaten waren wel interessant.....


Wijzigingen aan de motor:
-geen SAS,
-geen CATS,
-geen EPC,
-open ITG filtersysteem,
-Leovince dempers met db-killers,
-Hoofdspr. 175/180
-STD Naald op pos3,
-Standaard stationair sproeiers (maat 42)
-Mengselschroeven ergens rond de 2.5 rotaties uit.


Resultaten:
11.5:1 air/fuel @ stationair.
Deellast resultaten bij stabiel toerental:
12.5:1/3500rpm/60kmh,
13.5:1/4000rpm/80kmh
14:1/4500rpm/90-100kmh
14.5:1/5000rpm/110kmh,
15.5:1!!!!/5500-6500rpm/140-150kmh.( veel te arm!!!)
13:1 bij 220kmh... volgas 8000+rpm. :P

Wat je wilt hebben is:
-13.5-14:1 stationair
-14-14.5:1 bij deellast en kruissnelheden om een fatsoenlijk brandstofverbruik te halen. (richting stochiometrisch)
-12.5-13:1 bij (bijna) vollast.

Conclusie:
-Hoofdsproeiers zijn goed/bijna goed. (je wil 12.5-13:1 bij vollast)
-Naald positie moet nog rijker (nu 1pos rijker, moet naar 2 posities rijker dan standaard, naar positie 4)
-Mengselschroeven moeten verder ingedraaid worden
-Het stationair circuit wat het gebied tot 1/8e-1/4e gas bepaald is te rijk geworden... kleinere stationair sproeiers zijn er geloof ik niet voor deze carbs dus er moet waarschijnlijk een grotere lucht sproeier in, deze staat in verbinding met de stationair sproeier en mengselschroef.

Met deze settings verbruik je dus eigenlijk teveel brandstof wanneer je denkt rustig te rijden, en loopt hij te schraal wanneer je wat steviger door ploft of op de snelweg rijdt.  :P










Filmpie stationair A/F meting!

Post Merge: 15-04-2018, 20:28
Vandaag nog verder getest....

Gasnaald naar positie 4 (dus 2e van onder, 2 standen rijker dan standaard), en CO-schroeven van 2.5 naar 0.75 rotaties uit.

Hij loopt nu stationair 14.5-15:1 en ploft een beetje bij deceleratie.. net wat te arm dus. Rond 1-1.25 rotatie uit zou dus goed moeten zijn.

Direct na stationair geeft hij 11.5:1 A/F bij 2500 - 3500rpm oplopend naar 12.5:1 A/F bij 4500rpm....(vasthouden van toerentallen, dus kruissnelheden van 60-80-100kmh).
CO-schroeven hadden daar dus helaas geen invloed op, wel is het ondergebied NOG rijker geworden door de gasnaald weer te verplaatsen.

Maar bij 5000 rpm+ en 130-140-150kmh op de snelweg heb ik nu wel 13.7-14:1 A/F... dus dat is nu goed.
Ook trekt hij veel agressiever door de versnellingen heen door deze wijzigingen, het gebied boven 5000rpm is dus aardig goed nu.
Volgas vanaf snelweg snelheden in de 6e versnelling loopt de A/F verhouding van 14:1 naar circa 12.8-13:1 bij top snelheid.
In andere versnellingen ook....

Dus de gasnaald op standje 4 werkt gewoon goed...alleen volgens mij ben ik de enige die hem op deze stand heeft staan...  ???

Onderin moet de boel armer, dus ik ga kleinere stationair sproeiers (#38 ipv 42) en grotere luchtsproeiers bestellen om dat gebied wat armer te krijgen.  :D
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #18 Gepost op: 16-04-2018, 07:51 »
Jeetje standje 4, dat heb ik idd nog nooit gezien. Ik had em in 3 toen ik de ITG filter had. Je kan ook in halve stapjes werken door het kleine ringetje onder de naald weg te halen. Wel mooi werk met zo'n lambda meter, ik had em op gevoel redelijk voor elkaar, maar geen idee naar de waardes.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #19 Gepost op: 16-04-2018, 08:18 »
Jeetje standje 4, dat heb ik idd nog nooit gezien. Ik had em in 3 toen ik de ITG filter had. Je kan ook in halve stapjes werken door het kleine ringetje onder de naald weg te halen. Wel mooi werk met zo'n lambda meter, ik had em op gevoel redelijk voor elkaar, maar geen idee naar de waardes.

Ik stond er ook van te kijken... pos 3 is wel ok buiten de snelweg maar op de snelweg dus te arm.

Dat rijke onderin is ook wel gek...

Een stel grieken op ADVrider heeft ook met widebands getest en vergelijkbare setup, maar die zeggen dat ze nooit meer dan gasnaald pos 2 nodig hebben gehad, en verdenken wat anders.

Kan nog zijn dat het ACV systeem vast zit, waardoor de boel onderin steeds verrijkt of dat er een luchtsproeier verstopt zit...
Alleen dat arm lopen vanaf 5000-7000rpm bij snelweg snelheden heb ik nog geen "andere" verklaring voor..
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #20 Gepost op: 16-04-2018, 15:11 »
Dit soort zaken zijn altijd een beetje een ver van mijn bed show. Aan de ene kant denk je : "Makkelijk", maar aan de andere kant......... de boel kan ook kapot als je wat verkeerd doet. Dat blijkt dus wel uit bovenstaand verhaal. Te rijk is tot daar aan toe, maar te arm en een gat in je zuiger ....... ik kom er dus liever niet aan (niet zonder begeleiding).

Maaruh, kan in dit verhaal bijvoorbeeld een flesje "fuel line cleaner" uitkomst bieden? Heb in het verleden wel eens vaker met een carb fiets wat problemen gehad en dan bood dat wel eens uitkomst.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #21 Gepost op: 17-04-2018, 07:42 »
Volgens mij valt dat risico wel mee. Als je ziet hoe arm moderne injectiefietsen lopen.....
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #22 Gepost op: 17-04-2018, 08:14 »
Volgens mij valt dat risico wel mee. Als je ziet hoe arm moderne injectiefietsen lopen.....

Dat was vroeger meer het risico, bij oververhitting en verkeerde bougies.
Tegenwoordig hebben ze allemaal zuigerkoeling. Er zitten een of twee nozzles onder in het carter die olie tegen de onderzijde vd zuiger en smallend staan te sprietzen.
Daardoor loopt het koeler en is dat risico aanzienlijk verminderd.

Injectie fietsen sturen het mengsel normaal bij deellast naar 14.7 a/f (stochiometrisch) en richting de 13 wanneer je gas geeft. Dat werkt opzich mooi, alleen de 990 liep hier wel een beetje nukkig mee onderin.  :D
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #23 Gepost op: 17-04-2018, 10:26 »
15.5 deellast is niet zorgelijk hoor. Injectie systeem doet niet continu 14.7 maar Hunt van 16/1 naar 14.6 en terug naar 16/1 bij de latere ECU. Enkel als je gas geeft wil je dat niet zien.

Leuk spelen zo hè met een wideband. Zelf een lm2 dual.

Vergis je niet in hoe groot de afwijking tussen cylinder 1 en 2 kunnen zijn! Vooral met de standaard filterboxen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #24 Gepost op: 17-04-2018, 11:09 »
15.5 deellast is niet zorgelijk hoor. Injectie systeem doet niet continu 14.7 maar Hunt van 16/1 naar 14.6 en terug naar 16/1 bij de latere ECU. Enkel als je gas geeft wil je dat niet zien.

Leuk spelen zo hè met een wideband. Zelf een lm2 dual.

Vergis je niet in hoe groot de afwijking tussen cylinder 1 en 2 kunnen zijn! Vooral met de standaard filterboxen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Ik heb drie sets widebands tegenwoordig  :P... twee voor de turbo brommers en deze om uit te wisselen.

Dit is een carb model zonder SAS en met ITG inlaat he...

Bij de latere modellen gaat de SAS open en dicht afhankelijk van toerental en temperatuur.
SAS open betekent nep-schraal mengsel omdat het SAS systeem zuurtstof in de uitlaat laat stromen ter verhoging van de cat-temperatuur en emissies.
Dus dat kan die 16:1 zijn die je ziet.
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #25 Gepost op: 17-04-2018, 11:12 »
Neehoor, dat is puur het mengsel dat de ECU op deellast graag ziet. Hunt steeds stoich tot arm en terug. Lekker zuinig rijden en een schoon motortje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #26 Gepost op: 17-04-2018, 11:16 »
Neehoor, dat is puur het mengsel dat de ECU op deellast graag ziet. Hunt steeds stoich tot arm en terug. Lekker zuinig rijden en een schoon motortje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Heb je dat getest met wideband en zonder SAS systeem?
Ik heb net een 2007 990 van een maat afgesteld, die liep deellast 14.7 en bij gas geven 13:1. Zonder sas...

Met sas ging hij iedere keer als de sas klep open en dicht ging naar 16:1... (ongeveer)
Ik dacht eerst dat hij daarom zo vervelend was onderin.. :D
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #27 Gepost op: 17-04-2018, 18:11 »
Hoi Ilja, de 07 is nog het oude type ecu. die hunt inderdaad maar zo'n 0.2-0.4 boven en onder stoich.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #28 Gepost op: 17-04-2018, 19:00 »
Hoi Ilja, de 07 is nog het oude type ecu. die hunt inderdaad maar zo'n 0.2-0.4 boven en onder stoich.

Vandaar dat die nieuwe modellen na 2010 ineens wel zuinig waren..  :D
Maar wel een gek fenomeen, want je zou zeggen dat hij daarmee ook kwa koppel op zou moeten reageren. ???
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #29 Gepost op: 21-04-2018, 01:54 »
De hele vrijdagavond tot middernacht besteed aan de 950 carbs... (wat een hell om eraf te halen).
Alles gechecked en opnieuw afgesteld met andere sproeiers.

-Stationair sproeiers 38 (was 42, standaard)
-Hoofdsproeiers 178/182
-Vlotter hoogte 3.5mm beide carbs. Carb 1 stond op 2.8mm (ongeveer)
-Gasnaald positie 4, min het onderste ringetje. Die ligt er nu bovenop erbij. Dus in principe Positie 3.5...
-Mengsel schroeven 2.25mm uit.


Resultaten na testrijden met Lambdasensor.
-Stationair 14:1
-Bij gas dicht licht geplof, maar geen echte backfires
-Alle toerentallen van 2500-5000 13.8-14.2 A/F
-Alle toerentallen van 5000-6500 14.8-15.5 A/F
-Bij ook maar 1mm extra gas, direct 13.5 A/F
-Bij volgas, 12.8-13.2 A/F

Hij rijdt verder uitstekend en is erg vlot.  8)


Maar eigenlijk zou hij onderin nog iets armer mogen en in het middengebied iets rijker.
Van de andere kant... misschien was dat standaard ook wel zo..

Om dit op te lossen heb ik andere gasnaalden nodig, welke wat tapser zijn.... je hebt "factory pro" maar verder niks geloof ik.

Maar misschien niet de moeite, en de hele wereld rijdt met armere settings dan deze.  :-X :D



Post Merge: 21-04-2018, 12:53

Maar bij nader inzien, 15:1 tot 16:1 is eigenlijk prima als toer-mengsel zoals StevenD ook al zei.
Hij loopt er in ieder geval prima mee, en je merkt niks geks zoals inhouden of whatever.

Dus ik ga nog even proberen om het mengsel onderin wat armer te stellen met de luchtsproeiers, en de verrijker- luchtsproeier (ACV) tegen uitlaat deceleratie geplof wat rijker te zetten..(die twee air jets omwisselen met elkaar). en dan maar eens kijken hoe ver we met een tank komen.  :D
Ride the world!