Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Head steering bearings  (gelezen 244 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Head steering bearings
« Gepost op: 13-10-2022, 20:44 »
Beste leden,


Tenere op de paddock gezet en gemerkt dat de stuurlager los stond.
Ik heb deze lager iets verder vastgedraad en gemerkt dat er helaas al slijtage te vinden is op de lagers er zit een 'vastpunt in de draai' naar links.

Mijn vraag is de volgende:

wat is de normale procedure om een stuurlager vast te zetten?

1. Draai de steering nut vast om de lagers te 'zetten'.
2. Draai de steering nut terug iets losser en zoek dan naar de ideale stand. Niet volledig los draaien maar halve slag ofzo zodat er terug beetje speling is.
3. Het wiel moet vallen naar beide zijde, zodat er net genoeg speling is en niet teveel 'druk' op de lager komt. Dit kan zorgen voor snellere slijtage.
3. Vervolgens alles afwerken en vastdraaien en dan nog eens kijken of er geen 'vast punt' is.

Klopt deze procedure ongeveer? Ik heb eerst de moer iets aangedraaid dat de lager te 'strak' stond en vervolgens terug losser gezet tot de ideale spanning (iets te los anders heeft hij een slecht stuk). en vervolgens alles zo weer aangewerkt. De lagers zijn nog 'gezet' van de vorige keer lijkt het me?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4359
Re: Head steering bearings
« Reactie #1 Gepost op: 14-10-2022, 08:17 »
Met het voorwiel van de grond vast draaien tot net geen speling. Als het goed is valt het stuur dan net wel net niet om met een zetje. Bij nieuwe lagers na x km weer controleren.

Ik zou in jou geval toch loshalen en minstens nieuw vet er in doen. Ik heb dat wel eens gedaan zonder het voorwiel te demonteren. Dus stuur los, centrale bout en bovenste kroonplaat los. Dan kan je gehele voorvork incl. wiel een paar cm laten zakken, net genoeg voor poetsdoek en nieuw vet. Monteren is wel een beetje gehannes, maar scheelt veel sleuteltijd zo.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: Head steering bearings
« Reactie #2 Gepost op: 14-10-2022, 10:24 »
Super, ja lijkt me een goed idee is 20k km geleden wel ook opnieuw gesmeerd en vastgezet. Stond nu toch redelijk los weer.
Hoe zet je het beste 'voorspanning' op de lagers bij het opnieuw vastmaken wat is hier de gebruikelijke procedure?


Hartelijk dank voor de feedback ik ga over paar weken met de winterstop dit eens beter bekijken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4359
Re: Head steering bearings
« Reactie #3 Gepost op: 14-10-2022, 10:27 »
Bij nieuwe lager eerste te vast zetten. Paar keer heen en weer met het stuur en dan zoals hierboven beschreven vastzetten. Dan na een paar ritjes opnieuw testen of er geen speling is. Liever wat te vast dan speling.
None of us is as strong as all of us.