Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Vering XT600E  (gelezen 295 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 331
Vering XT600E
« Gepost op: 24-10-2022, 09:33 »
Mijn "nieuwe" winter project is dit keer een XT600e uit 99.
Prima fietsje voor een ritje door de club.
Wegbanden eraf, noppen erop. Skidplate voor bescherming en wat Acerbis handkappen.
Na eerste dagje blubber toch wat beperkingen. De voorvering is echt zacht en achter loop je al snel tegen beperkingen aan.
Zijn hier goeie opties/alternatieve voor? Of is het enige progressieve vering van bv hyperpro met dikkere olie?
Of moet ik op zoek naar voorpoot van TTR oid?
Wie heeft hier een mooi idee voor?


Hoor graag!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 236
Re: Vering XT600E
« Reactie #1 Gepost op: 28-10-2022, 00:02 »
Met de 81er maakt dit setje van Hyperpro (€ 151,25) een wereld van verschil. Rechts de originele.




Achterdempers van Hyperpro vind ik te kostbaar maar de instelbare YSS doen het ook goed.

BMW: HPN #1142 - R1150GSA - HP2 Enduro - R100GS - R80 - R NineT - K1 (2x)
Overige: Husqvarna 701 - XT500 (2x) - Harley-Davidson (‘34) - KTM 300 EXC ('24) - 1199 Superleggera - 916 - 999R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 331
Re: Vering XT600E
« Reactie #2 Gepost op: 06-11-2022, 15:51 »
Kijk! Dat zijn goeie tips! Dikkere olie zal ook wel helpen.. zal ze er eens onderuit halen. Die YSS veren kende ik niet. Leuk!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 191
Re: Vering XT600E
« Reactie #3 Gepost op: 06-11-2022, 17:09 »
Originele veer ziet er ook wel licht progressief uit.
Je kunt dus ook pré-load spacers (laten) maken. Wat verder ingeveerd geeft in dit geval ook stuggere veren. Zakt ook direct op het begin wat minder in. Fijn als je wat zwaarder bent dan Yamaha bedacht had. Sowieso kun je dat doen om de SAG goed te krijgen. Achter kan dat meestal al wel met de instellingen, maar voor blijft dan hopeloos doorzakken met enkel gaan zitten.

Ik weet niet wat de originele air gap is, maar die kun je ook zonder problemen 10% kleiner maken (meer olie). De lucht bereikt sneller een hogere druk en geeft dus ook meer ''veer'' werking en bescherming tegen bodemen. Dikkere olie ben ik niet perse fan van. Oke je hebt meer compressie demping, maar ook meer rebound demping. Het kan dus zijn dat je wiel te ''traag'' wordt.

Zomaar wat manieren om een voorvork zonder hoge kosten wat steviger te krijgen.


Achter heb ik ook goeder ervaringen met YSS, wat echter ook kan is dat je achter schokdemper leeg is, is deze open te maken? Nieuwe olie kan al wonderen doen.