Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Gedempt achterwiel Husaberg  (gelezen 608 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Gedempt achterwiel Husaberg
« Gepost op: 24-11-2022, 11:18 »
Vraagje...
Rijd vaak all/off road ritjes met verbindingsstukken asfalt.
Sinds zaterdag een blije eigenaar van een husaberg 450fe, maar deze heeft geen gedempte achternaaf.
Lees nu op div fora dat men achterwielen van een KTM LC4 (620,640,690 etc)erin zetten.
Wat is wijsheid en wie heeft hier ervaring mee?
Of valt het allemaal wel mee?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2022, 11:36 »
690 past nie te breed.Heb voor mijn 500exc zelf een gedempt wiel opgebouwd.Naaf van mezelf.Velg van Steven.Nwe rvs spaken van NGR.En dan prutsen.Tot nu werkt het en ben er blij mee.In de exc zitten ook nog demp rubbers in het koppell. Huis.Weet niet of jou husa dat ook heeft?Die vangt ook nog wat klappen op.


Post Merge: 24-11-2022, 11:40




Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2022, 11:41 »
Ik heb al jaren dezelfde motor als jij, zonder gedempt achterwiel.
Gebruik is bij mij: offroad ritten, brabo enz en over de straat naar de crossbaan. Geen toertochten over asfalt.



Het enige dat ik heb meegemaakt en dat evt. een gevolg van (ontbreken van) de demping kan zijn is een bout van het achtertandwiel die er was uitgelopen en de rest zat toen ook los (tijdens een brabo).
Gefixt en bouten weer vastgezet met het juiste moment.
Nooit verder problemen gehad. Ik heb wel altijd noppenbanden eronder, dat dempt de schokken op het asfalt natuurlijk ook een beetje vergeleken met straatbanden.
I zou aanraden om de bouten regelmatig te checken, en je verder niet teveel zorgen maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2022, 11:42 »
Met wrinkle lak gedaan best grappig om eens mee te werken.Tot nu toe blijkt het hogedrukbestendig die lak.Wel je werkstuk opwarmen met brander.Wrinkelt het beter :)

Post Merge: 24-11-2022, 11:44
Geloof dat je aandrijfas in het blok langs z.n kloten krijgt de splines.En de 500 trilt best wel met gedempte naaf wordt dat wat minder.Je kan kant en klaar gedempte naaf en wiel bij Haan kopen.Is wel meteen honderdje of 7€ :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2022, 11:57 »
Kijk, dat zijn berichten..
Het gepruts van Propje is voor mij next level, daar heb ik het geduld niet voor.
Zal idd de bouten goed in de gaten houden, toepassing zal voor mij zelfde zijn.
En wegbanden komen er never nooit niet op..
Velg van 690 past niet, maar 620 en 640 word her en der wel over gesproken.... toch wel benieuwd naar.
De splines kapot rijden lijkt me meteen een dure grap worden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2022, 13:00 »
Ja dit is een ktm 640 naaf die ik opgebouwd heb.Als je het met Haan vergelijkt scheelt het ff €500.En daarvoor heb ik een mooie montane 700 gekocht.Gewoon jezelf kietelen en trots zijn op je eigen gepruts.Je wordt er nooit dommer van.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2022, 13:23 »
En zo is het! :) :D
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #7 Gepost op: 24-11-2022, 13:36 »
bij haan mag je op 720 ex btw rekenen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2022, 14:04 »
Poe nou ja btw hoef ik nooit te betalen vindt ik.Soms zijn ze het me eens,meestal niet ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #9 Gepost op: 24-11-2022, 14:10 »
Ok…maar welke naaf en cush drive heb ik dan nodig? De velgmaat zal niet het grootste probleem zijn bij deze types.. (18 inch)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #10 Gepost op: 24-11-2022, 14:23 »
Moet je ff aan Haan vragen. :) Die hebben die naaf en tandwieldrager liggen.Daarna moet je met pasbussen aan de gang.Die zal Haan ook wel hebben.En even de tussenmaat in je achterbrug opmeten.Geef je die door.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #11 Gepost op: 24-11-2022, 14:40 »
Ja, dat is ook een mogelijkheid.. maar er zijn vast meer prutsers zoals mij die dit al eens uitgeprobeerd hebben?
De 450 en 570 lijken veel op elkaar.. rijden er toch best wat rond en vast niet alleen een keer een rondje op zaterdag.
Was eigenlijk op zoek naar alternatieven anders dan de dure Haan optie..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #12 Gepost op: 24-11-2022, 15:51 »
Ik begrijp je niet goed??
Je wilt niet prutsen en €1000 uitgeven voor een haan wiel. dat begrijp ik.
En nu schrijf je dat je zelf gaat prutsen??
Je bent toch een man?? die begrijp ik meestal wel.
Gewoon een 640 wiel scoren. ben je klaar kijk ook eens op Kleinanzeigen.
Enigste is dan misschien nog de afstandsbussen. maar daar heb ik wel adresje voor.


Nog een tipje honda CRF250L wordt geleverd zonder gedempte naaf.
Dus mijn idee als je rustig an doet op asfalt zal het wel heel blijven Honda zal dat soort dingen heus wel uittesten de crf heeft iets van 25pk.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #13 Gepost op: 24-11-2022, 16:56 »
Zie ook dit draadje voor opties:

https://www.allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=24312

Ben zelf op MP tegen een set KTM-velgen aangelopen voor weinig. Was een mazzeltje want stonden als cross-velgen geadverteerd. Banden kwamen uit 2009, dus ze hingen al een tijdje stof te vangen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: Gedempt achterwiel Husaberg
« Reactie #14 Gepost op: 24-11-2022, 18:40 »
 ;D Met prutsen bedoel ik een bestaande setup uitproberen. Lees idd dat Haan een dure optie is, dat is mij te gortig voor de Husaberg.
[/size]Een 640 achterwiel is idd makkelijk verkrijgbaar bij onze oosterburen, kosten vallen mee. Maar allemaal zonder de hub. Die kan ik slecht weer los vinden.
Een paar nieuwe lagers erin kan ik zelf, opmeten van afstandsbussen moet ook lukken, maar wil me eigenlijk behoeden voor een schuur met halve producten die net niet allemaal werken en schappen laten uitpuilen...

Maar jullie helpen me mooi op weg!!

KTM velg 620,625,640... cushdrive zoeken.. en dan Propje contacten voor adres afstandsbussen..

Word al tastbaarder!!