Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Albaniaraid 2018  (gelezen 5507 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #15 Gepost op: 28-05-2018, 19:42 »

Zie halverweg dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=idf-ISUO3_Q
Best knap dat je dan aan het eind de goede afslag vindt als je doorweekt en verkleumd het bivak zoekt....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #16 Gepost op: 28-05-2018, 19:54 »
De Zumo op zich is niet het probleem, de onderliggende kaart echter wel, daar staan vaak niet alle onverharde wegen en paden op en dan heeft de Zumo geen info om weer te geven buiten het lijntje dat je moet volgen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #17 Gepost op: 29-05-2018, 08:00 »
Best knap dat je dan aan het eind de goede afslag vindt als je doorweekt en verkleumd het bivak zoekt....


Ik wilde gewoon een keertje testen of m'n kamergenoot mij dan van een bak koffie en een koud biertje zou voorzien. Maar wat een dag was dat zeg.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #18 Gepost op: 29-05-2018, 09:44 »
Door de organisator werd mij Montana aangeraden, ik ga dus hem aanschaffen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #19 Gepost op: 29-05-2018, 10:11 »
De Zumo op zich is niet het probleem, de onderliggende kaart echter wel, daar staan vaak niet alle onverharde wegen en paden op en dan heeft de Zumo geen info om weer te geven buiten het lijntje dat je moet volgen.


Je kan zelf kaarten laden in de zumo. Ik gebruik kaarten van bv. http://garmin.opentopomap.org



uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #20 Gepost op: 29-05-2018, 11:02 »
M'n ouwe zumo 550 kan je op standje 'offroad' zetten. Dan trekt ie (bij het importeren van de track) een hemelsbreed (vogelvlucht) lijntje naar het volgende waypoint.


Dan hangt het er vervolgens van af hoe accuraat de track (gpx bestand) is ingetekend: hoe meer waypoints, des te nauwkeuriger.
Er is echter een maximum (dacht 500) aantal waypoints dat in 1 track kan zitten. Een lange dagroute die je toch nauwkeurig wilt weergeven moet je om die reden splitsen.


Weet niet of het met de nieuwere ook zo werkt.
De tracks van de organisatie hebben meer dan 500 punten, dus dan moet je zelf weer gaan splitsen. Je levert de gps elke avond in en de volgende ochtend staat de track erop. Je wilt dan niet alsnog 's ochtends aan de slag met een laptop. De lokale route uitzetter beklaagde zich -terecht- dat ze met een >10K euro enduro aan komen zetten maar dan geen geld uitgeven aan een moderne GPS. Mijn inziens is een zumo geen geschikt apparaat, koop een gpsmap 62/64 of een montana. En een roadbook icm met een moderne gps is helemaal top!


groet, Norbert

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #21 Gepost op: 29-05-2018, 11:47 »
Dankjewel Norbert. Dit wordt mijn eerste rally raid. Als ik zo'n activiteit leuk vind, dan ga ik ook in een roadbook investeren.


Nog een vraagje. Hoe tank je daar? Op de website staat dat je 130—160 km autonomie moet hebben, en dat heb ik wel. Maar verder is het een gewone tankstation of een benzine tanker ergens onderweg?

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #22 Gepost op: 29-05-2018, 11:50 »
Dankjewel Norbert. Dit wordt mijn eerste rally raid. Als ik zo'n activiteit leuk vind, dan ga ik ook in een roadbook investeren.


Nog een vraagje. Hoe tank je daar? Op de website staat dat je 130—160 km autonomie moet hebben, en dat heb ik wel. Maar verder is het een gewone tankstation of een benzine tanker ergens onderweg?


Gewone pompen, ieder dorp heeft 5 benzine stations, waarvan eentje open  ;D . Let op voor putdeskels, die zijn er vaak ook niet meer  ;D
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #23 Gepost op: 29-05-2018, 12:01 »
Duidelijk! Dankjewel Dutchie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #24 Gepost op: 31-05-2018, 08:39 »
Dat dacht ik. Zumo is inderdaad gericht op de weg, hoewel hij wel een spoor kan volgen. Maar zelfs tijdens mijn TET ritjes wist ik vaak niet waar ik heen moet rijden. Dus misschien moet ik hem voor een Tripy wisselen. Ik ga het onderzoeken.

Post Merge: 28-05-2018, 16:47

Nog een vraagje. Hoe worden de routes elke dag uitgedeeld? Moet je daarvoor een eigen laptop mee hebben om de routes naar je GPS apparaat te uploaden of wordt alles door de organisatoren gedaan?



Vergeet navigatie instructies op je Zumo en volg in Albanië gewoon dat spoor. Ik heb zowel een Zumo 590 als een Montana 680. Spoor volgen op de 590 werkt zelfs beter dan op de Montana omdat het scherm groter is. Het mounten op de motor van de 680 is wel een stuk beter maar je kan prima met de 590 een spoor volgen.

Tripy heb je weinig aan want die laat in Albanie ook alleen een spoor zien. Tripy kan met de eigen software alleen automatisch roadbooks aanmaken in West Europese landen en daar valt Albanië niet onder. In Polen en Slovenie had ik ook weinig aan de Tripy. Als je een Tripy roadbook daar wilt moet je alles zelf tekenen in die software en dus zal je geen slaap krijgen :-)

Wij moesten ieder avond onze Tripy's of Garmins inleveren en de organisatie zette de tracks erop.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #25 Gepost op: 31-05-2018, 09:14 »
didado, dankjewel. Wat voor kaart gebruik jij in Albanië om het spoor te volgen? Is het BirdsEye afbeeldingen of iets anders?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #26 Gepost op: 31-05-2018, 09:34 »
Ik heb in Albanië raid de openstreetmaps kaart in mijn Garmin gezet. Werkte goed.

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #27 Gepost op: 31-05-2018, 12:26 »
De tracks van de organisatie hebben meer dan 500 punten, dus dan moet je zelf weer gaan splitsen. Je levert de gps elke avond in en de volgende ochtend staat de track erop. Je wilt dan niet alsnog 's ochtends aan de slag met een laptop. De lokale route uitzetter beklaagde zich -terecht- dat ze met een >10K euro enduro aan komen zetten maar dan geen geld uitgeven aan een moderne GPS. Mijn inziens is een zumo geen geschikt apparaat, koop een gpsmap 62/64 of een montana. En een roadbook icm met een moderne gps is helemaal top!


groet, Norbert


Die 500 punten geldt voor m'n 10 jaar ouwe zumo 550. Ik lees ergens dat bv. een Zumo 590LM wel 15,000 punten (150 trackpunten tussen maximaal 100 waypoints?) in een track kan hebben. Lijkt me ruim voldoende om niet in het bos te verdwalen...
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #28 Gepost op: 31-05-2018, 13:01 »
Ik heb de track van de springride op een zumo 590 gezet zonder enig probleem, het aantal trackpunten op de 590 is dus niet een beperking.

Track volgen op de 590 gaat ook erg goed; zet de track kleur op zwart en gebruik het tooltje om de track op het scherm breder te maken: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=119&t=46245&start=15

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Albaniaraid 2018
« Reactie #29 Gepost op: 31-05-2018, 14:09 »
didado, dankjewel. Wat voor kaart gebruik jij in Albanië om het spoor te volgen? Is het BirdsEye afbeeldingen of iets anders?


Zoals Simmetje al zei een OpenStreetMap kaart.

In mijn geval eentje van openmtbmap.org maar ze zijn allemaal goed.


BirdsEye vind ik totale crap. Dagen handmatig bezig bezig geweest omdat voor een track in Polen tegel voor tegel te downloaden voor de Montana 680 terwijl je gewoon een een van de vele appjes op je smartphone kan openen waarin je in drie seconde de hele wereld in satellietbeeld hebt van Google.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com