Hoi,
Ik ben bezig mijn xf650 om te bouwen naar een meer offroad waardige motor, ik heb al wat kleine aanpassingen gedaan en ben me nu (mentaal en financieel) aan het voorbereiden voor de vering (inclusief 21" voorwiel).
In mijn onderzoek ga ik vooral uit van aanpassingen aan de dr650 van 1996 en jonger, gezien die vrijwel identiek zijn in de basis. Maar ik ben me er wel bewust van dat niet alles wat voor de dr geld ook werkt op de xf.
De reden waarom ik de vering wil aanpassen is omdat hij nu 20cm ground clearance heeft, voor 17cm travel, en achter 16,7cm travel, met een 19" voorwiel.
Ter vergelijking, een dr650 heeft 26,5cm clearance en voor en achter 25,9cm travel.
Met genoeg energie is natuurlijk alles wel pas te maken, en ik zou een KLR voorkant in de xf kunnen knallen, maar of het echt een verbetering is die de moeite waard is weet ik niet.
Wat ik tegen ben gekomen qua 'verbeter' opties zijn, KTM voorvorkpoten, DRZ400 voorvork, of een
RMZ450 voorvork.
Dat laatste trekt mij het meeste omdat het de meest P&P optie is, niet gek veel duurder en volgens de bron ook het meeste in de buurt komt van wat je qua specs nodig hebt.
De achterkant is een ander verhaal.
Ik weet niet zeker of een dr650 schokdemper zou passen, ivm het reservoir dat erop zit. (iemand hier meer informatie over?). Mijn huidige 'plan' is een YSS shock voor de DR gebruiken, die zijn 8cm langer dan stock XF en heeft geen reservoir dus moet passen. Maar ik zal eerst een even opmeten hoeveel ruimte er daadwerkelijk is.
Heeft iemand andere tips? of misschien een dr650 shock die ik eens kan lenen om te kijken of hij past.
Waarom dit topic?
Ik hoop dat er iemand is die met me mee wilt denken, er dingen gezien worden waar ik niet aan gedacht heb, waarschuwen voor dingen waar ik tegenaan ga lopen etc.
Qua werkplaats heb ik zo'n beetje alles tot mijn beschikking, en ik ken genoeg mensen die het meer precaire werk eventueel voor me zouden kunnen doen om te verzekeren dat het goed gebeurd. Dus dat is geen beperking. Wat wel een beperking is, is geld en tijd. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, maar met 2 kinderen is elke € bespaard mooi meegenomen.
Hoe hij er nu bij staat: