Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Crosshelm, WHY??  (gelezen 8798 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Crosshelm, WHY??
« Gepost op: 05-02-2004, 11:15 »
Hoi Luitjes,

Ik weet dat er een aantal met crosshelmen gaan rijden in Finland en in het algemeen in het zand of offroad.

Wat zijn nou de voordelen van een crosshelm tov een integraal?

Nadelen (volgens mij) [/size]:[/color]
  • extra kostenpost
  • ligt thuis 355 dagen goed in de weg
  • extra bril bij kopen
[/color]  [/b]
Kunnen jullie mij duidelijk maken wat de voordelen zijn??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1378
Re: Crosshelm, WHY??
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2004, 23:00 »
Tja, voordelen:

-geen kinstuk vlak voor je mond
-daardoor meer lucht als je je moet inspannen
-klep die goed werkt tegen laagstaand zonnetje
-veel betere luchtstroom door je helm heen
-uitneembare voering om die te kunnen wassen
-looks


nog meer nadelen:

-bij regen voelen die druppeltjes als spelden (is wel wat aan te doen met een half-mask onder je bril bijv.)
-telkens als je hem op hebt ligt die 'weg'helm op de plank in de weg....

JerOEN die (eens ff kijken..) 6 helmen in de weg heeft liggen.

Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Crosshelm, WHY??
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2004, 23:13 »
He dat is een goeie reactie:

Citaat

-geen kinstuk vlak voor je mond
-daardoor meer lucht als je je moet inspannen
-klep die goed werkt tegen laagstaand zonnetje
-veel betere luchtstroom door je helm heen
-uitneembare voering om die te kunnen wassen
-looks


Die eertse, ja dat dacht ik wel
die tweede: inspannen?? motorrijden is toch ontspanning?
Die derde: Klep? ben blij dat ik even van die klep van een vriendin af ben (oei laat ze dit maar niet lezen :-[ :-[)
Die vierde: Luchtstroom door je helm is ook meer stof en ander vuil
Die vijfde: Moet je een "mooie" straat-helm kopen!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1378
Re: Crosshelm, WHY??
« Reactie #3 Gepost op: 07-02-2004, 00:14 »
Dat stof dat je bij een 'weg'helm in je ogen krijgt bedoel je? Daar is die bril voor.
Het stof dat bij een weghelm op je vizier plakt en mooie krassen maakt als je het eraf probeert te vegen, als je krassen op de lens van je bril hebt kost een nieuwe lens maar een paar Eurootjes.. :)

En die klep.. Das dus de enige goeie klep!! ;D
(de mijne leest dit toch niet...hoop ik..)
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 14
Re: Crosshelm, WHY??
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2004, 00:41 »
Ik heb twee jaar geleden op de beurs in Utrecht een crosshelm gekocht, uiteraard met bril. Ik vind het super rijden! Lekker koel in de zomer, minder last van de zon  8) en het past wel bij een all road. Ik heb dubbelglas in mijn bril met ventilatiegaatjes, dus geen last van condens.
Nadeel van een crosshelm is zoals Jeroen zegt, de regen. Bij een beetje flinke bui voelt dat niet als spelden, maar meer als spijkers :o Oplossing is een hand voor je neus houden, hoofd voorover houden en wegduiken achter je ruitje. En natuurlijk doorijden om onder de bui uit te komen ;). Hagelstenen zijn trouwens de overtreffende trap van regendruppels......
Er zijn trouwens combi helmen kijk maar eens hier: http://www.ktm-sommer.de/Seiten_04/F_zub_adv950_04.html
KTM, Ready To Race

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Crosshelm, WHY??
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2004, 01:14 »
Op het TA forum heb ik ook eens een topic geopend over crosshelmen met vizier. Zie TA-Forum

Wat Jeroen zegt over die krassen op je dure viziertje (±100 euro ??) geldt natuurlijk ook voor die helmen :-/.

Kdenk dak toch voor een goedkoop crosshelmpje ga op de beurs, simpel brilletje erbij en klaar (het moet natuurlijk wel allemaal lekker zitten)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Crosshelm, WHY??
« Reactie #6 Gepost op: 11-02-2004, 04:49 »
Ik heb ook onlangs een crosshelm gekocht, omdat ik gek werd van takjes (als je over smalle paden rijdt) steentjes, zand, e.d. Omdat ik met mijn integraal nooit mijn vizier helemaal dicht kon doen, wegens gebrek aan voldoende rijwind tegen condens. Had het ook al eens met een skibril geprobeerd, omdat die wel in mijn integraal paste, maar daardoor werd mijn blikveld in de breedte belabberd.
Tegen regen en kou heb ik al wat gevonden: een waterdichte col met windstopper die helemaal t/m mijn neus reikt.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Crosshelm, WHY??
« Reactie #7 Gepost op: 11-02-2004, 20:32 »
He bikkels,

Ik heb vorig jaar met de Arai MX-3 gereden, kost een berg, maar weegt een beetje: 1050 gram. in een woord helemaal te geweldig (ok, 3 woorden). Je kunt hetzelfde type intussen kopen met afneembaar vizier (Aria-tour X) kijk ff op www.mefo.de onder helmen, kost nog meer, maar dan heb je wel het ideale.

Het enig nadeel van een crosshelm vindt ik kou, de wind en de regen. Omdat wij met intercoms reden was vooral de wind een probleem. De rest is eenvoudig op te lossen, alleen wordt met regen dat wat je onder je helm aanhebt ook nat...

Kleppie is helemaal toppie!

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Crosshelm, WHY??
« Reactie #8 Gepost op: 13-02-2004, 01:11 »
Ik heb zo'n TOUR-X gekocht.En al maar liefst 1 keer mee gereden. Maar dat was heerlijk, veel zicht, geen kondens, goede warmte afvoer en naar believen scherm open of dicht. Ga morgen na het werk maar eens de zandpaden op, nog geen blubber want je tourance is dan zo een slik ( of toch maar een beetje blubber, is wel spannend)

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Crosshelm, WHY??
« Reactie #9 Gepost op: 13-02-2004, 22:38 »
Moet denk ik toch aan een cross-helm gaan denken als investering. Ze hebben bij ons in de buurt  een stuk asfalt opgechept, laat dat nou net de weg zijn die ik 'smorgens neem om m'n motor een beetje warm te rijden! Nadeel is dat je net uit de douche een helm op zet. Vochtig is je helm, wel nee. Vizier beslaan ook niet hoor. Even een kleine inspanning over de losse stenen en mulle zand? Ja hoor lekker de klep open zetten, heet is meteen een matglaasje! Dat moet ik in Finland dus niet hebben. Gelukkig gaat er geen douche mee, dat scheelt heel wat in de helm.