Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..  (gelezen 20203 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #45 Gepost op: 24-10-2015, 13:31 »
Gisteren heb ik de DT uitgeleend zodat er mee gereden kon worden. We zijn naar een onofficieel crossbaantje gereden en daar veel plezier gehad. Ik van het toekijken hoe veel lol anderen ermee hadden, ik kan zelf nog niet rijden sinds mijn operatie 1 juli. 2 dames en 1 man die nog niet veel of geen ervaring in het zand hebben maakten binnen 5 minuten de eerste sprongen. Top!


filmpjes volgen nog als ik toestemming krijg van de acteurs.  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #46 Gepost op: 25-10-2015, 21:14 »
Filmpje van een dagje op tour.





oja.. de zesde versnelling was op reserve..  :D

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #47 Gepost op: 29-10-2015, 16:03 »
Laatste stukje.... :D  of je monteert de camera trillingsvrij haha
As je maar niet falt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #48 Gepost op: 29-10-2015, 17:54 »
Slecht hè. Ik zal idd een betere bevestiging moeten vinden.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #49 Gepost op: 29-10-2015, 21:04 »
Cool! Vooral ook die rauwe muziek erbij!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #50 Gepost op: 21-01-2016, 20:01 »
Helaas. toch bleven problemen met stilvallen, niet op toeren willen komen. Dus maar weer op de testbank, waar naar lang zoeken toch de bobine de schuldige bleek te zijn (ik weet het, het is al een paar keer geroepen!). Doormeten gaf gek genoeg wel de juiste waarden, en een andere bobine was niet zo snel gevonden. Nu wel een gevonden is en die aangesloten is loopt het geheel een stuk beter.


Maar nu een vraag aan de wizzkids/mannen/vrouwen; Wat is de functie van een Ignition Control Unit?


Nummer tien op de tekening: http://www.cmsnl.com/yamaha-dt50a-dtlc-1990_model9573/partslist/F-05.html#results
onderdeelnummer: 4Y385590M0[/size]
[/size]
[/size]Roept u maar! ???

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4774
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #51 Gepost op: 22-01-2016, 00:42 »
Zit ook op andere motoren. Lijkt een spanningsregelaar.


/Het is een ECU

ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #52 Gepost op: 22-01-2016, 05:40 »
vervanger van de klassieke contactpuntjes die zorgen voor een vonk op het juiste moment.

ik heb ook een dt50 gehad; de luchtgekoelde
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #53 Gepost op: 19-05-2017, 20:08 »
Er was nog het één en ander te verbeteren. Het blokje was toe aan een revisie.

Demontage:


Zuigertje heeft het een keer warm gehad.

Bigend heeft speling, dus splitsen is nodig. Ik heb besloten om alle lagers en keringen, drijfstang en zuigerveren te vervangen. Bij Mellendijk motorparts zelf het blok verder mogen demonteren. Albert heeft de lagers vervangen, nieuwe bigend geperst en geklokt en over mijn schouders mee gekeken bij montage.

Thuis eerst de lakdelen van vhtpaint voorzien. Was te koud, dus de delen eerst in de oven en de lak in de huis kamer verwarmt.



Na de blanke lak twee uur in de oven om uit te harden. Op de keuken tafel alles in elkaar gezet. Lekker warm en mooi schoon.



Het rijwiel gedeelte was ook toe aan een update. Voorvork is van 77cm naar 95cm gegaan. En nu een mooie schijfrem. Nog steeds van en dt, maar dan van zijn grote broer. Dt80lc2.



Achterkant is verhoogd door een xt350 demper te monteren met een nieuwe husky 85cc veer.

Ook dat allemaal opnieuw in de lak gezet. Helaas geen foto.

Het plastic heeft een schoonmaak en poetsbeurt gehad met jif en een schuurspons.

Daarna nieuwe stickers geplakt.



De gele op de koplamp kap is mislukt.

Toen nog de stepjes verlaagd en de standaard verlengd. Laten doen door schepers laswerken in Beilen.



 

Ook dat weer netjes in de lak.

Benzine tank uit laten deuken, roest verwijderd, zat gelukkig alleen aan de buitenkant.

Resultaat :



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #54 Gepost op: 19-05-2017, 21:03 »
Mooi wark! Ben jij eigenlijk niet een veul te grote vent voor zo'n brommertje? Toen je er vroeger op zat leek het nog wel wat, maar nu ...?
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #55 Gepost op: 19-05-2017, 21:16 »
Nu is het idd wat kolderiek. Maar met de verhoging is het nu net zo kolderiek als dat het op mijn 15e was. Haha.

Mijn vriendin past er nu wel heel mooi op. ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #56 Gepost op: 19-05-2017, 21:21 »
Maar nu een vraag aan de wizzkids/mannen/vrouwen; Wat is de functie van een Ignition Control Unit?

Deze vraag had ik nog gesteld en heb het antwoord gevonden. Icu regelt het in of uit schakelen van de ontsteking. Aan/uit knop, standaard schakelaar etc gaat via dit kastje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #57 Gepost op: 20-05-2017, 08:03 »
Prachtig! Heb er zelf een stuk of 15 gehad toen het sleutel virus toesloeg.Vooral de meer gangbare dt50mx variant (luchtgekoeld) en later ook de dt50r. Hetzelfde blok maar dan met elektronische ontsteking, schijfrem voor en mono shock.
Een groot deel van de sleuteltijd zat m in de ontsteking van de MX. Later monteerde ik standaard een elektronische ontsteking op de mxjes wat echt een wereld van verschil maakte. Zit op de watergekoelde ook contactpunten of elektrisch?


Verder altijd trouw aan de yamaha dt gebleven. Maar de Honda MT en MTXen waren toch duidelijk de betere/modernere brommers. Oudere bouwjaren handden waterkoeling, elek. ontsteking, keuze uit 4, 5 of 6 bak etc. Ook de koppeling van de dt werkt met een plastic wormwiel wat erg gevoelig voor slijtage is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #58 Gepost op: 20-05-2017, 09:24 »
Dank je! Mijn watergekoelde variant, bj 1889 - 1991, heeft electronische ontsteking, 6volt, accu, 6 versnellingen. Het onderblok is eigenlijk gelijk aan de dt80lc. Krukas, cilinder, vliegwiel en carterhelften zijn wel anders.


De voorvork van de dt80lc past dan wel weer 1 op 1 op die van mij, ondanks dat het frame verder volledig anders is. Was wel ff geluk hebben. Scheelt nogal ombouwen. ;)


Waterpomp en oliepomp worden aangedreven door een plastic tandwiel. hebben nu 22d km gedraait. Geen slijtage te zien.
Koppeling, primair tandwiel etc. allemaal staal.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: yamaha dt50u, oude liefde roest wel helaas..
« Reactie #59 Gepost op: 20-05-2017, 10:33 »
Mooi man leuk verslag.
Vht paint schijnt goed spul te zijn.
Wat is de grijze onderlaag?
En welke temperatuur zet je dan de oven?
Zou je de lak er ook kunnen inbakken.
Net zoals moffelen gaat?