Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: OBD module voor 701 en of EXC?  (gelezen 1062 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
OBD module voor 701 en of EXC?
« Gepost op: 30-04-2021, 07:41 »
Ben een ODB leek en wil graag weten wat een mooi setje is bestaand uit een verloopkabel en een bluetooth ODB module voor een Husky 701 en voor een 2018 EXC 450.

De Android app Drive My Dashboard 2 die nog vol in ontwikkeling is heeft nu ook een ODB dashboard die met bluetooth ODB modules werkt. Wil er mee experimenteren.

Het is een leuke app met potentie. Hij heeft nu een simpele navigatie app voor tracks met een paar super handige features, een digitaal roadbook, een dashboard en nu ook het uitlezen van dingen als toerental, temp etc via OBD. Dit wordt trouwens de nieuwe AJP interface.

Anyway, ik zou graag willen weten welke verloopkabel ik voor de 701 en een EXC moet hebben en wat een betaalbare bluetooth module is (niet wifi).
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2021, 08:12 »
Heb ik misschien wel leggen voor je.
Paste op mijn 690 2011.

Post Merge: 30-04-2021, 08:13
O nee mijnes is met usb.
Sorry

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2021, 08:24 »
Als het betaalbaar moet zijn, kun je onder een tientje klaar zijn. Maar dan moet je een beetje kunnen solderen. Ik lees 'dashboard', dus het is voor permanente montage?


De OBD2 norm omvat meerdere protocollen. De oude 690's met TuneEcu gebruiken volgens mij K-line, maar de EXC en de nieuwere LC4/701 gewoon CAN. Dat kan elke ELM327 kloon. Dus een bluetooth ontvangertje van 3 Euro volstaat. Let er wel op dat ze niet gemaakt zijn voor het getril van een eencilinder. Bijna alle OBD connectors op Ali zien er hetzelfde uit, en werken hetzelfde. Maar de fysieke opbouw verschilt. Zorg iig voor eentje met 1 enkele print. Geen piggyback prints dus, die rammelen eraf. En je zult 'm zelf moeten beschermen tegen vocht en stof.


Ik ben begonnen met een verloopkabel van Lonelec, om 'm aan te sluiten op de 6-pin connector. Die is alleen zelf 3 keer zo groot en zwaar als de ontvanger.
Dus heb ik nu een Aliexpress 6-pin plug zelf aan de print van de OBD ontvanger gemaakt.


Ik kan vanavond of dit weekend wel ff wat linkjes en foto's opzoeken. Nu wacht de baas  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2021, 08:44 »
Obd heb ik ook van ali pas de auto ermee uitgelezen en storing kunnen resetten.
Dus het wert wel voor €3
Had hem alwel in de vuilnisbak gegooid.
Volgende dag toch maar weer proberen en toen lukte het.
Maar wat wil je zien onder het rijden David??


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2021, 09:38 »
Als het betaalbaar moet zijn, kun je onder een tientje klaar zijn. Maar dan moet je een beetje kunnen solderen. Ik lees 'dashboard', dus het is voor permanente montage?


Ik zoek een permanente oplossing zonder solderen met bluetooth. Kortom, de bluetooth module is permanent gemonteerd op de motor.

Voor de duidelijkheid. DMD2 is een app die HET dashboard van een motor ambieert te zijn met alles wat je nodig hebt. Het zit standaard op mijn CI tablet maar werkt op Android apparaten.

Hier even een korte interface video van de app. Ongeveer halverwege zie je de eerste versie van het ODB scherm.

Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2021, 09:44 »
Oh dat is zeker luxe zeg.
Wordt nog wel wat met de Iter.
Gevaarlijk deze filmpjes tonen.
Straks staat Sigmund in je nek te hijgen.
Is het al klaar is het al klaar ;D ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #6 Gepost op: 30-04-2021, 09:56 »
member Dit draait ook gewoon op jouw smartphone
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #7 Gepost op: 30-04-2021, 10:19 »
Oh dat is zeker luxe zeg.
Wordt nog wel wat met de Iter.
Gevaarlijk deze filmpjes tonen.
Straks staat Sigmund in je nek te hijgen.
Is het al klaar is het al klaar ;D ;D


 :D :D :D :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #8 Gepost op: 30-04-2021, 10:36 »
die module komt dan ipv je abs dongle of zit ik daar mis?


En rally navigator werkt dat al een beetje?
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #9 Gepost op: 30-04-2021, 10:48 »
Als dat op de 701 ipv de dongle komt, sla ik hem over maar ik heb hier geen verstand van.

Ik heb nog nooit roadbook gereden. Voor de dmd2 app heb ik gewoon een Rally Nav pdf gedownload om te kijken hoe dat werkt in deze app.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #10 Gepost op: 30-04-2021, 10:55 »
Interessant projectje hoor. Ziet er veelbelovend uit!
Hier https://www.drivemodedashboard.com/
hebben ze een staatje met de onderwerpen die er aan komen en de voortgang.

Ik zal eens kijken of ze op user input zitten te wachten. Destijds bij Osmand ook gedaan, leuk om iets te kunnen doen al is het minimaal.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #11 Gepost op: 30-04-2021, 10:56 »
Als dat op de 701 ipv de dongle komt, sla ik hem over maar ik heb hier geen verstand van.

Ik heb nog nooit roadbook gereden. Voor de dmd2 app heb ik gewoon een Rally Nav pdf gedownload om te kijken hoe dat werkt in deze app.


ik ben net zo een leek maar ik denk dat je dan zoiets krijgt?
en dan zit je aan een kant in de dongle stekker toch.

https://www.obd24u.nl/motorfiets/draadloze-en-usb-tools/ktm-motor-diagnose-scanner-draadloos-voor-android-en-ios.html

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #12 Gepost op: 30-04-2021, 11:55 »
Ja die had ik ook gezien. Ik hoop dat er nog meer stekkers zijn behalve diegene waar de ABS dongle op zit maar wil ook van iemand horen of het het zelfde verloopkabel is op een EXC
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #13 Gepost op: 30-04-2021, 12:30 »
Mijn verhaal is gebaseerd op mijn ervaringen met een EXC 2017. Het is een leuke hobby, voor als je niet kunt rijden. Ik gebruik het om te data loggen en zie de zelfde data velden als in jouw filmpje. Dat zijn er overigens veel minder dan ik in m'n auto krijg, maar dat zal de KTM/Keihin implementatie zijn op de EXC.

Ik verwacht dat jouw 701 dezelfde connector heeft, de 690 had 'm immers 10 jaar geleden al. Het is hoogstwaarschijnlijk dezelfde kabel als uit de linkjes hierboven, maar dan goedkoper  :-X .
Ik vond de Lonelec kabel degelijk en handig voor af en toe, maar te lomp voor permanente montage op een motor die eigenlijk alleen offroad gebruikt wordt. En het kan veel kleiner en lichter, en nog steeds Plug&Play op de KTM.
Ik zal vanavond ff checken en wat eigen foto's plaatsen en linkjes.


Als je wilt testen, kun je even in Woerden langskomen: het meeste werk is het verwijderen van je buddyseat, daarna weet je het in 1 minuut.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: OBD module voor 701 en of EXC?
« Reactie #14 Gepost op: 30-04-2021, 12:47 »
Weet niet hoe de dongle stekker eruit ziet.
Maar volgens mij is dit de obd uitleesstekker van ktm?