Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Alu bandafnemers  (gelezen 4491 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #15 Gepost op: 26-10-2005, 18:24 »
Ehm, eens een andere vraag dan. Ik ken geen Deserts, maar wil om te proberen wel eens een ouwe en versleten Desert hebben en die om een velg peuteren. Als dat lukt, zijn ze wat mij betreft geslaagd. Ik ga iig naar Breda zaterdag, eventueel kan er iemand indien die met de auto komt een bandje meenemen, of een compleet los wiel? 

Kunnen jullie gelijk de lepeltjes IRL beoordelen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #16 Gepost op: 26-10-2005, 19:24 »
Ik rij wel met je mee. Mocht ik een lekke band krijgen, mag je kijken of die MT21-jes eraf krijgt zonder te buigen of breken. Als ze heel blijven heb je meteen nóg een potentiele klant erbij  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #17 Gepost op: 26-10-2005, 22:57 »
Ah, dacht ik, misschien is er wel IEMAND geintresseerd in een bandenlichter of wat... Blijkt dat zowat half offroadrijdend Nederland die krengen wil hebben  ;)

Nouja, iemand vrijwilliger om lek te rijden dan maar? Liefst met een degelijk stugge achterband  ;D Ik wil wel spijkers strooien, maar rij dan wel voorop. Mag je mijn bandafnemers misbruiken  ;)

Nee, ff seriues, wil ze best eens proberen, onder toeziend oog, of eens laten proberen, ben benieuwd!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #18 Gepost op: 27-10-2005, 21:29 »
Ah, dacht ik, misschien is er wel IEMAND geintresseerd in een bandenlichter of wat... Blijkt dat zowat half offroadrijdend Nederland die krengen wil hebben  ;)

Nee, ff seriues, wil ze best eens proberen, onder toeziend oog, of eens laten proberen, ben benieuwd!

Zeeuw, pak eens een oud alu achtertandwiel... en probeer dat met een hamer om te buigen in de bankschroef (pas op dat de hamer niet om je oren vliegt) dan snap je wat voor materiaal dat is.
Heeft niet met werkversteviging te maken: Het is oppervlaktegehard Al, met Si en Cu toevoeging. Het is van zichzelf wel gewalst, en daardoor is het oppervlakte waarschijnlijk ook nog eens extra verstevigd (das werkversteviging ja).

Normaal Alu is te slap. en dan moet je dus idd erg dik nemen, en das weer niet prettig bij het op en afleggen van de banden.

Effe wat DATA van mijn bandenlichters:

- 6 mm dik
- 20 mm breed
- 215 mm lang, dan passen ze lekker onder de remschijf. En meer kracht heb je echt niet nodig, dan trek je alleen de band maar stuk

en tot slot: 112 gram, voor 2 !!  (dus 56 gram per stuk)

grts

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #19 Gepost op: 27-10-2005, 21:45 »
Effe wat DATA van mijn bandenlichters:

- 6 mm dik
- 20 mm breed
- 215 mm lang, dan passen ze lekker onder de remschijf. En meer kracht heb je echt niet nodig, dan trek je alleen de band maar stuk

en tot slot: 112 gram, voor 2 !!  (dus 56 gram per stuk)

grts

en die kosten dan €??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #20 Gepost op: 27-10-2005, 22:00 »
niks, zelfgemaakt uit strip tandwielalu.

ik heb die dingen bij het travelmaniacsweekend laten zien, en gevraagd of niemand die wil maken. Ik heb er zelf niet zo'n belang bij.
daaruit is dit idee gekomen van Zeeuw.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #21 Gepost op: 27-10-2005, 22:07 »
Zeeuw, pak eens een oud alu achtertandwiel...
ehm, ik rij met een DR, en das allemaal sterk en zwaar... Heb helaas geen alu tandwielen.. ;D

Maar snap zeker wat je bedoelt hoor. De samenstelling is indedrdaad compleet anders, daar heb je volledig gelijk in.
Het is puur dat ik een stuk aluminium gepakt heb wat er lag om te proberen, vandaar. En dergelijk hard alu vind je helaas niet bij een constructiebedrijf in het magazijn.

Vandaag heb ik ook nog wat anders geprobeerd. In plaats van een stuk strip (warmgewalst of uitgegloeid materiaal, want het is vrij zacht) heb ik een aantal stroken geknipt van plaat. Door dat knippen krijg je een degelijke koud versteviging (van zachter materiaal welteverstaan, bij het voorbeeld van jouw tandwiel kan dat niet, want dat kún je gewoon niet buigen), en die kun je misschien wel gebruiken. Of het genoeg is weet ik niet, maar harder kan ik dat aluminium niet maken, hoogstend door koud te smeden. Ik heb ook een paar stukken van dunner materiaal geknipt, en die leken op het eerste gezicht minstens net zo stug als de dikkere uit strip. De bandafnemers zouden dus ongeveer nog een 8 cm korter kunnen, wat ook nog eens een klein kwart van het gewicht zou schelen.

Nogmaals, ik wil het gewoon eens proberen, ook als het helemaal niks blijkt te worden. En ik zeg er gelijk bij dat ik niet op geld uit ben, tis immers hobby, geen beroep!


Nog wat, ik heb eens gewogen, de 6 mm versie die ik vandaag geknipt heb (30 cm) weegt 135 gram, weer al wat minder, kan nog een kwart af wanneer je em korter maakt, dus een dikke 100 gram. Hij is dusdanig stug dat ik hem nét iets op mijn knie kan buigen, maar als deze 20 cm lang zou zijn gaat dat gegarandeerd niet meer, of iig, dan lukt het mij niet meer. Valt me eigenlijk niks tegen, had ik absoluut niet verwacht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #22 Gepost op: 28-10-2005, 06:48 »
jk heb stalen van 20cm lang
die wegen 110 gram per stuk
zelf gekocht

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #23 Gepost op: 28-10-2005, 16:57 »
Hmm, kan ik beter geen moeite meer doen, want dat is gewoon erg licht. Nouja...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #24 Gepost op: 31-10-2005, 00:57 »
 
Hmm, kan ik beter geen moeite meer doen, want dat is gewoon erg licht. Nouja...
Ah joh, wat maakt die paar gram nu helemaal uit zeg!
Jij maakt ze tenminste nog zelf, daar heb je toch ook de voldoening van! En ze kosten niet zo veel ;)