valbeugels is een complexe materie,
een beugel mag nimmer op spanning gemonteerd worden. Wat vaak gebeurt is dat men eerst alle boutjes en moertjes monteerd en vervolgens alles lekker aanknalt. Nee een beugel moet als je 1 of 2 punten monteerd op zijn plek zitten bij andere punten.
Bij de produktie van die beugel kan tijdens het lassen krom trekken.
Daar moet rekening mee gehouden worden met het lassen.
Een las-mal is nimmer een pas-mal!
Ik heb tot mei 2009 qualiteits controle gedaan voor yamaha motor europe, ik ben opgestapt en voor mezelf begonnen, echter is jammer dat er niet een volledige opvolging kwam door de krediet crisis. En dit is het rechtstreeks gevolg
Nee zo simpel is het ook weer niet,
er zijn vele factoren die mee spelen. ik weet nog dat bij de ontwikkeling van dit product er gewerkd word met een pre-productie unit. Die kunnen miniem afwijken bij productie units. vaak niet zichtbaar, maar vaak wel weer merkbaar bij ontwikkeling van accessoires. Zo wilde nl dat twee laspunten 90 graden verdaaid waren en kwam een onderdeel van de beugel niet meer vlak te liggen met het bevestigingsvlak. In het begin zieje dit amper en zit alles vast, maar staal word ingedeukt laat maar zeggen en de bout gaat losser zitten. Dan vibreren en vervolgens schade toebrengen aan beugel of plaat.
Dan heb je ook nog zaken als eigen-frequentie. dat moet je zien dat een gemonterde plaat of beugel bij een bepaalde toerental(frequentie) het geheel extreem gaat vibreren(zie je vaak bij verhoogde schermpjes gebeuren), dat kan ook weer voor scheuren ontstaan.
Er word uitvoerig getest bij Yamaha. Maar helaas heb je niet alles in de hand. Dat kan overigens wel, alleen word een skidplate dan helemaal onbetaalbaar.
Daarom zijn andere merken skidplaten vaak vele malen goedkoper, daar word niet uitvoerig getest(wel fitment maar geen vibratie of durtesten omdat daar geen motorfiets voor aangeschaft word) Vaak is daar dan ook geen garantie op de producten.
Een terugroep actie is vervelend en het kost yamaha alleen maar geld, echter neemt men dan wel zijn verantwoordelijkheid en wil dat de klant met een veilig gevoel weer de weg op kan. Dat is Japanse filosofie. Hier word niks in de doofpot gestopt.