Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Valbeugel Yamaha xt660z Tenere niet goed ?  (gelezen 2574 keer)

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Valbeugel Yamaha xt660z Tenere niet goed ?
« Gepost op: 05-02-2010, 07:28 »
Forummers, ik heb al eens een vraag gesteld over de diverse valbeugels en de plussen en minnen. Uiteindelijk besloot ik de originele van Yamaha te bestellen.
 
Deze is momenteel niet leverbaar omdat er een probleem mee schijnt te zijn. De beugel voldeed niet aan de kwaliteitseisen en nu is Yamaha op zoek naar een nieuwe leverancier.
 
Ik ken de exacte reden niet, misschien gaat het om een marge van 0.001% die net niet gehaald wordt, maar ik adviseer eenieder die de originele accessoire gekocht heeft (of op de brommert had zitten) om contact te zoeken met Yamaha voor uitleg en - in geval van een echt probleem- om te ruilen.
 
Het ziet er niet naar uit dat Yamaha op korte termijn een nieuwe leverancier heeft.
 
Let op: dit is puur informatief en niet bedoeld om te stoken of paniek te zaaien. Zoals gezegd kan het een klein dingetje zijn, maar met alle terugroepacties van auto's met remmen die niet werken vond ik dit ook wel aandacht waard. Ik ga er zelf van uit dat de beugel niet zomaar dubbel klapt bij een val, maar het is niet voor niets dat Yamaha de beugel niet meer laat maken, want de eisen aan kwaliteit zijn extreem hoog en dat merk je als koper direct.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 126
Re: Valbeugel Yamaha xt660z Teneren niet goed ?
« Reactie #1 Gepost op: 05-02-2010, 09:29 »
Ik dacht dat het de lassen waren die ondermaats waren en scheuren? Ergens staan hierover reeds berichten op het net.
Hier onder andere bij de buren: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/12970957
Wanneer hobby's elkaar ontmoeten.... www.flandersfieldsoutrider.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Valbeugel Yamaha xt660z Tenere niet goed ?
« Reactie #2 Gepost op: 08-02-2010, 12:15 »
klopt, de bevestigingen van de valbeugel maar ook de alu carterbescherming kunnen afbreken door de trillingen. blijkbaar heeft Yamaha nu ook door dat het geen incidenten zijn, maar dat er structureel iets fout zit in het design :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Valbeugel Yamaha xt660z Tenere niet goed ?
« Reactie #3 Gepost op: 08-02-2010, 18:25 »
Ik las op XT660.com, dat er een aangepaste carterplaat is met afgeronde bevestigings hoeken(ipv rechte bevestigings hoeken, waar ze scheurden); van de valbeugel weet ik het niet. Informeer anders even bij je dealer, als het goed is zal hij je een nieuwe geven, onder garantie. Ik zal even kijken of ik een foto kan downloaden van de aangepaste carterplaat.
Greetz, Hans.

Post Merge: 08-02-2010, 18:42
Hier een foto van de oude(rechts) en de nieuwe(links) carterplaat:

 
Zie het verschil! Dus ik neem aan dat de valbeugel zodanig aangepast wordt; vraag je dealer.
Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: Valbeugel Yamaha xt660z Tenere niet goed ?
« Reactie #4 Gepost op: 16-02-2010, 22:32 »
valbeugels is een complexe materie,
een beugel mag nimmer op spanning gemonteerd worden. Wat vaak gebeurt is dat men eerst alle boutjes en moertjes monteerd en vervolgens alles lekker aanknalt. Nee een beugel moet als je 1 of 2 punten monteerd op zijn plek zitten bij andere punten.
 
Bij de produktie van die beugel kan tijdens het lassen krom trekken.
Daar moet rekening mee gehouden worden met het lassen.
Een las-mal is nimmer een pas-mal!
 
Ik heb tot mei 2009 qualiteits controle gedaan voor yamaha motor europe, ik ben opgestapt en voor mezelf begonnen, echter is jammer dat er niet een volledige opvolging kwam door de krediet crisis. En dit is het rechtstreeks gevolg  ;)
 
Nee zo simpel is het ook weer niet,
er zijn vele factoren die mee spelen. ik weet nog dat bij de ontwikkeling van dit product  er gewerkd word met een pre-productie unit. Die kunnen miniem afwijken bij productie units. vaak niet zichtbaar, maar vaak wel weer merkbaar bij ontwikkeling van accessoires. Zo wilde nl dat twee laspunten 90 graden verdaaid waren en kwam een onderdeel van de beugel niet meer vlak te liggen met het bevestigingsvlak. In het begin zieje dit amper en zit alles vast, maar staal word ingedeukt laat maar zeggen en de bout gaat losser zitten. Dan vibreren en vervolgens schade toebrengen aan beugel of plaat.
Dan heb je ook nog zaken als eigen-frequentie. dat moet je zien dat een gemonterde plaat of beugel bij een bepaalde toerental(frequentie) het geheel extreem gaat vibreren(zie je vaak bij verhoogde schermpjes gebeuren), dat kan ook weer voor scheuren ontstaan.
 
Er word uitvoerig getest bij Yamaha. Maar helaas heb je niet alles in de hand. Dat kan overigens wel, alleen word een skidplate dan helemaal onbetaalbaar.
Daarom zijn andere merken skidplaten vaak vele malen goedkoper, daar word niet uitvoerig getest(wel fitment maar geen vibratie of durtesten omdat daar geen motorfiets voor aangeschaft word) Vaak is daar dan ook geen garantie op de producten.
 
Een terugroep actie is vervelend en het kost yamaha alleen maar geld, echter neemt men dan wel zijn verantwoordelijkheid en wil dat de klant met een veilig gevoel weer de weg op kan. Dat is Japanse filosofie. Hier word niks in de doofpot gestopt.
 
 
 
 
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl