Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: "rally replica?"  (gelezen 4780 keer)

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: "rally replica?"
« Reactie #15 Gepost op: 09-10-2011, 18:33 »
Ook de Dakar-rally reden ze 25 jaar terug gewoon met DRretjes en XT's toch?



93e is een mooie plaats toch?

http://www.hennovanbergeijk.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=0
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: "rally replica?"
« Reactie #16 Gepost op: 09-10-2011, 19:09 »
Wat ik me nog afvraag - wat is het verschil tussen een enduro met rally opbouw en een 'echte' rally motor?
Ik kom niet verder dan een goede opbouw met apparatuur, chique vering, opbergmogelijkheid voor gereedschap en water en extra benzine tanks. Verklaar imo nog niet waarom bij 16.000 euro meer moet kosten.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: "rally replica?"
« Reactie #17 Gepost op: 09-10-2011, 19:40 »
Wat ik me nog afvraag - wat is het verschil tussen een enduro met rally opbouw en een 'echte' rally motor?
Ik kom niet verder dan een goede opbouw met apparatuur, chique vering, opbergmogelijkheid voor gereedschap en water en extra benzine tanks. Verklaar imo nog niet waarom bij 16.000 euro meer moet kosten.

Het geheel krijgt wat meer voor z'n kiezen tijdens een Rally t.o.v. enduro ritje van een dag.
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: "rally replica?"
« Reactie #18 Gepost op: 09-10-2011, 19:41 »
denk ff hardop mee......

chique vering
 WP trax systeem bijv.(wat wij kunnen kopen) ongeveer 2900 ex btw. is 3400 incl btw
 
zoek eens op wat een meca dakar kit kost (alleen plastick).... schrik maar vast. voor een 525 kan dat oplopen naar 8000-9000 euro
 
Speciaal uitlaat systeem (onder lang ivm ruimte plus optimaal vermogen) reken maar 2000
 
intern in de motor andere dingen ( zijn onderdelen die op zeer beperkte schaal gemaakt worden=duur)
denk maar neit dat een rally factory 450 maar 50 PK heeft zoals die die wij kopen.......
zal vast weer meer zijn dan een paar tientje, laten we zeggen 2000 euro.(ik doe voorzichtig)
 
Dikke spaken en andere lagers? telmaar uit
 
Roadbook MD 350 euro
ICO 320 euro en daar heb je er twee van nodig
al die mooie hendelstjes licht gewicht.....
en die mooie bedining vande ico ....250 euro
 
balhoofd kroonplaat... zal ook niet de standaard zijn
neem een xtrig als voorbeeld, kan zo 400-500 euro kosten
 
stuurdemper scott... 500 euro?
 
 waar zitten we op?
 
Zo,n factory bike is niet alleen extra plastick maar zon ding moet 200 procent betrouwbaar als ie 110 procent aan het knallen is......en dat voor voor 8 uur nonstop(proef) en dan nog 4 uur verbinding (70 procent) en dat minimaal 5 dagen (3 blokken) maar derest frame etc, moet wel 14 dagen heel blijven
 
is het veel geld , ja is het voormij relevant, nee
is het voor mark coma relevant, Frans verhoeven,etc ja.
De klappen en snelheden die die mannen halen komen bij mij nooit voor.
 
kun je hard met een 450 stadaard ktm in een rally met alleen voorbouw en grotere tank, ja... Alex van G bij de transanatolie had 160 plus op de gps staan. Vraag alleen of bij 14 dagen deze snelheden ee standaard 450 het nog doet(niet alleen motorisch maar ook  het frame en alles wat aan trilling is onderheven. en dat moet bij een (dakar)  factory bike wel kunnen.
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: "rally replica?"
« Reactie #19 Gepost op: 09-10-2011, 20:23 »
Dat klopt denk ik wel. Ik heb een originele Yamaha Super Tenere 850 Dakar machine van heel dichtbij kunnen bekijken en ik kan je zeggen dat vrijwel geen enkel onderdeel gelijk is aan de Super Tenere 750 zoals ik die zelf heb gehad.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: "rally replica?"
« Reactie #20 Gepost op: 09-10-2011, 21:28 »
Nou, even een concreet voorbeeld uit de KTM-stal (maar dan iets groter): mijn 660 wijkt op een aantal punten af van een omgebouwde LC4 (even los de om- en aanbouwspullen):
- Zuiger, drijfstang, starterkrans
- Timing nokkenas
- Extra oliefilter
- Oliekoeler
- Uitlaat
- Open filterbox
- Zadel
- Meer veerweg voor en achter (extra zithoogte)
- Instelbare achtervering
- Dikke spaken
- Grotere remschijven
- Achterframe
- Stalen remleiding
- ...

Volgens mij is ook de balhoofdhoek anders, maar dat weet ik niet zeker.

Dat een echte rallyefiets duurder is dan een omgebouwde enduro is dus heel erg logisch...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: "rally replica?"
« Reactie #21 Gepost op: 09-10-2011, 21:56 »
Komt meer bij kijken dan een tripmetertje extra hoor ik al wel  ::)
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: "rally replica?"
« Reactie #22 Gepost op: 09-10-2011, 22:07 »
Komt meer bij kijken dan een tripmetertje extra hoor ik al wel  ::)

Ach, op een standaard fiets kom je ook een heel eind. Ooit eens een woestijn etappe geëindigd als 3e door goed te navigeren...  :-X
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: "rally replica?"
« Reactie #23 Gepost op: 09-10-2011, 22:20 »
voor mijn niveau(ik kom meestal in de onder middenmoot terecht bij rally's, Oer, Alentejo en Breslau) is en standaard fiets met roadbook tripmeter en extra tankmeer dan genoeg.
 
Maar de mensen die het echt kunnen, hebben gewoon meer nodig.
 

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: "rally replica?"
« Reactie #24 Gepost op: 09-10-2011, 22:21 »

 Maar de mensen die het echt kunnen, hebben gewoon meer nodig.
 

Psies, en die mensen hebben vaak ook wel een sponsortje ergens in de kast liggen.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: "rally replica?"
« Reactie #25 Gepost op: 09-10-2011, 23:17 »
En die mensen zien ook meteen dat we hier met een échte 450  Rally Replica te maken hebben en niet met een omgebouwde EXC.
En die snappen ook meteen wat er met bouwjaar 2012 en kleur Oranje wordt bedoelt (ookal is ie wit ;-)

 :stupid:
Sorry jongens, ik kon het niet laten....
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt