Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: banden wisselen, tips?  (gelezen 97364 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #30 Gepost op: 07-05-2009, 15:16 »
achter de motor op de grond zitten met het wiel op schoot en met een soepele heupbeweging a la Elvis Presley het wiel uitlijnen. je houdt dan je handen vrij om busjes, remblokjes etc te begeleiden...

Deze stand werkt in andere situaties ook prima maar dan begeleidt je andere onderdelen.. :P

Zorg dat je goed weet in welke situatie je bevindt, anders kun je wel eens vreemde reakties krijgen.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #31 Gepost op: 07-05-2009, 15:48 »
Ik gebruik altijd mijn achteras om de motor rechtop te houden. Maar er komt een moment dat je die as er onderuit moet trekken.

Als je in je eentje bent heb je geen andere keus om je hoofd onder het spatbord te steken om de brug op te kunnen houden.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #32 Gepost op: 07-05-2009, 23:44 »
aldoende leert men


kan dus ook in 60 sec.
[url=http://www.youtube.com/watch?v=Mnhg-VEP69U#noexternalembed&feature=related]http://www.youtube.com/watch?v=Mnhg-VEP69U#noexternalembed&feature=related[/url]

Beetje late reactie misschien, maar het is maar goed dat die gast een zijspan rijdt, kan die mooi z'n apparaatje overal mee naartoe nemen...
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #33 Gepost op: 08-05-2009, 09:39 »

Beetje late reactie misschien, maar het is maar goed dat die gast een zijspan rijdt, kan die mooi z'n apparaatje overal mee naartoe nemen...

 :stupid:  en daar komt bij dat hij de mouse niet daadwerkelijk wisselt.
 
Ik zie wel verschillende bandenlichters. Hier worden type gebruikt met een boog er in. Ik heb zelf rechte en die krijg ik niet echt makkelijk tussen band en velg gedrukt. Tijdje terug heb ik bij Haan weels een bandelichter gekocht die korter platter en een dik propje aan het handvat waardoor je makkelijker tussen band en velg komt. Kort is wel makkelijker mee te nemen maar weer niet handig in de hefboomwerking.
 
Heeft iemand hier tips over?
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #34 Gepost op: 08-05-2009, 10:19 »
er zijn speciale "michelin type" bandenlichters voor met aan 1 kant een gebogen stuk en aan de andere kant een recht stuk.
deze zijn uitstekend geschikt voor bibmousse te monteren.
deze heb ik altijd een setje van 3 op voorraad liggen.
de lengte van deze bandenlichters is 380mm dus niet geschikt om mee te nemen op je motor maar je kan er wel kracht met zetten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #35 Gepost op: 08-05-2009, 10:22 »
Bij een Japanse motorfiets (zoekzoekie) zit een verlenger voor het verlengen van de achterasringsleutel. Met een beetje aanpassingen zet je die ook op de korte bandenlichter om meer hefboom te kunnen maken.

Ik heb overigens mijn twee korte bij het puntje een richeltje geflexed zodat bij het terugleggen van de band de bandenlichter niet te diep in de velg steekt.

Bij F*tters zouden ze dit ook moeten doen want ze hadden mijn hagelnieuwe binnenband op twee plaatsen lekgestoken bij het omleggen van een AC10 ;D


Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #36 Gepost op: 08-05-2009, 11:12 »
habben ze bij mij ook ooit geflikt bij F;tters.
maar dat is al weer een hele tijd geleden toen ik zelf de banden nog niet verkocht laat staan er op legde.
Als ik onverhoopt toch nog eens ooit een bandje lek steek voor een klant dan komt er natuurlijk meteen weer gratis een nieuwe in.
gelukkig komt dit zelden of nooit voor.

uitzondering is een 19" bandje leggen want die zijn  zo laag dat je daar goed me moet uitkijken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #37 Gepost op: 08-05-2009, 16:17 »
Ik heb een hagelnieuwe pirelli MT21 met Bibmouse om de ene velg liggen, en die moet om een andere velg.

Wie kan het mij eens voordoen. Ik kom graag bij je langs. Zelf woon ik in Utrecht, maar morgenochtend ga ik naar Ulft.

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #38 Gepost op: 08-05-2009, 20:53 »
Als ik niet in deze situatie zat dan zou je bij mij langs kunnen komen maar helaas  :'(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #39 Gepost op: 08-05-2009, 20:59 »
Ik heb een hagelnieuwe pirelli MT21 met Bibmouse om de ene velg liggen, en die moet om een andere velg.

Wie kan het mij eens voordoen. Ik kom graag bij je langs. Zelf woon ik in Utrecht, maar morgenochtend ga ik naar Ulft.

EJ, je kunt misschien bij RBC langs rijden in lochem...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #40 Gepost op: 08-05-2009, 21:53 »
Dit zijn wel fijne lepels, te bestellen bij je fietsenboer bij de groothandel Juncker[ wel ff zoeken.. staan onder bandenlepel of zo iets met toevoeging imp[ort], zijn 300mm lang, het gebogen stuk met richeltje is om de band er op te leggen, het andere uiteinde om hem er af te halen.. e19.95 de set
 
Heb lang die korte gebruikt en gaat prima en die heb ik onderweg ook bij me maar nog geen mouse er in gelepeld.. heb ook 2 van 40cm liggen maar die heb ik gekregen en nooit gebruikt..
 
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #41 Gepost op: 10-05-2009, 18:29 »
GezwindeSpoed : Bib mousse = 1 : 0 :D

Viel mij 100% mee. Eerst de oude Baja van m'n achterwiel gepeld en de crossband voor zonder problemen en toen begonnen met de voorkant. De banden lekker op laten warmen in de zon, bib mousse in de gel gezet en de zijkant van de band met Tip Top montage vet. De eerste kant ging er zonder problemen op. De 2e kant tot zo'n 30 cm. Toen heb ik de andere kant met 2 lijmklemmen samengedrukt en kon ik het restant om de velg lepelen. Dit alles met 2 bandenijzers van 30 cm.

De achterband was een ander verhaal. Hier had ik toch echt de lange ijzers voor nodig, maar ging op bovenstaande manier toch vrij simpel. Heb het niet in 60 seconden gered, maar veel langer dan een band met binnenbanden duurde het niet en je hoeft ze niet op te pompen  ;D
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #42 Gepost op: 11-05-2009, 10:49 »
Gefeliciteerd met deze eclatante overwinning!

Lijmklemmen ... dat is een goeie tip!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #43 Gepost op: 23-10-2010, 21:51 »
Ik heb een hagelnieuwe pirelli MT21 met Bibmouse om de ene velg liggen, en die moet om een andere velg.

Wie kan het mij eens voordoen. Ik kom graag bij je langs. Zelf woon ik in Utrecht, maar morgenochtend ga ik naar Ulft.

Bump. Oud draadje uit de vergetelheid.

Ik kwam deze erg duidelijke instructievideo tegen:

Het apparaat heb ik nu ook, in gezamenlijk eigendom met Nijkamp.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #44 Gepost op: 23-10-2010, 22:06 »
Vind het zielig voor dat jochie ,wil zo graag helpen, maar wordt elke keer aan de kant gezet. ;D
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250, yamaha tt350.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.