Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass  (gelezen 133873 keer)

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #60 Gepost op: 01-05-2014, 20:06 »
Denk dat dit zeker mooi is. Er is veel kennis op verschillende gebieden, ook andere gpsen etc. Alleen als alleen die echte kennis gedeeld wordt is het soms niet te volgen voor leken die de basis missen.
ARM facebook HIER

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #61 Gepost op: 01-05-2014, 21:32 »
Het begin is daar.. Ik maak wanneer het af is wel een nieuw topic. Tot die tijd publiceer ik hier zodat feedback de zaak kan verbeteren ofzoiets

Osmand navigatie How-To

Inleiding

Ik rij nu al meer dan een jaar rond met mijn telefoon op mijn stuur en ik heb gemerkt dat er aardig wat mensen geïnteresseerd zijn in deze prachtige app. Vandaar dat ik deze How-to Osmand 4 Dummies schrijf. Je kan Osmand als backup voor je Garmin gebruiken of in plaats van een Garmin of gewoon omdat je je telefoon toch altijd bij je hebt en snel onderweg een track wilt kunnen opnemen of een waypoint wilt zetten voor later. NB in het buitenland hoeft het geen geld te kosten om met Osmand te navigeren.
Bij deze how-to ga ik uit van een beetje Garmin basiskennis om de verschillen duidelijk te maken of zaken snel begrijpelijk te maken. Desalnietemin zou ook iemand zonder navi ervaring hiermee uit de voeten moeten kunnen.
Er is helaas geen versie voor Windows of Apple telefoons dus mocht je dat zoeken, zoek verder en eenmaal gevonden en getest, PM mij dan plaats ik hier een verwijzing.

Wat is Osmand?

Osmand is een navigatie app voor Android telefoons en is zeer geschikt om tracks mee te rijden, ook lange tracks met veel punten. Het maakt gebruik van dezelfde gpx-tracks als Garmin, zonder de boel om te hoeven zetten.
Tijdens het rijden van de track kun je zien hoe lang de track nog is en kun je aanwijzingen krijgen voor de volgende 2 bochten. Je ziet een icoontje van de richting en de afstand tot de afslag.
De app maakt gebruik van OSM (openstreetmap) kaarten die geschikt zijn gemaakt voor de app. Garmin kaarten kun je er dus niet zomaar indrukken.
Je kunt kaarten downloaden vanuit de app en via de PC. Europa is opgedeeld in vele kaarten en vaak meerdere kaarten per land. Eenmaal een kaart geïnstalleerd is die gelijk beschikbaar, je hoeft dus niet te wisselen tussen kaarten wanneer je een nieuw land binnenrijdt. Op het moment worden huisnummers aan een aantal kaarten toegevoegd maar dat is nog lang niet klaar. Je kan naar straten navigeren maar meestal niet naar een  compleet adres.
Eigenlijk alle Android toestellen hebben GPS en je kunt zonder data/telefoon verbinding navigeren. Er zijn wel wat instellingen waar je op moet letten maar daar ga ik later op in. De app en kaarten zijn gratis maar je kunt het ook kopen (7 euro) of een donatie doen om het project te helpen.
Er wordt hard gewerkt om de app en de kaarten steeds beter te maken en dat terwijl het nu al een heel goed is.

Kopen of Gratis

De gratis versie doet alles wat je wilt maar de betaalde versie is handiger bij het installeren van meerdere kaarten. De gratis versie heeft een beperking van 10 downloads, zijn deze op dan kun je via de PC meer kaarten installeren maar dat is meer gedoe dan gewoon vanuit de app kaarten via de wifi binnenhalen (ga ik later op in). Let op Frankrijk, Duitsland, Italië etc. zijn opgedeeld in meerdere kaarten dus je bent al vlot door je downloads heen. Wil je alleen de MS rijden gaat het wel lukken om NL en de stukjes Duitsland er op te zetten. Ik moet wel zeggen dat het belangrijk is dat de ontwikkelaars centjes krijgen (zie het als de forumbijdrage)

Installeren

Open de playstore en zoek osmand. Je ziet het icoontje van Osmand-free, kies die wanneer je de gratis versie wilt.


Kies Osmand zonder icoon of wanneer het in de lijst verschijnt Osmand+kaarten voor de betaal versie.


Druk op 6,99 voor de betaal versie of instaleren igv de gratis versie (geen screenshot). Heb je de betaalde versie gekozen krijg je nu creditkaart gedoe in googleplay. Ik heb dat allemaal niet dus kan het niet laten zien. Ik moet nog kijken of ik een PrePay kreditkaart kan fixen.


Zoals altijd accepteren  ;) :


Na een tijdje is de app geinstalleerd en kun je kaarten downloaden.

Kaarten downloaden

Open Osmand op je telefoon






Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #62 Gepost op: 01-05-2014, 22:52 »
Osmand maakt gebruikt van de database van openstreetmap.org,  waaruit kaarten gerendeert worden voor offline kaart gebruik met routerings mogelijkheden.

"Er wordt hard gewerkt om de app en de kaarten steeds beter te maken en dat terwijl het nu al een heel goed is."

Het beter worden van kaarten, gebeurt enerzijds vooral binnen de wereldwijde openstreetmap community, de database, anderzijds door hoe deze zichtbaar wordtgemaakt als kaart. Wat wil je laten zien.

Zonder goede database geen goede kaart, misschien hoor je de openstreetmap organisatie meer steun te geven als osmand.
Of nog beter zelf elementen in je omgeving aan te passen. Zo is er landelijk nog heel wat te doen.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #63 Gepost op: 01-05-2014, 23:01 »
Dutchy, je hebt gelijk. Ik ga ff broeden over hoe ik het kort en idiot proof in de How-To verwerk het maakt het wel ingewikkeld voor sommige mensen maar moet lukken. Vanuit de koop Osmand kun je geloof ik ook meewerken aan het OSM project.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #64 Gepost op: 01-05-2014, 23:18 »
@ len
free version, als je de offline vektorkaarten aan hebt staan en je zoomt uit zeg heel Europa, dan zie je de gedeelte binnen de app gedownload hebt. Maar als je een file.obf van een ander deel via pc in de map osmand hebt gezet. dan is bij het opstarten osmand de nieuwe kaart wel geinstaleerd, maar uitzoomend zie je geen groen gebiedsvlak.


waarom alles opnieuw schrijven

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:OsmAnd

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #65 Gepost op: 01-05-2014, 23:52 »
Osmand maakt gebruikt van de database van openstreetmap.org,  waaruit kaarten gerendeert worden voor offline kaart gebruik met routerings mogelijkheden.

we waren drie jaar te vroeg dutchy...

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #66 Gepost op: 02-05-2014, 00:13 »
we waren twee jaar te vroeg dutchy...
Um, heb nog net het laatste stukje allroadmap meegekregen en wat kaartfouten gemeld en toen stopte het. Door jullie ism met ARM (kip/ei in mijn geval ben ik bang ofwel door allroadmap kwam ik geloof ik op het ARM forum of andersom weet niet meer) ben ik naar OSM gaan kijken en probeer op mijn manier de boel te promoten/helpen. Dus uw werk heeft veuuul zin gehad!

Dank! en een kleine buiging  :D

Post Merge: 02-05-2014, 00:20
Oh ja alles zelf/opnieuw schrijven omdat ik het eenvoudiger wil houden dan wiki (minder hoog nerd gehalte) ik merk dat je aardig moet zoeken om info in het nederlands te krijgen. Een how to vanaf installatie tot track rijden en daarna pas de diepte in als tracks opnemen waypoints maken. Snel aan de slag met Osmand zeg maar
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #67 Gepost op: 03-05-2014, 03:43 »
  :D

;D    

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #68 Gepost op: 03-05-2014, 08:41 »
Kon je niet slapen  :)


Je ziet hier mooi het inzoom niveau (15 => 18)
Er is ergens een tabelletje van met wat in welk niveau zichtbaar wordt.


O hier, alleen staat 18 daar niet bij.
https://code.google.com/p/osmand/wiki/VectorMapLegend
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #69 Gepost op: 03-05-2014, 10:29 »
nightly build

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #70 Gepost op: 03-05-2014, 10:57 »
Zie ik daar een allroadmap ontstaan?  :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #72 Gepost op: 04-05-2014, 11:12 »
interessant en goede uitleg!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #73 Gepost op: 04-05-2014, 13:22 »
Betaalde versie maar gekocht. Steun ik het project ook  :)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #74 Gepost op: 09-05-2014, 09:44 »
Dit weekend nog eens proberen de tracks op m'n xperia z te zetten.
Heb inmiddels een waterdichte usb aansluiting voor de motor gekocht.
Nu nog een houder/cradle...
Mijn xperia z is precies te groot voor de gemiddelde goedkope oplossing.
Zo'n waterdicht kastje/zakje heb ik met mijn vorige foon gebruikt, maar levert mij teveel bedienings belemmering op, dus liefst koop ik iets waar ik hem in kan klemmen. Waterdicht is ie zelf al en ik heb er zo'n siliconen case rond tegen schuren/vallen....
Is dit iest?
http://www.ram-mount.be/nl/product/ram-hol-pd3u/