Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid  (gelezen 1603 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Dag allemaal, Gisteren heb ik met mijn 701 een nieuwjaarsduik genomen. Via een spiegelgladde graskant op lage snelheid in een slip geraakt, niet meer te controleren, zo de beek in gereden en uiteindelijk daar op de linkerkant onder in de beek plat terechtgekomen. Dit was een beek die met beton bekleed was, dus een harde bodem en zijkanten. De zijkanten waren wel met gras begroeid. Zelf gelukkig helemaal niets. De motor meteen uitgezet en rechtop gezet. Stond tot m'n knieën in het het water dus de laarzen begonnen meteen vol te lopen. De motor had gelukkig geen water aangezogen. Een vriend van mij die voorop reed kwam er na enkele minuten achter dat ik niet meer achter hem reed en is meteen teruggekomen. Na wat tevergeefse pogingen om de motor eruit te krijgen heb ik iemand gebeld en zo hebben we de motor er toch uit kunnen krijgen. Thuis op gaan warmen en vandaag de motor helemaal gewassen en geïnspecteerd. Kleine schade aan het plastic, maar niet echt iets schokkends. Knipperlicht schakelaar aan de linkerkant (had kort onder water gelegen) opengemaakt en helemaal schoongemaakt. Ik merkte namelijk dat deze wat knarste door het zand en deze werkt nu weer goed. Het enige wat me nog zorgen baart is dat mijn koppeling een beetje een sissend geluid maakt. Het dekseltje van het reservoir los gehaald en ziet er op het oog goed uit. Er zit een heel klein gaatje (lijkt zo te horen) waar het geluid volgens mij vandaan komt. Als ik daar wat sop op leg dan vormt zich ook een belletje, dus daar komt lucht uit bij het bedienen van de koppeling. Hieronder een foto en link naar een filmpje. Kunnen jullie mij helpen? B.v.d. Gaatje: Filmpje met geluid:   https://youtu.be/-gCfKfra_yc En voor de ramptoeristen...
Husqvarna 701 Enduro LR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2021, 14:20 »
Nix aan de hand. Ding moet toch ademen om geen vacuüm te trekken bij bediening.

Sent from my SM-G980F using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2021, 15:42 »
Al naar je motorolie gekeken of er via carterontluchting geen water bij is gekomen?
Lijkt me helemaal niks met volgelopen laarzen in deze kou rijden moest je nog ver?
Je voeten zouden bevriezen. :o



Offline member

  • *****
  • Berichten: 269
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2021, 18:07 »
Hé Luc, altijd spiegelglad die met mos begroeide betonplaten.
Overkwam me waar we laatst waren ook bijna.




Loek

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2021, 19:17 »
Steven, dankjewel. Dat is een geruststelling. Nu je het zo zegt klinkt het ook wel logisch.

Propje: gelukkig lijkt er niets aan de hand te zijn met de olie. Toen we op hulp aan het wachten waren heb ik m'n laarzen en sokken uit gedaan en m'n voeten vlakbij het blok van de motor van m'n collega rijder gelegd. Nadat de motor weer op de kant was ben ik naar m'n ouders gereden die daar gelukkig maar een paar kilometer vandaan wonen. Gelijk poten onder de douche en iets warms gedronken. Droge sokken en schoenen van pap en zonder problemen naar huis gereden. Maar ter plekke was het vrij fris aan de tenen ja  ::)

Hoi Loek, ook hier! Ja, dat pad naast die beek was spiegelglad en eenmaal de controle verloren was inderdaad de beek zelf ook spekkie-glad. Het gaat zo snel dat je je amper kunt herinneren hoe het nou precies ging. Ik heb zelf totaal geen schrammetje gelukkig. Ja, laatst ging dat bij jou ook maar net goed. Alleen dat was een soort dwars oversteken door de beek. Dat ging daar toen rechtdoor (haaks op de beek dus) beter dan schuin. Ik denk dat jij daarom bijna weggleed.

Gr. Luc
Husqvarna 701 Enduro LR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #5 Gepost op: 10-01-2021, 20:27 »
Ik hoor bij mijn motor niks zoals in je video als ik de hendel in knijp.
Maar zolang je motor geen water binnen krijgt no worry.
Frank

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #6 Gepost op: 10-01-2021, 20:41 »
Zojuist nog even met perslucht gespoten bij het rubber hoesje waar je met je hendel tegenaan drukt (net onder het reservoir dus). Daarna nog wat met WD40 ingespoten en is nu stil. Daar leek dus het meeste geluid vandaan te komen. Ik hoor nog wel heel zacht een beetje lucht ontsnappen uit dat gaatje van het reservoir, maar dat lijkt me zoals hierboven geschreven normaal.
Husqvarna 701 Enduro LR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #7 Gepost op: 10-01-2021, 21:07 »
2 schroefjes eruit en je weet het.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #8 Gepost op: 10-01-2021, 21:17 »
Heb het dekseltje van het reservoir eraf gehad en ziet er goed uit. Niveau van vloeistof is ook goed.
Husqvarna 701 Enduro LR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #9 Gepost op: 10-01-2021, 21:38 »
Problem solved. Knorren maar weer!
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2021, 12:38 »
Zo is ‘t!  :)
Husqvarna 701 Enduro LR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2021, 13:21 »
Denk dat Jacinto hier wel een filmpje kan posten van zijn 701......... ergens in Afrika en een veerboot oprijden via een rijplank wat niet helemaal goed ging. Twee verschillen........ het was daar warm en de bodem een aantal maal dieper. Was naderhand ook starten en lopen. Blijkbaar kan dat spul veel hebben  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2021, 13:40 »
Weet niet wat veel is.
Wel eens van een waterslag gehoord?
Dan sta je toch echt wel sip te kijken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling "Sissend" geluid
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2021, 13:51 »
In die moderne fietsen zit tegenwoordig overal een terugslagklep ingebouwd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Nieuwjaarsduik Husqvarna 701 - Koppeling \"Sissend\" geluid
« Reactie #14 Gepost op: 11-01-2021, 13:59 »
Terugslagklep leg uit Arie.



Post Merge: 11-01-2021, 14:52
Hoe realiseer je een terugslagklep die niet opent bij benzine luchtmengsel maar wel bij water?
Water is niet samendrukbaar.
Dus mocht het kleine zuigertje van de 701 cc naar beneden suizen om een heerlijk brandstofmengsel door z.n 2 inlaat klepjes te melken en jij rijd op dat moment een ranzige diepe sloot in tot aan je inlaatsnorkel.
Dan heb je kans op waterslag.
Als de krukas hem weer naar boven jengelt.
Vind je zuigerstang meestal niet lkr.