Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Slaapzak klein pakformaat  (gelezen 3877 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Slaapzak klein pakformaat
« Gepost op: 08-12-2020, 21:51 »
Word weer kouder, dus plannen voor voorjaar/najaar worden gesmeed. Voor mijn reizen gebruik ik al jaren een synthetische dons slaapzak welke prima is tot -8. Maar het pakformaat tijdens de reis is ondanks goeie compressie zakken nog steeds behoorlijk.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een kleine slaapzak tot het vriespunt (lig op expedmatje) en die vooral erg klein is in pakformaat. Iemand een goeie tip (uit de praktijk) want nergens staat bijna het pakformaat van die dingen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #1 Gepost op: 08-12-2020, 22:19 »
Als je kleiner wilt moet je voor dons gaan en wellicht niet voor een slaapzak maar een 'quilt'. Ik heb een hele fijne Sea To Summit MCIII donze slaapzak die in een stuff sack tot de grootte van een ananas is te comprimeren.

Maar ik ben van de zomer overgestapt op een Cumulus Quilt (Poolse fabrikant) die van hoge kwaliteit is maar bijna de helft goedkoper dan de merknamen die bij de Bevers liggen etc. De Quilt bevalt erg goed en is nog kleiner en lichter dan die dure Sea to Summit. Cumulus verkoopt alleen direct en dat scheelt enorm in prijs.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #2 Gepost op: 08-12-2020, 22:25 »
Hier ook Cumulus.
Ik ga geen reclame maken maar schrijf graag ergens over als het goed is.
Heb zelf een mysterieuze travellar 700
Eigenlijk meestal te warm.
Maar toch een keer goed schik van gehad in Marokko.
Bij iets van -5 -6
En exped downmatje dat scheelt ook heel veel.
Stop de cumulus in een compressie zak en dan is het een zakje als een driekwart brood tot heel brood
Weet ff niet snel andere vergelijking.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #3 Gepost op: 08-12-2020, 22:33 »
Dat is meer een deken, dikke bovenkant, dunne onderkant?
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #4 Gepost op: 08-12-2020, 23:03 »
Dons als het klein en warm moet zijn en volgens mij geeft elke fabrikant het gewicht, de maten en pakvolume aan op hun website, mummy slaapzakken zijn het meest efficiënt maar hou zelf meer van een rechthoekig model, neem ook de opgegeven temperaturen met een korrel zout, de comfort temperatuur is vaak wat optimistisch  ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #5 Gepost op: 09-12-2020, 00:02 »
In de winkel is het vaak een mooi klein pakketje, maar hoe krijg ik "dat" ding weer zo netjes opgevouwen de andere ochtend.
Het warmste zijn die mummie dingen, zeker die mummie's met die mouwen eraan.
Alleen als je het s'nachts warm krijgt, kan je er niet effe half onder gaan liggen.


Lekker een hotel opzoeken.........bevalt me eigenlijk het beste.

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #6 Gepost op: 09-12-2020, 07:52 »
Dat is meer een deken, dikke bovenkant, dunne onderkant?


Een quilt betekent inderdaad deken. Het idee achter deze dingen is dat je gewicht en volume bespaart omdat de onderkant open is. Bij een slaapzak lig je op de onderkant die geplet wordt. Dat geplette dons heeft nauwelijks een isolerende functie maar vergt wel veel materiaal oftewel massa en volume.


De quilt zoals die ik heb, heeft wel een zogeheten 'footbox' waar je je voeten insteekt met materiaal a la de onderkant van een slaapzak. Net boven je voeten gaat dat over in een 'deken'. De deken heeft echter wel twee smalle elastische riempjes die je onder je slaapmatje doortrekt en vastklikt. De quilt blijft dan op zijn plaats alsof het een mummy is.


In de VS lijken veel serieuze kampeerders hier op over te stappen en ik snap nu ook wel waarom. het scheelt aardig in gewicht terwijl je in warmte weinig tot niets verliest mits de quilt een goed vast zit aan het matje.


Mijn Sea To Summit slaapzak ritste ik sowieso al 90 procent van de tijd open en gebruikte deze als deken. De quilt is me op mijn eerste motorkampeertochtje van de zomer goed bevallen. Nog compacter dan die Sea to Summit die al compact was en prima comfort.




Post Merge: 09-12-2020, 07:55

In de winkel is het vaak een mooi klein pakketje, maar hoe krijg ik "dat" ding weer zo netjes opgevouwen de andere ochtend.



Niet opvouwen maar net zoals ik en Propje prop je hem in een compressie zak (compression stuff sack) :-) Alom bij de buitensport zaken verkrijgbaar.

Post Merge: 09-12-2020, 08:02

En nu we toch bezig zijn met lichtgewicht...raad ik de Thermarest UberLite slaapmat aan, althans zolang het niet steenkoud is. Dat is, zover als ik weet, de lichtste en meest compacte op de markt. Afhankelijk van de maat van 170 tot 340 gram. Ik heb de extra lange en brede die heerlijk slaapt, 340 gram weegt en superklein oprolt.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #7 Gepost op: 09-12-2020, 08:23 »
Hier ook een Cumulus gebruiker.
Prijs kwaliteit verhouding kan niet beter. Aanrader wat mij betreft.

Post Merge: 09-12-2020, 08:32
Ik heb overigens een Lite Line 400.
Als ik dan naar de STUFFSACK’S VOLUME kijk van een vergelijkbare Quilt en mijn slaapzak dan is dat verschil ook wel te verwaarlozen.
Lite line: 25/17 cm
Quilt: 22/16cm

Beide hoogte/diameter.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #8 Gepost op: 09-12-2020, 09:37 »
Hier ook een Cumulus gebruiker.
Prijs kwaliteit verhouding kan niet beter. Aanrader wat mij betreft.

Post Merge: 09-12-2020, 08:32

Ik heb overigens een Lite Line 400.
Als ik dan naar de STUFFSACK’S VOLUME kijk van een vergelijkbare Quilt en mijn slaapzak dan is dat verschil ook wel te verwaarlozen.
Lite line: 25/17 cm
Quilt: 22/16cm

Beide hoogte/diameter.


Als je op de kleintjes let is het niet te verwaarlozen. Maar effe serieus het verschil is inderdaad niet groot in de stuffsack volume (1.3 l versus 1,1 l) en het gewicht verschil ook niet maar er is uiteindelijk wel een verschil. En dat verschil levert geen comfort winst op als het gaat om de mummy.


In tegendeel. Mijn ervaring met mummy bags is dat ik vaak bij het omdraaien helemaal gek wordt omdat hij als een helix om mijn lijf tordeert. Ik ben altijd in de knoop met die dingen geweest :-)


Ik heb naast een leven lang kamperen in mummy bags in een ver verleden vijf jaar als visser in Alaska gewerkt en waarschijnlijk bijna twee jaar zeetijd opgedaan en dus ook bijna twee jaar in mummy bags geslapen. Ook die ritste ik open tot een deken met een footbox, lees quilt omdat ik hondsdol werd van die dingen :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #9 Gepost op: 09-12-2020, 09:41 »
Ik gebruik ook al lang geen mummie meer, een licht taps toelopende nu, veel comfortabeler. Bijna jammer dat pas 3 jaar oud is en nog wel even mee kan ;}
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #10 Gepost op: 09-12-2020, 09:42 »
Maar hier een foto van de Cumulus Stuff sack (de 250 quilt) versus de slaapzak in een compressie stuff sack. Dat is toch wel fors kleiner




Post Merge: 09-12-2020, 09:51
Ik doe mijn tent en nog veel meer andere dingen ook in zo'n compressiezak nadat ik las dat de meeste tentmakers van de tien in dit artikeltje die het gevraagd werd of dat nou goed of slecht zou zijn, zeiden dat dat geen kwaad kon en soms zelfs beter zou zijn. Mijn MSR Hubba Hubba is in elk geval nog steeds waterdicht :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #11 Gepost op: 09-12-2020, 10:53 »
De mooiste compressie zakjes vond ik van Ortlieb met ventiel.
De 1 ste is laatst gesneuveld.
Is er al een alternatief voor?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #12 Gepost op: 09-12-2020, 21:46 »
https://www.ortlieb.com/nl/dry-bag-ps10-valve+K2201 deze dingen bedoel je? zijn nog te koop, zijn ook vast andere die t maken maar Ortlieb maakt wel bijna altijd goed spul ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #13 Gepost op: 09-12-2020, 21:59 »
De mooiste compressie zakjes vond ik van Ortlieb met ventiel.
De 1 ste is laatst gesneuveld.
Is er al een alternatief voor?


Ik zie dat exped 'echte' waterdichte compressie zakken heeft met ventiel. Zijn niet goedkoop maar mooi spul. Die van Ortlieb zijn toch gewone stuff sacks met ventiel? Of vergis ik me?


Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #14 Gepost op: 09-12-2020, 22:09 »
kijk, waardevol forum dit! Cumulus dus eens verkennen. Quilt ziet er leuk uit, maar draai nogal graag en gebruik over het algemeen de hele slaapzak :D . Verder gebruik ik hem alleen op de motor, dus zo strak hoef ik ook niet grammen te jagen. Pakformaat vind ik indrukwekkend, nu kan ik een zijtas met slaapzak en exped 7 matje vullen. Zou ik nu mijn handdoeken en sokken/ondergoed aan toe kunnen voegen. Die compressiezakken heb ik ook, al wist ik niet dat ze ook met ventiel waren. Dus kom maar door, bruikbare tips allemaal!