Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tips voor Crosshelm en brildragend....  (gelezen 12609 keer)

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Gepost op: 31-05-2005, 21:08 »
Wie heeft er tips/ trucs voor een (recente) brildrager die een crosshelm bezit.

Sids kort ben ik uitgevoerd met een bril 8)( je word ouder pappa!),nu zoek ik tips en trucs die het mij mogelijk maken weer mijn crosshelm met crossbril te dragen. :o
Ik neem aan dat ik niet de enige forumbezoeker ben die een bril draagt en zou dan ook graag van "die andere" willen horen of er misschien crossbrillen zijn die over een gewone bril passen of dat er misschie andere tips zijn...
Alles is welkom!
 
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #1 Gepost op: 31-05-2005, 21:21 »
Oeps, verkeerd geinformeerd...ff aangepast..

Vraag maar eens aan Margrieta, die heeft een bril in dr crossbril gelijmd... details weet ik niet meer, maar werkte wel goed...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #2 Gepost op: 31-05-2005, 22:16 »
Ja, het is alleen geen oude bril.
Ik heb voor het mountainbiken een fietsbril van het merk Bollee bij de brillenboer op het dorp gehaald. In die fietsbril kun je allerlei kleuren glazen doen, die zijn dus verwisselbaar. Maar achter de glazen druk je een kunststof bril op sterkte. Die heeft een kunststof pieletje wat in het frame vallt. Nou heb ik van MDF een blokje gemaakt, gaatje helemaal op maat geveild, in de crossbril gelijmd met montagekit. Dan brilletje erin drukken, even checken of hij goed zit anders loopt de weg een beetje rond en rijden maar.
Het is erg handig en prettig omdat je (ondanks dat er crossbrillen zijn die speciaal voor brildragers zijn) anders een bril hebt die enorm op je eigen bril drukt en je dan de neusvleugels nog 1 week in je neus hebt staan. Dit schijnt iets beter te gaan als je onder de crossbril voor brildragers een inie minie brilletje doet en het schuim op de crossbril bij de poten van je eigen bril weg haalt.
Het nadeel is dat als je even stopt je niets meer ziet (bij -4,5). In de ardennen heb ik de crossbril de tweede dag thuis gelaten en alleen met de fietsbril gereden vanwege de lage snelheid en het vele zweten en dus errug beslaan. Ook moet je wel opletten dat je het inzet brilltje niet ergens verliest als je de crossbril afzet.

Nou ja, succes ermee., Margrieta

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #3 Gepost op: 01-06-2005, 11:19 »
Ik heb bij het rijden ook een bril nodig maar dan is om het roadbook te lezen :-\ Daarom heb ik de glazen van een Hema leesbril in mijn crossbril geklutseld.

1. Montuur slopen en glazen eruit halen
2. Gaatjes in de glazen geboord
3. Alu-beugeltje er tussen
4. In vorm buigen
5. Met een haakje of plakbaar klittenband vastzetten in je crossbril
6. Kosten 5,= en een uurtje frobel plezier ;D

Wellicht dat dit ook met de gratis 2de bril van Pearle kan (goede actie van ... ;D :-X) Hier een piccie:



Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #4 Gepost op: 01-06-2005, 12:57 »

Zachte contact lenzen!   Ik heb ze nu 20 jaar en doen het prima. wel tijdig de crossbril op ivm stof.. Of voor aan rijden natuurlijk!

ik heb ook een tijd met bril onder een crossbril gereden. Voor mij was het grote nadeel het beslaan. Crossbril was anti fog maar mijn gewone bril niet. Ik had wel een excuus om als ongeleid projectiel in de rondte te gaan. Als je eenmaal aan lenzen gewent bent dan wil je niet anders. Hoewel ik nu toch zit natedenken over mijn ogen te laten lazeren. Kost alleen nog al wat
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #5 Gepost op: 01-06-2005, 13:03 »
Ik ben het helemaal met Casper eens. Sinds ik (zachte) lenzen heb, nergens meer last van, ook niet van stof onder de lenzen of zo. Daar was ik in begin wel huiverig voor. Beslagen ruiten is ook verleden tijd.  Zelfs in de woestijn is het prima bevallen. Daarvoor had ik speciaal daglenzen meegenomen om die elke dag te kunnen wisselen. Niet nodig geweest.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #6 Gepost op: 01-06-2005, 13:05 »
Ik rij als een paar jaar met een SCOTT OTG (over the glasses, echt waar).
Deze bril heeft een dikkere schuimrand. 2 maanden geleden heb ik een QuickStrap gekocht (via Peter Quickly) zodat ik mijn crossbril met 1 hand op en af kan zetten.
Van te voren alles een beetje prepareren (ani-fog enzo) en klaar is Steve

Harde lenzen is geen pretje (stuiteren eruit en er komt allerlei troep onder), zachte lenzen kan niet zogt de opticien
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #7 Gepost op: 01-06-2005, 13:09 »
Ahhh, zo'n quick strap zoek ik ook, lijkt me erg handig. Zijn die verder nog ergens online te koop?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #8 Gepost op: 01-06-2005, 13:58 »
Ahhh, zo'n quick strap zoek ik ook, lijkt me erg handig. Zijn die verder nog ergens online te koop?

neem een abonnement op http://www.enduro-abenteuer.de en je krijgt zo'n ding erbij, zou het wel ffe checken misschien dat het ondertussen is veranderd...  ;)
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #9 Gepost op: 01-06-2005, 16:41 »
Is nog steeds, heb vorige week abo besteld.
Je kunt kiezen met of zonder het Quick strap kado, scheelt ongeveer 15 euro in prijs voor niet Duitsers.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1379
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #10 Gepost op: 01-06-2005, 17:44 »
Een crossbril met geslepen glas erin??

Effe zonder gekheid, ik heb in Frankrijk eens staan te praten met een Duitser die had bij zijn opticein een soort plaklenzen gekocht die hij aan de binnenkant van zijn crossbril had geplakt.
Kweetnie of die in NL ook te koop zijn (ik kom niet zo vaak bij de opticein) maar vraag het eens.
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #11 Gepost op: 01-06-2005, 22:08 »
Zo´n quick strap hebben wij gewoon bij Peter Quickly gekocht. Lekker makkelijk!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #12 Gepost op: 02-06-2005, 09:53 »
Ahhh, zo'n quick strap zoek ik ook, lijkt me erg handig. Zijn die verder nog ergens online te koop?

Volgens mij staan ze ook in het TouraTech boekje
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #13 Gepost op: 02-06-2005, 11:12 »
Volgens mij staan ze ook in het TouraTech boekje

..en ook op de website bij TT, bedankt  :)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Tips voor Crosshelm en brildragend....
« Reactie #14 Gepost op: 02-06-2005, 17:16 »
Fototje van zo'n quickstrap??? Vind die van touratech niet zo duidelijk