Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Carnet de Passage of ATA Carnet?  (gelezen 2008 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Carnet de Passage of ATA Carnet?
« Gepost op: 19-05-2006, 21:35 »
Wie weet het precieze verschil tussen een Carnet de Passage en een ATA carnet?

- een CdP is alleen verkrijgbaar bij de ADAC in Munchen, kost 150 euro + 1500 euro borg
- een ATA carnet is verkrijgbaar bij de KvK (kosten?)

Volgens sommige vervoerders mag je een motor tijdelijk importern in Australie op basis van een ATA carnet, maar hoe zit het nu precies ???

Alvast bedankt!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Carnet de Passage of ATA Carnet?
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2006, 11:36 »
Voor Australië heb je een Carnet de Passage nodig, te verkrijgen bij de ANWB, kost ongeveer 100 euro + een borg van de helft van de waarde van je motor, Bankgarantie dus. Komt je motor niet terug uit Australië dan ben je die kwijt.
Op m'n website staat het beschreven onder "getting your bike in" .
Ook moet je een internationaal rijbewijs hebben, weer bij de ANWB.

Veel success
If people are good only because they fear punishment, and hope for reward, then we are a sorry lot indeed.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Carnet de Passage of ATA Carnet?
« Reactie #2 Gepost op: 21-05-2006, 12:52 »
CdP bij ANWB, vergeet niet dat je evt ook verplicht ANWB lid moet worden als je dat nog niet bent :-/ (hoezo koppelverkoop...)

borg voor CdP was per land verschillend, maar de regels zijn aanzienlijk versoepeld recentelijk, dus hoe het nu is... gewoon effe navragen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Carnet de Passage of ATA Carnet?
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2006, 16:23 »
Heren, dank voor de info, maar een CdP is per 1 sept. 2005 uitsluitend verkrijgbaar bij de ADAC in Munchen tegen de genoemde tarieven (zie de website van de ANWB). Overigens is die 150 euro het tarief als je ANWB lid bent, anders kost 't 250 euro :o. Je moet 1500 euro borg betalen (of bankgarantie) voor een motor tot 15000 euro.

Waar ik echter benieuwd naar ben is wat het verschil is tussen de CdP en het ATA Carnet... Voor zover is weet is een ATA voor tijdelijke import van onderdelen etc (je moet dan wel een bedrijf hebben); toch krijg ik van verschillende vervoerders te horen dat zij een ATA aanraden... confused? Me too!


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Carnet de Passage of ATA Carnet?
« Reactie #4 Gepost op: 21-05-2006, 16:33 »
Zit er een groot prijsverschil tussen een CdP en een ATA? Als je in Australië staat en ze accepteren het niet heb je een groter probleem.
Vraag het anders bij Mainport Forwarding B.V., motor transport.nl, in Rotterdam vraag naar Peet van Dam, mail hem op  globetrotters@mainport-rotterdam.com Erg vriendelijk en zij doen dit meerdere malen per jaar, ook niet duur.
En neem eventueel iets mee waarop staat dat je wegenbelasting hebt betaald   ??? Kunnen ze in Australië (Queensland) echt om zeuren, heb ze daar alleen kunnen overtuigen door te zeggen dat dat in Nederland niet een keuze was maar verplicht.
If people are good only because they fear punishment, and hope for reward, then we are a sorry lot indeed.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Carnet de Passage of ATA Carnet?
« Reactie #5 Gepost op: 05-06-2006, 14:30 »
Overigens is die 150 euro het tarief als je ANWB lid bent, anders kost 't 250 euro :o. Je moet 1500 euro borg betalen (of bankgarantie) voor een motor tot 15000 euro.


Nou, da's vet goeiekoper geworden dan. Wij betaalden in 2002 maar liefst € 7.000 borg van een AT en een XT van beiden 7 jaar oud..
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)